Prestandatest med Racelogic Performance Box (tuning sävar)

Förslag på träffar och tävlingar
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Prestandatest med Racelogic Performance Box (tuning sävar)

Inlägg av JonasW »

Vi testade lite bilar ikväll med en Performance box (GPS & accelerator).
Det är fortfarande en del att göra på de båda volvo-bilarna (140 & 240 bilarna), men vi fick lite siffror iallafall!

Roger Berglunds Volvo 140 B20 turbo gav dessa siffror:

0-100 km/h:
6.9s
7.06s
7.15s

100-150 km/h:
5.1s
5.6s

201m:
10.05s/124.15 km/h
10.05s/136.3 km/h
10.15s/131.4 km/h

Vid växling från 2:an så höll han dessa hastigheter:
83km/h
99.7km/h
97.2km/h

Repan med bäst grepp visade ca: ~0.7g på 1:an, ~0.6 på 2:an & 0.35g på 3:an. Det var problem att hitta grepp med enhjulare & rätt bra med effekt, troligen därför den höga 201m-tiden. Men 136km/h som bäst på 201m talar för lite effekt iallafall!

Resultaten från de olika momenten ligger inte i samma ordning som i körningen, så 0-100 på en repa som är dålig behöver inte vara från samma körning som en bra 201m. Orkar inte sortera ikväll :). Vill nån ha detaljer så hör av er.

Nästa bil är en Volvo s40 2.0t, ej trimmad.

0-100km/h:
9.04s
9.45s
9.47s
9.47s

201m:
10.9s/104.72 km/h
11.02/109.88 km/h
10.85s/108.38 km/h
10.84s/109.15 km/h

100-150km/h:
11.82s

Sen hade vi Eriks 240 turbo:

0-100km/h:
9.56s

201m:
11.99s/115 km/h

Hastighet vid växling till 3:an var 102km/h

100-150km/h:
9.04s & 8.58s

Eriks bil gick tyvärr inte som den skulle, vilket man tydligt kan se på både 0-100 & 100-150km/h.

Min egna BMW 330 -03:

0-100 6.9s (fegstart, rädd om drivlinan ;) )

100-150km/h:
6.9s

100-200km/h
20.2s


Vi ska även testa Tommy Berglunds (här på forumet & rogers bror) Mustang Fastback -69, så fort det sitter en ciggtändare i bilen ;). Det kan bli spännande då det finns lite motor i den.
Senast redigerad av JonasW den sön jul 26, 2009 9:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

blir nog diffat tills nästa gång ,och rally slicksen som ja fick köpa av hahlin bröderna :) , dock så lossnade backspärrs brickan så det var halv knepigt att peta in 2an.

dock så har jag ett ganska stort problem med att den vill gå väldigt väldigt fett på mellan registret redan då man står och tomvarvar
vid 4500 - 5000 så fastnar den där ett tag och det låter nästan som att det är launch controllen fast det inte är det , lambda 0,65 :S :thumbdown:
sen efter 2-3 sekunder på 5000 varv så lossnar den och kan gå upp mot 6 tusen.. alltså då man står och torrgasar..

den beter sig likadant underkörning.


Någon som har någon ide varför mellan registret är konstigt?.

skulle vilja snackat med Stövarn och höra hur hans beter sig, men vet inte hans nick här på sävarturbo.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

La in 2st 100-150 km/h intervall på din bil Roger. 5.1s & 5.6s. Det är inte alls dumt. Min 330i på 231hk klarar det på 6.9s utan en enda växling, kör på 3:ans växel mellan 100-150km/h (naturligtvis mätt med boxen).
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

Hade tankat 15 liter i onsdags och inte kört mer än en (ganska hård) mil, så det vart bränslebrist redan på första repan, måste ha hänt nånting då för den gick som en påse skit efter det missödet. Blir till att riva i veckan, yahoo... :?
angående bestyckningen & beteendet kan jag bara säga att den går fett på lågfart medan den beter sig som den borde överallt utom om man tvärgasar vid typ tomgångsvarv om man ligger på en högre växel, då vill den hosta ihop lite grann men det är nog mest troligt relaterat till att lågfartarna är för stora. lambda 0,9 på tomgång, 0,77 på cruising. 0,87 på full pung.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Ja, det var hemskt synd på bränslebristen. Den såg ut att gå riktigt fint när den väl hade soppa!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

eric "stövarn" tog nederlaget hårt i går men har jobbat hårt med tuning i dag (tankat och lagat cigg utaget :hihi: ) och nu har han bättrat på 0-100 tiden till 6.5sec och 201m tiden till respekt ingivande 9.4/138 km/t.

