Prestandatest med Racelogic Performance Box (tuning sävar)

Förslag på träffar och tävlingar
Användarvisningsbild
checkster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 06, 2009 8:19 pm

Inlägg av checkster »

JonasW skrev:Då har boxen varit ute igen! :D

Denna gång med en Seat Leon 2.0t om jag inte minns helt fel. Kan inte modifieringarna på rak hand så om ägaren själv kikar in här så kan han få fylla på.
Hej, Jonas. Det som ar gjort med bilen ar Steg1 programvara och 3tums downpipe och racekat.
Original ska den ha 200hk, samma motor som och bottenplatta som Niclas Skoda RS har.
Med steg 1 programvaran ska den ha ca 250hk, verkar ju pa siffrorna som om den har lite snabbare tider an Niclas Octavia RS. Skulle vara intressant att jamnfora 80-120 tider mot hans bil.
Men jag behover nog trana starter lite verkar det som, inget bra med sa mycket vrid sa tidigt, spann ju hela 1;an och 2;an.
Andra Golf Gti ,Skoda Rs och sana Seat leon som jag har med samma motor och samma moddar gor 0-100 pa ca 6.0-6.1 sekunder med racelogic tidtagning, sa man har nog lite att hamta dar.

Men det verkar ju kunna stamma att det vara ca 250hk nu, om man jamnfor Niclas octavia som kor 100-150 pa 7.3 sek med ca 200hk och du med 330in med 231hk pa 6.9sek och min bil fick 6.3sek 100-150. 1 sekunds forbattring mot Niclas originalmotor.

Ursakta det engelska tangentbordet.

>Jimmy
Senast redigerad av checkster den sön sep 06, 2009 9:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

mattias skrev:Det jag påstår är inte att Dynolicious är dålig på något sätt, den är precis som G-tech eller Racelogic bara så bra som användaren gör det - för man kan nog gissa att accelerometrarna fungerar likadant, kanske är samma sensor. Sen är det mjukvaran som gör skillnaden i användbarhet och resultat.

Har man en iPhone så är det en solklar applikation att köpa då det bara är en bråkdel av telefonens värde, men jag är inte riktigt Apple-frälst ännu trots att jag jobbat med personer som dagligen försökt övertyga mig.. ;)

Det blir alltid vad man gör det till, kan man bara få fast telefonen för ett lämpligt sätt så är det en grym applikation till en bra peng.
Detsamma gäller g-tech, sitter den lite dåligt då är det lätt att det pannkaka.
Nu säger jag ju inte att det är någon sorts tidkortsersättare, men att den ger så pass bra och jämna siffror gör den till ett utmärkt verktyg för att kolla på resultat av ändringar man gjort på bilen.

Lite bättre resultat med dessa grejjer än tidtagarur mot hastighetsmätaren :lol:
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre sep 28, 2007 4:27 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Nicklas Persson »

Kul med en "likadan" bil(motor) som jag själv har och med trimmet jag har tänkt mig framöver. :thumbright:

Min gjorde 80-120 på 4,49s.

Det är svårt att få till bra starter med fwd, men med lite träning så går det nog ganska bra. Har samma problem som du att få ner effekten på 1an och lite på 2an fast med orginalmotor.
Vilket fabrikat på programvaran kör du med? Är det milltec dp?
Användarvisningsbild
checkster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 06, 2009 8:19 pm

Inlägg av checkster »

Nicklas Persson skrev:Kul med en "likadan" bil(motor) som jag själv har och med trimmet jag har tänkt mig framöver. :thumbright:

Min gjorde 80-120 på 4,49s.

Det är svårt att få till bra starter med fwd, men med lite träning så går det nog ganska bra. Har samma problem som du att få ner effekten på 1an och lite på 2an fast med orginalmotor.
Vilket fabrikat på programvaran kör du med? Är det milltec dp?
Aha, ska prova igen 80-120 utan tva extra passagerare, tider ner mot 3.7 borde inte vara omojligt.

Jag kopte downpipen beggad, tror det ar en BSR, men dom koper val in fran Miltek tror jag.
Det ar Bil o Trim i tavelsjo som mappad den.
Du borde ju kopa Vtechs RTS box till din, deras extreme-chip ska ju ge 270hk och 400nm med originalavgas och 295hk med downpipe.
Användarvisningsbild
Nicklas Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre sep 28, 2007 4:27 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Nicklas Persson »

Du borde ju kopa Vtechs RTS box till din, deras extreme-chip ska ju ge 270hk och 400nm med originalavgas och 295hk med downpipe.
Tror du jag är sugen? :roll: Men det får bli nångång i framtiden.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonas, jag måste låna Racelogicen en stund med min BMW E36 318tds.
Körde lite G-tech ikväll, den gör 402 meter på 17 sek @ 130 km/h.
60-foten var fantastiska 2.3 sek, inte illa pinkat med uppskattad effekt på 50 kW :)
0-100 gick på 10.9 sek.

