Prestandatest med Racelogic Performance Box (tuning sävar)

Förslag på träffar och tävlingar
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

La upp lite bilder från kvällen här :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=280543

När Jonas får en lucka i blöjbytar-jouren ska han lägga upp lite tider så vi får jämföra med iphone-tiderna som nyss lades ut.

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Så, då har det varit lite mer testande! Ska lägga upp lite siffror.

Impreza WRX ?

60-fot: 2.4s/41.4km/h
0-100: 7.4s
100-150: kördes aldrig
201m: 10.3s/115.8km/h
402m: 15.9s/139.1km/h

Dessa siffror kördes med 2 personer i bilen.

Eckes BMW:

60-fot: 2.3s/48.4km/h, 2.2s/51.0km/h, 2.2s/50.8km/h
0-100: 5.1s, 4.8s, 4.7s
100-150: 3.3s, 3.3s, 3.5s
201m: 8.6s/152.5km/h, 8.3s/153.4km/h, 8.4s/151.3km/h
402m: 13.0s/124.2km/h

Den gick inte dumt, 13.0s på 402m är ju som ni kan se med avsläpp efter 201m med tanke på slutfarten 124km/h.

Supra MK3:

60-fot: 2.4s/46.8km/h,
0-100: 6.4s, 6.0s, 6.2s
100-150: 5.5s, 5.3s, 5.4s
201m: 9.4s/134.0km/h, 9.33s/135km/h, 9.7s/133km/h, 9.52s/143km/h
402m: 14.4s/139.6km/h,

Nicklas Octavia RS:

60-fot: 2.6s/43.8km/h, 2.4s/46.8km/h
0-100: 7.3s, 7.2s
100-150: 7.4s, 7.4s
201m: 10.1s/121.6km/h, 9.9s/122.6km/h
402m: 15.4s/152.8km/h, 15.2s/152.5km/h

Peters Högdals BMW:

60-fot: 2.0s/58.1km/h, 2.1s/52.2km/h, 2.1s/51.3km/h
0-100: 4.2s, 4.6s
100-150: 3.4s
201m: 8.1s/147.1km/h, 8.2s/153.6km/h
402m: 13.6s/114.3km/h

Audi A4 TQ:

60-fot: 2.2s/50.1km/h, 2.3s/49.1km/h
0-100: 6.8s, 6.8s
100-150: 7.7s, 7.6s
201m: 9.5s/121.8km/h, 9.6s/121.6km/h
402m: 14.7s/151.9km/h, 14.8s/152.3km/h

Min BMW 330i:

60-fot: 2.3s/48.1km/h
0-100: 6.6s
100-150: Släppte av efter 201m pga mörkret, såg inte långt :)
201m: 9.67s/121.4km/h
402m: Blev mörkt, körde 201m.

Skoj kväll med mycke bilar, bara lite svårt att hålla isär alla tider & bilar på korten ;). Har inte tagit ut riktigt all info, men de snabbaste tiderna står där iallafall.

När vi sedan testade G-tech mot Racelogic så diffade G-tech med -0.1s & 3km/h på 201m & -0.2s & 3km/h på 402m. Inte långt ifrån Racelogicen.

iPhonen minns jag inte riktigt, men det var runt 2-tiondelar där också, fast +0.2s istället.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Nu fattas bara en "riktig" 201 / 402m tid på bana :hihi:

Gasade nog inte 402m fullt ut heller för min tid på 139 såg lite konstig ut.

iPhonen verkar t.om räkna lite i överkant om man jämför, lite högre siffror.

Om det nu blir fällfors så får jag spänna fast iPhonen och mäta samtidigt :thumbright:
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

riktigt kul faktiskt :) skulle ha lastat ner en sandsäck till :thumbright:
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Nu har ni chansen att jämföra mot en riktig tidtagning, den 12/9 Fällfors.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Amstaff skrev:Nu fattas bara en "riktig" 201 / 402m tid på bana :hihi:

Gasade nog inte 402m fullt ut heller för min tid på 139 såg lite konstig ut.

iPhonen verkar t.om räkna lite i överkant om man jämför, lite högre siffror.

Om det nu blir fällfors så får jag spänna fast iPhonen och mäta samtidigt :thumbright:
Som du själv säger, du har släppt av efter 201m nånstans och rullat över 402m med tiden 14.4 :).

Edit: Nu blir ju detta bara en gissning. Men din snabbaste repa på 201m gav 143km/h och det är väldigt likt Nicke Nymans 240 som körde 141.5km/h. Han passerade 402m med 174km/h, så ni borde ligga rätt likt där tycker man.

Räknar man på den slutfarten med din vikt som du angav (1580 + förare) så borde du ligga på ~310-315hk och köra en hög 13s repa på 402m.

