Information om en dyr men intressant losning for battre kontroll pa ventilmekanismen.
http://www.alsic.com/_blog/Structures_a ... _Pushrods/
http://solutions.3m.com/3MContentRetrie ... on=current
Edit; patent:
http://www.google.com/patents/US5720246
MMC pushrods
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
- Ort: Slidell. LA. USA.
MMC pushrods
Senast redigerad av nalletill1000 den tor apr 17, 2014 3:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: MMC pushrods
jo stadiga stötstänger eller egentligen hela ventil mekanismen är en otroligt viktig parameter då man vill att ventilen ska röra sig som kamaxeln säger.
har själv sett bekymmer på avgasidan på mina turbo motorer att 7.9mm cromolly stängerna blivit lite polerade och då man drar runt motorn för hand så är det 1.5mm tills det kan ta i.... ett bekymmer jag måste fixa på min nya motor men jag har lite mindre ventiler där och det är bra men jag har växlat upp vippan och det väger nog ut det åt fel håll. tror det blir manton koniska stänger på den nu som är styvare men de kräver bearbetning i toppen för att rymmas.
jag vet att på LS motorerna även de med std kamaxlar så kan man se en effekt ökning på nära 10hk om man byter stänger till lite stadigare på högre varv (obs de går inte sönder orginalet men sviktar och gör ventil rörelsen ostabil.
mvh jens
har själv sett bekymmer på avgasidan på mina turbo motorer att 7.9mm cromolly stängerna blivit lite polerade och då man drar runt motorn för hand så är det 1.5mm tills det kan ta i.... ett bekymmer jag måste fixa på min nya motor men jag har lite mindre ventiler där och det är bra men jag har växlat upp vippan och det väger nog ut det åt fel håll. tror det blir manton koniska stänger på den nu som är styvare men de kräver bearbetning i toppen för att rymmas.
jag vet att på LS motorerna även de med std kamaxlar så kan man se en effekt ökning på nära 10hk om man byter stänger till lite stadigare på högre varv (obs de går inte sönder orginalet men sviktar och gör ventil rörelsen ostabil.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/