Repan ligger på Jens garage-dator för allmän beskådan.. ;)
La också in en grym repa med Dannes Audi 200 TQ, där 0-100 går på 3.1 sek drygt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

checkster skrev:
JonasW skrev:Då har boxen varit ute igen! :D

Denna gång med en Seat Leon 2.0t om jag inte minns helt fel. Kan inte modifieringarna på rak hand så om ägaren själv kikar in här så kan han få fylla på.
.....Med steg 1 programvaran ska den ha ca 250hk, verkar ju pa siffrorna som om den har lite snabbare tider an Niclas Octavia RS. Skulle vara intressant att jamnfora 80-120 tider mot hans bil.

Men det verkar ju kunna stamma att det vara ca 250hk nu, om man jamnfor Niclas octavia som kor 100-150 pa 7.3 sek med ca 200hk och du med 330in med 231hk pa 6.9sek och min bil fick 6.3sek 100-150. 1 sekunds forbattring mot Niclas originalmotor....

>Jimmy
Räknar man på 1410kg på din bil Jimmy (du får väga den så vi vet exakt) och 160km/h så har du ~235hk i bilen din. Det kan nog stämma med tanke på att du har nån km/h mer än mig på 402m men 100kg lättare bil enligt papper.

Men för att veta exakt så måste vi få en vikt på din bil från en våg.

Både min BMW & RS:en har tjänstevikt på ~1510kg.

Om ditt ladd bara höll i sig lite längre, nu droppar det rätt omedelbart efter vridmax, så skulle du troligen få helt andra siffror. Det skiljer ju trots allt 0.5-0.6 bar från vridmax till varvstoppet.

Mattias: Ja, vi får ta några repor! :)
Användarvisningsbild
checkster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 06, 2009 8:19 pm

Inlägg av checkster »

JonasW skrev:
checkster skrev: .....Med steg 1 programvaran ska den ha ca 250hk, verkar ju pa siffrorna som om den har lite snabbare tider an Niclas Octavia RS. Skulle vara intressant att jamnfora 80-120 tider mot hans bil.

Men det verkar ju kunna stamma att det vara ca 250hk nu, om man jamnfor Niclas octavia som kor 100-150 pa 7.3 sek med ca 200hk och du med 330in med 231hk pa 6.9sek och min bil fick 6.3sek 100-150. 1 sekunds forbattring mot Niclas originalmotor....

>Jimmy
Räknar man på 1410kg på din bil Jimmy (du får väga den så vi vet exakt) och 160km/h så har du ~235hk i bilen din. Det kan nog stämma med tanke på att du har nån km/h mer än mig på 402m men 100kg lättare bil enligt papper.

Men för att veta exakt så måste vi få en vikt på din bil från en våg
Vanta bara, ska ova lite starter sa ska vi nog fa se tider under 14.5sek :thumbright:
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jo, under 14.5s sitter ju med en bättre start. Jag har ju fått till 14.6 som bäst. Men jag tror fortfarande att du saknar lite pollar i stallet :)

Räknar man på 1450kg istället och 160km/h så är det fortfarande "bara" 240hk i motorn. Du har mycket effekt hämta om du får till laddet & en bättre intercooler!

Räknade på BMW:n och det verkar stämma rätt bra mot fabriksuppgifterna på 231hk. 157km/h i slutfart och 1505kg ger enligt "stickan" 230hk.
Användarvisningsbild
checkster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 06, 2009 8:19 pm

Inlägg av checkster »

JonasW skrev:Jo, under 14.5s sitter ju med en bättre start. Jag har ju fått till 14.6 som bäst. Men jag tror fortfarande att du saknar lite pollar i stallet :)

Räknar man på 1450kg istället och 160km/h så är det fortfarande "bara" 240hk i motorn. Du har mycket effekt hämta om du får till laddet & en bättre intercooler!