Vi får kanske testa 402m nån kväll framöver så får vi se hur det stämmer!
Användarvisningsbild
niklasrudolf
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: tis mar 01, 2005 8:38 pm
Ort: Sävar

Inlägg av niklasrudolf »

här kommer lite resultat med Iphone och pocketdyno, tror att Amstaf har ett par repor att jämföra med, tyvärr klaffade aldrig de båda telefonerna under mina repor, för snabb bil måhända :hihi: ,jja eller kanske för svåra vibrationer i det amerikanska precisionsarbetet....

Supra:

max acc: 0.56g, 0.65g
whp: 248, 241whp
60f: 2,52s, 2,28s
201m: 9.44/135kmh, 9,18/134kmh
402: ----, 14.04/162kmh
0-50: 2.95s, 2.16s
0-100: 6.20s, 6.04s

Plymouth: (misstände mindre nu än repan med dynolisious)

max acc: 0.57g, 0.57g, 0.56g
whp: 110whp, 123whp,---
60f: 2.48s, 2.50s, 2.53s
201m_: ---, 10.93/106, 11.03/105kmh
0-50kmh: 2.90s, 2.90s, 2.96s
0-100kmh: 10.09s, 9.99s, 10.25s


tycker att variationerna mellan reporna verkar små, och därför förmodligen ganska tillförlitliga, så för att sortera ut sin egen bil med bara detta program att jämföra med borde väl kunna funka, hur det stämmer med det reella kanske man ska låta vara osagt...
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

JonasW skrev:Räknar man på den slutfarten med din vikt som du angav (1580 + förare) så borde du ligga på ~310-315hk och köra en hög 13s repa på 402m.
Låter helt rättvist med den effekten och vikten :thumbright:

Tror iPhone har mest problem med just tiderna och hastigheten eftersom det är så mycket annat som spelar in, te.x vibrationer och gupp / svängar på vägarna.
Men i Effektväg så visar den ju i snitt ganska bra, nånstans mellan 300 - 330hk om man jämför alla repor som gått OK.

Får testa 402 på en rak & bra väg.

Skulle bara haft större turbo för det känns som att effekten försvinner vid 6300-6400rpm. Ja det o ny koppling haha
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Trevlig tillställning :)
synd man bor på fel ställe bara..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny körde 8.88/201m hörde jag i går på oljegruset.
ju lägre laddtryck ju fortare går den tror jag sen hadde han hittat bättre vinterdäck.

en hundrig snabbare än den oranga 242 interceptorn :thumbright:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Ägaren av den oranga har planerat en uppgradering ikväll.
Vi måttade in och tunade den felande länken idag på lunchen så nu kommer han köra en grym tid! :thumbright:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
ZiMMeN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor aug 07, 2008 11:39 am
Ort: Umeå

Inlägg av ZiMMeN »

JonasW skrev: Audi A4 TQ:

60-fot: 2.2s/50.1km/h, 2.3s/49.1km/h
0-100: 6.8s, 6.8s
100-150: 7.7s, 7.6s
201m: 9.5s/121.8km/h, 9.6s/121.6km/h
402m: 14.7s/151.9km/h, 14.8s/152.3km/h
Woho :]
Nu har man nått att sträva efter ;)
Plutten
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: mån jul 20, 2009 10:26 am
Ort: Bjurholm, Västerbotten

Inlägg av Plutten »

De går väl att få fram ungefärlig effekt också, iaf går de på min driftbox och dom är ju i princip lika.
Har bara testat på våran firmabil men de verkar stämma rätt bra :)
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Plutten skrev:De går väl att få fram ungefärlig effekt också, iaf går de på min driftbox och dom är ju i princip lika.
Har bara testat på våran firmabil men de verkar stämma rätt bra :)
"Problemet" med performance & driftboxen är ju, att man för bästa resultat ska dra ut bilen på maxvarv på 3:ans växel (!) för att sedan dala ned till typ 2000rpm.

Sen när det väl är gjort så kan man kolla effekten på 2:ans växel vilket är mycket lättare.

Saken är ju den att på min bil t.ex. så går det ju ~160km/h på 3:an vid 6500rpm. Man behöver en låååååång & fin raksträcka för att kunna köra 160km/h och sedan bromsa på motorbroms ned till t.ex. 2000rpm.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Då har boxen varit ute igen! :D

Denna gång med en Seat Leon 2.0t om jag inte minns helt fel. Kan inte modifieringarna på rak hand så om ägaren själv kikar in här så kan han få fylla på.

Bästa tiderna, ej tagna från samma repa:

60-fot: 2.6s 41.8km/h
0-100: 6.9s
80-120: 3.9s (80-120 testades med 3 personer i bilen, aldrig ensam som de övriga reporna)
100-150: 6.3s
201m: 9.8s/126.2km/h
402m: 14.9s/157.1km/h (högsta slutfarten av alla reporna låg på 159.9km/h, men då var tiden lidande pga hög 60-fot)

Här finns nog en hel del tid att kapa med bättre starter. Sen finns det mer att tuna in också, den pikar på 1.3 bars ladd vid vridmax och dalar sedan ned med varvökningen ned till 0.7-0.8 bar vid maxvarv.
Skriv svar