nya generationens förbränningsrum

Har ni förslag till en bra länk lägg in den här
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

nya generationens förbränningsrum

Inlägg av pvmannen karlsson »

pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: nya generationens förbränningsrum

Inlägg av Dennis Öhman »

Lite udda lösning med olika stora ventiler på insugs-sidan.. Men tydligen verkar det fungera.. Vore kul se skillnaden på tex volvo 16vtopp med denns lösning, inte i flödesbänk utan bromsbänk..
Dänniz 073-8447664
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

ja den största anledningen till dem höga kurvorna är troligen flödet, men iden om att sätta ventilerna djupare för att förhindra att insugaren läcker ut i avgas borde vara ganska lätt att fixa.
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Anders_Karlsson »

Frågan är varför inte storfräsarna inom motorteknik har gjort så här för länge sedan? Tänker på Cosworth och BMWs M-modeller mfl.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Därför att det bara är trams. Swirl kostar en massa energi medan tumble nästan är gratis och fungerar bättre i en 4 ventilare. En 2 ventils motor har mer klämspalt och behöver inte swirl. Inte i racing på fullgas i varje fall men vill man ha en familjebil som går jämnt på nästan tomgång kan det vara bra med lite extra rörelse i förbränningsrummet. SAAB har redan kört med först olika lyft på insugningskammarna och sen med olika kanaler på sina 4 ventilare på 80 talet. Dom hade dock samma ventilstorlek. Så fort man trimmade så tog man bort det.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kolla in Apfelbecks topp istället. Med den började BMW sin 4 ventils utveckling: http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... aSOLmM0MoB .

Erland.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Bild
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:shock: makan: man lær seg hele tiden :thumbright:
løsningen var spesiell... :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Toyota hade i sina Celicor ST 165 och ST185 tekniken att stänga av ena ventilen för att öka gashastigheten.
Togs bort av nån anledning i ST205 modellen ;)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Toyota hade väl ett spjäll som stängde ena kanalen? Det var alltså dubbla kanaler från insuget ner till toppens två ventiler på varje cylinder, om jag förstått det rätt alltså - det hade inte att göra med ventilmekanismen är det jag menar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar