Urspårat 4g63 bygge

Har ni förslag till en bra länk lägg in den här
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Diskuterade med en "motorbyggare" som har mätutrustning för tryck i cylinder,insug och avgas mot vevaxelgrader. Enligt han så har man lyckats med wavetuningen bra om man har 10-11 psi övertryck i en högkomps racebensin eller metanol N/A motor när ventilen öppnar.



/Andre'
power
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Andrè, skal det tolkes som at det er i praksis umulig..? Jeg vil nå tro det, aldri sett et "pressure trace" over 4 psi høyere enn "ambient" under simulering ihvertfall..
-Bjørn
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Björn, vad menar du man skall ta som omöjligt? 11psi som Clint Gray ( tfx engine ) sa i mail eller 15 som han greken skrev?

/Andre'
power
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Begge deler... får man i følge Clint så mye som 11 psi overtrykk av wavetuning på en NA motor..? Det blir jo en potensiell VE på 175%... :shock:
-Bjørn
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

SWR skrev:Begge deler... får man i følge Clint så mye som 11 psi overtrykk av wavetuning på en NA motor..? Det blir jo en potensiell VE på 175%... :shock:
Det är ju inte konstant övertryck utan ett peak värde...

Sen om det är vid IVO eller IVC ville han inte säga.

/Andre'
power
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

norrback skrev:Det är ju inte konstant övertryck utan ett peak värde...

Sen om det är vid IVO eller IVC ville han inte säga.

/Andre'
Forsto det, men wave tuning er jo om å "stenge inne" peak-värdet så mye som mulig..

Hvis det er IVO, så kunne det jo hende at Clint's 11 psi er differansen mellom "port-trykk ink. wave pressure" og "sylindertrykk etter exhaust scavenge".. ? Vel-tunet eksos skal jo kunne gi 7 psi vacuum... da ser man kanskje 4 psi til fra wavetuningen på innsugssiden, samlet total PD på 11psi..?
-Bjørn
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

En del förklaringen ligger väl i hans minst sagt generösa omräkning från
hjuleffekt till motoreffekt? 23%..... Då blir hans 1416hk på veven
1090hk på hjulen vid 3,9bar laddtryck. Detta från hans post på första
sidan. Om jag kan tyda hans knackiga engelska så räknar han ut drivline
förlusterna baserat på kompressordiagrammen? Då luftmasseflöden,
bränsleflöden, utrullningar i bänken osv inte är tillförlitliga...?
Var får han sina kompressordiagram ifrån? Flödena som han specar
överstiger vida allt jag har sett från dom bästa aggregaten.
Hans 85mm flödar mycket mer än dom bästa 91mm från BW och Garrett
trots att kompressorhjulen på många av bilderna ser ut som BW varianter.
Vidare så kan man inte på någon av bilderna där bilarna är riggade i
bänken se tecken på någon avancerad mätutrustning överhuvudtaget
vilket är märkligt med hans ambitioner, luftmassemätare på turbon,
snabba vevvinkelupplösta tryckgivare i avgasport, insugsport,cylinder
plus diverse annat borde han ju ha. Det hade ju varit en idé att köra
motorerna i en motorbroms vid dom nivåerna.

Norrback och Patrick, ang friktion och massvikter osv, så är det min erfarenhet från att ha jobbat lite med att kartlägga sådant, att det
är inga stora vinster att hitta på det när vi pratar motorer som den ovan.
På en hårt regel styrd sugmotor (eller turboför den delen) så finns det
kanske inte så mycket annat att jobba med. Givetvis så är ju lätta motordelar intressanta för att kunna möjliggöra höga varvtal.

/Christer
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Christer hann före, men som ni ser så är bromsdiagramen angivna i vev hästar, dvs han kan knappa in vilken korrigeringsfaktor % han vill i dynapacken. Och har han nu knappat in 23% ?!?! som Christer nämnde så är det på tok förmycket för en dynapack chassidyno, skulle gissa att sanningen ligger nog mellan 10-14% beroende på drivlina (även 4wd), just därför man aldrig anger för kunderna vad vevhästar blir när man mäster hjulnavshästar, man bromsar inte en motor för att sedan "gissa" sig till effekten . Men men, drar man bort 10% av dom där sugmotorhästarna så kommer man nog närmare sanningen, men änlikt bra siffror. Just de cossin är ju 2wd så då är det riktig glädje procent om man räknar om 24% eller var de bara på 4wd?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Jag gillar länken och bygget , trots att greker inte kan räkna varken HK från en Dyno eller Statskulder!

Vore kul att ser mer från alla inputs man kan få en full riggad motor med senaste test instrument!

Och 1090 hk är inte illa :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Ja precis, pantar dom in alla saker han har i shopen sin så kanske grekland kan gå fri ifrån EU-Lånet, kanske till och med är han som är rooten till greklands dåliga infrastruktur med alla exporterade pengar han lär ha lagt på speedparts :hihi:
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

SWR skrev:
norrback skrev:Det är ju inte konstant övertryck utan ett peak värde...

Sen om det är vid IVO eller IVC ville han inte säga.

/Andre'
Forsto det, men wave tuning er jo om å "stenge inne" peak-värdet så mye som mulig..

Hvis det er IVO, så kunne det jo hende at Clint's 11 psi er differansen mellom "port-trykk ink. wave pressure" og "sylindertrykk etter exhaust scavenge".. ? Vel-tunet eksos skal jo kunne gi 7 psi vacuum... da ser man kanskje 4 psi til fra wavetuningen på innsugssiden, samlet total PD på 11psi..?
Diskuterat lite mera med Clint, det är nog 11psi över 14.5psia. Och det är nära IVC, sen frågade jag om BMEP...han skrev att dom har som mål att uppnå 300psi BMEP, men det är en bit kvar. Han skrev inget om bränlset, väntar på svar.

/Andre'
power
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

norrback skrev:Diskuterat lite mera med Clint, det är nog 11psi över 14.5psia. Och det är nära IVC, sen frågade jag om BMEP...han skrev att dom har som mål att uppnå 300psi BMEP, men det är en bit kvar. Han skrev inget om bränlset, väntar på svar.

/Andre'
O satan... :shock: ... da kan man trygt si at "most leave a lot at the table" som de ville sagt over there..
-Bjørn
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Urspårat 4g63 bygge

Inlägg av robban »

Gick in i grekens tråd för att se vad som hade hänt, nu har han börjat meka egna custom turbos.


Lämplig turbin....
Bild
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Urspårat 4g63 bygge

Inlägg av Kadett4wd »

Turbotill höger är en 1300hp turbo.....
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: Urspårat 4g63 bygge

Inlägg av RWHP »

Bild
Skriv svar