MatchBot turboberäkning

Har ni förslag till en bra länk lägg in den här
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

MatchBot turboberäkning

Inlägg av Erland Cox »

Ett turboberäkningsprogram från Borg Warner

http://www.turbodriven.com/en/performan ... chbot.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MatchBot turboberäkning

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du börjat fundera på fusk trim med turbo erland ? :hihi:

min B20 ungefär rätt men med min HX40/460hk/ 2 bar laddtryck

http://www.turbodriven.com//performance ... rsin=92044&" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: MatchBot turboberäkning

Inlägg av Erland Cox »

Jag måste säga att min 142:a är fan så mycket roligare med sugmotor än min 244 turbo.
Men visst finns det turbo tankar. Jag hittade den här länken i Hot Rod och tänkte att den
kanske var bra eftersom Borg Warner är så långt framme med sina turbos.


Erland
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: MatchBot turboberäkning

Inlägg av Martin H »

erland en turbomotor blir inte roligare än den sugmotor som överladdas. :wink:
namnet survolvo kommer ju av en anledning, att sedan kompsänka och
få igång en turbo gör inte saken roligare. där har du nog mycket att klura i om du
får för dig att börja med turbo. då kan även det bli roligt och utvecklande.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: MatchBot turboberäkning

Inlägg av gegge »

Sjukt spännande att laborera släppet på wastegaten och få fram Phikurvorna :thumbright: Man upptäcker lätt hur ett större turbinhus påverkar deltatrycket över motorn vilket helst ska stämma med kammarna och register. Går man upp för mycket i p3/p4 chokar man Wastegaten osv. Vad händer om man endast mottrycksbegränsar wastegaten - turbon går in i dålig effektivitet eller tom surge plus att det blåser färskgas rätt igenom toppen vid overlap i mellanregistret.

Jens: I din modell har du delta 13psi över motorn i registret 4000-5000varv. Tvärdraget lär få igång insugsfasen alla gånger!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: MatchBot turboberäkning

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är inte dumt att ha sånt tryck fall igenom överlappet :thumbright: hade +180km/ på 201m med en 1100kg bil det är jag rätt nöjd med då man tänker på omständigheterna den motorn byggdes efter (skräp delar förutom kam möjligtvis?).

gick nästan inte att få så lågt avgastyck i borgwarner programmet som jag mätt upp i värkligheten det säger en del om att holset kan sina saker med :thumbright:
Skriv svar