nya generationens förbränningsrum
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
nya generationens förbränningsrum
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: nya generationens förbränningsrum
Lite udda lösning med olika stora ventiler på insugs-sidan.. Men tydligen verkar det fungera.. Vore kul se skillnaden på tex volvo 16vtopp med denns lösning, inte i flödesbänk utan bromsbänk..
Dänniz 073-8447664
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
ja den största anledningen till dem höga kurvorna är troligen flödet, men iden om att sätta ventilerna djupare för att förhindra att insugaren läcker ut i avgas borde vara ganska lätt att fixa.
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Därför att det bara är trams. Swirl kostar en massa energi medan tumble nästan är gratis och fungerar bättre i en 4 ventilare. En 2 ventils motor har mer klämspalt och behöver inte swirl. Inte i racing på fullgas i varje fall men vill man ha en familjebil som går jämnt på nästan tomgång kan det vara bra med lite extra rörelse i förbränningsrummet. SAAB har redan kört med först olika lyft på insugningskammarna och sen med olika kanaler på sina 4 ventilare på 80 talet. Dom hade dock samma ventilstorlek. Så fort man trimmade så tog man bort det.
Erland.
Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Kolla in Apfelbecks topp istället. Med den började BMW sin 4 ventils utveckling: http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... aSOLmM0MoB .
Erland.
Erland.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Toyota hade väl ett spjäll som stängde ena kanalen? Det var alltså dubbla kanaler från insuget ner till toppens två ventiler på varje cylinder, om jag förstått det rätt alltså - det hade inte att göra med ventilmekanismen är det jag menar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.