Räknade på BMW:n och det verkar stämma rätt bra mot fabriksuppgifterna på 231hk. 157km/h i slutfart och 1505kg ger enligt "stickan" 230hk.
Mmm, intercoolern ar nog inte den mest effektiva, for jag marker att da jag kor som vanligt bara en och en repa inne i stan med nan minuts mellanrum sa peakar laddet pa 1.3-1.4 och lagger sig sen pa 0.9-1.0, men da vi korde nagra fullgasrepor nu sa gick ju laddet ner mot 0.6-0.7 vid hogre varv, sa vill man fa en bra tid sa ska man nog gora det pa forsta eller andra repan. Men det ar lite knepigt att gora bra starter da man har maxvrid redan runt 2.000-2.500 rpm,hade nog varit battre med en storre turbo :) blir lite som en turbodiesel, man far prova att exprimentera lite med gaspedalen och kopplingen.
Användarvisningsbild
checkster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 06, 2009 8:19 pm

Inlägg av checkster »

Vägde bilen idag, 1375 med ca 1/4 soppa i tanken. Så med 110kg förare så hamnar den på 1485kg.

-Jonas.w / Var 1510 kg på BMWn inkl. förare.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

checkster skrev:Vägde bilen idag, 1375 med ca 1/4 soppa i tanken. Så med 110kg förare så hamnar den på 1485kg.

-Jonas.w / Var 1510 kg på BMWn inkl. förare.
Okie, lite mer än vi först trodde. Men då blir det 245hk i motorn enligt stickan med 160km/h i slutfart. Låter väl inte orimligt med tanke på ditt tapp av ladd?

1510 är bara enligt papperna. Skulle tro att det är närmare 1550 med tanke på barnstolen, skrot i skuffen & att jag väger 10-15kg mer än personen de inkluderar i tjänstevikten :)

Var vägde du din? Får ta mig en tur med bimmern.
Användarvisningsbild
checkster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 06, 2009 8:19 pm

Inlägg av checkster »

JonasW skrev:
checkster skrev:Vägde bilen idag, 1375 med ca 1/4 soppa i tanken. Så med 110kg förare så hamnar den på 1485kg.

-Jonas.w / Var 1510 kg på BMWn inkl. förare.

Var vägde du din? Får ta mig en tur med bimmern.
Jag vägde den på Bilprovningen, körde bara dit och frågade,kostade då inget.
Annars kan du prova köra på Kousakooski järnskrot bakom ICA Maxi,där har dom ju en fordonsvåg då man kör in.
Jag prövade först på Stena metallåtervinning på västerslätt, men dom hade nåt tjall med vågen,den visade -3,7 ton då jag körde upp, -Det var ju väldigt lätt ,sa jag till hon som jobbade där :hihi:
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Ny koppling & snart turbobyte, beställt (egen) bredbandslambda också så när drar vi ut igen? :thumbright:

Slirar inte alls som den gjorde sist, eller ja den slirar väl mer på däcken nu kan man säga men det är bättre än på kopplingen :doh:
Hyr Ljud & Ljus till festen
http://www.PartyAkuten.nu
Användarvisningsbild
checkster
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 06, 2009 8:19 pm

Inlägg av checkster »

Var ute ikväll och provkörde på samma sträcka som jag och JonasW körde sist på. Lite kallare i luften denna gång motför då vi körde sist, 7 grader mot 15, motorn verkar gilla det, då man har en intercooler lika stor som ett kaffefilter.

Prövade programmen som jag har på min Ipod Touch, Dynolicious och ett program som heter PocketDyno+.

Har nu fått tag i en hållare till den som man sätter med sugkopp på fönstret så den sitter ordentligt, tidigare så kunde det diffa på 100 hästar då den hoppade omkring i drickahållaren.

Prövade att att starta både med antispinn och utan, hade även släppt ut lite luft ur framdäcken för bättre fäste, var nästan 3bar i dom.
Varvade lite mindre på växlarna med, ingen ide att dra den till över 5.500, maxeffekten ligger därikring och från 5.000 till 7.000rpm så sjunker laddet med ca 0.3-0.4 bar.

Med Dynolicious programmet så fick jag som bäst en slutfart på 164.1km/h men då var starten så klart dålig, 0-100 på 7.44 sek. Så tiden blev bara 15.1 sekunder.
Peak-effekten på treans växel var på denna körning 265hk och 0.61 var max G-kraft.

Medelvärdet för alla 8 repor jag gjorde visade på 244hk på hjulen, hade då räknat med 10% effektförlust från motor till hjul bara för att det skulle var lätt att räkna på.

Maximalt värde vid accelaration blev 0.61 G och 1.01 G vid inbromsning.


Med PocketDyno programmet så fick jag till en bra start , 6.74sek 0-100, lite hjulspinn på ettan men nästan inget på tvåan. Sluttiden blev då 14.66s och sluthastighet 166.63km/h.

Kan ju vara kul att prova i alla fall ändå om dom här programmen inte är 100% tillförlitliga, men man får ju i alla fall en susning om effekten i bilen.
Skriv svar