rätt fränt med tanke på hjul spinn halva repan och kopplings slir den andra halvan av repan :hihi:

den oöppnade lång milaren B230 från -85 rycker lite från mer nu från vevhus venten efter soppa torsken men den håller bra än :wink:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis jul 28, 2009 8:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:eric "stövarn" tog nederlaget hårt i går men har jobbat hårt med tuning i dag och nu har han bättrat på 0-100 tiden till 6.5sec och 201m tiden till respekt ingivande 9.4/138 km/t.

rätt fränt med tanke på hjul spinn halva repan och kopplings slir den andra halvan av repan :hihi:

den oöppnade lång milaren B230 från -85 rycker lite från vevhus venten men den håller bra än :thumbright:
Mäktigt! :hihi:

Man kanske skulla kikat förbi med boxen igen då, skulle vara skoj att se hur den går i 100-150 intervallet :). Rogers gick ju rätt bra där faktiskt.

Jo, det kom lite rök sist, undrar om den blev lite trött vid soppatorsken ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi kan kolla 100-150km/t . vi återkommer med data om 5 minuter
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Erik Sandström »

100-150 gick på 5,7 men vafan då är ju reapn redan slut :hihi:
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Erik Sandström skrev:100-150 gick på 5,7 men vafan då är ju reapn redan slut :hihi:
Haha :D

Men det är ju en riktigt fin förbättring mot sist! :thumbright:
Men du får nog trimma vidare, Roger är ju snabbare 100-150, hehe.

Du tar han i starten, men sen kommer B20:n ;)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om jag som dragrace åkare får sticka ut hakan skulle jag säga att han som passerar mållinjen först vinner :hihi:

men helt klart så går rogers b20 hårdare uppe i farterna än stövarns B230 men det är först över mål vinner ett street race :)

börjar va dax för en liten sävar open snart :) vi ska tuna upp lite mer tryck i stövarns då :thumbright:

obs peter små gasade lite med 2002an också på lägsta sjusterbara tryck och snälla växligar och skit 17" däcken på 3.8sec 100-150km/t
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:om jag som dragrace åkare får sticka ut hakan skulle jag säga att han som passerar mållinjen först vinner :hihi:

men helt klart så går rogers b20 hårdare uppe i farterna än stövarns B230 men det är först över mål vinner ett street race :)

börjar va dax för en liten sävar open snart :) vi ska tuna upp lite mer tryck i stövarns då :thumbright:

obs peter små gasade lite med 2002an också på lägsta sjusterbara tryck och snälla växligar och skit 17" däcken på 3.8sec 100-150km/t
Självklart är det så! :)

Jag betvivlar inte att stövarns bil har mer att ge, kan nog bli ett spännande race! :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

conny ligger också bra till han körde 9.14/201m men koppligen slirade för mycket för att det skulle bli nå bra slutfarter.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:conny ligger också bra till han körde 9.14/201m men koppligen slirade för mycket för att det skulle bli nå bra slutfarter.
Hur var det, hade Conny nån ny på gång? Måste kolla in bilen nån dag, roligt bygge :).

Roger behöver nog svetsa sin axel & sätta på slicksen om han ska hänga med stövarn & conny på 201m, men då borde nog han kunna nå låga 9:or tycker jag.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo med ricktiga däck och låst diff går det att köra mycket fortare men det blir igentligen en helt annan klass också.

rätt kul att köra med standard däck också då det blir lite mer lek kul och inte så seriöst.

peter har en logg med 13" orginal 2002 däck där det går 0-100 på 3.9sek och där hela ettan och tvåan och nästan hela trean ligger mellan 0.75- 0.8G det är nått att jämföra med om man undrar hur fort det går att köra på oljegrus med vanliga skit bruks bils däck utan att låsa diffen också :shock: tror det va 7.9sec på 201m.
Skriv svar