Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 5:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 19, 2014 11:12 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
cool motor! vi i sävar har själv testad detta på pappas gräsklippare för ca 30 år sen men detta va lite mer genomtänkt! för och nackdelar och varför svara den så bra på trycket/ temp..... kul att snacka om!

http://www.hotrod.com/techarticles/1410 ... rcharging/


Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 19, 2014 1:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 713
Ort: lycksele, norrbyberg
ture karlsson från tavelsjö byggde väl en saab v4a luft motor förut?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 19, 2014 1:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
jo det stämmer ture hade en sån i drift men den gick på luft som en tryckluft maskin (tror det är vanligt i frankrike?) denna motor överladdas som med turbo eller kompressor och går på bensin.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 5:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
BMW´s mytomspunna F1 motor utvecklades på samma vis.
Edit: nu blev jag osäker, men nån av fabrikanterna var det iaf.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 11:07 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Inlägg: 663
Ort: Karlshamn
Bmw vet jag inte men har sett i en dokumentär hur Cosworth utvecklade sin f1 turbo. Då överladdade dom med tryckluft i början innan de visste hur motorn skulle bete sig.

_________________
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 1:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 915
Ort: Flisa, norge
frågan är väl hur långt man kan köra på en såhär tank? 1 repa på strippen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 1:57 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5040
Ort: Lykksällä
"Staggemeir says a carbon-fiber bottle has enough capacity to feed 500 hp worth of air for about 13 seconds, or 1,000 hp worth of air for 6.5 seconds."

Givetvis är det inget man kör omkring på gatan med :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 2:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 915
Ort: Flisa, norge
säger inget om hur många flaskar man får plats med ;) men inget för mig iaf.
bygger man rätt får man de hp man vill med turbo numera


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 24, 2014 2:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1556
Ort: Hässleholm
Har funnits nån engelsk dragster med detta också. Typ två tryckluftstankar monterade i chassiet

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 13, 2014 7:26 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 06, 2009 6:46 am
Inlägg: 55
Spennende prinsipp. Men med dagens styringsenheter så kan en ha god kontroll på forbrenningstempraturen, hvorfor ikke spe på med litt mere O2 i blandingen i trykktanken? Nitrogenen tar jo bare opp plass... :hey:

Litt offtopic men, Er det noen her inne som har forsøkt seg på alternativ motor drivstoff? H2 etc.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 19, 2014 7:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Inlägg: 666
Ort: Eskilstuna
Den motorn vissas i nån av roadkill programen men kommer int eihåg vilket avsnitt det var. Men tryckluft driven motor är väl alla överladdade motorer redan. Då det är just ett övertryck dom matas med. Men det är nog rätt bra att testa på detta vis då man kan ta reda på hur det betersig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 06, 2015 12:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 555
Ort: Lindome
Detta var vanligt vid utveckling av överladdade motorer förr ( flyg ww2)

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 12, 2015 5:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Inlägg: 105
Ort: Västerås
Jag är varken fysiker eller matematiker, men en idé infann sig när det talas om trycklufts-överladdning,
som säkert inte fungerar av någon orsak jag själv inte kommer på exakt vad det är.

Förbränningsmotorn är ju en luftpump, en tryckluftskompressor är även den en luftpump.
Kan det finnas möjlighet att använda bilens motor som kompressor för att fylla en tank med avgaserna,
som sedan släpps tillbaka in i motorns insug? Detta lär ju naturligtvis ske med något renare bränsle än bensin och diesel,
och med backventil på avgassystemet.

Vad talar för att ett renare slags bränsle inte skulle kunna ha avgaset i en helt sluten krets tillbaka in i motorn?

Jag tänker på Adblue och dylika bränslen som är "utsläppsfria".

Adblue omvandlar för övrigt kväveoxiderna till en blandning av vatten (som man då rensar bort med en simpel vattenavskiljare)
och kväve som jag med säkerhet vet att det kan användas i tryckluftssystem då många i USA som har luftfjädring för att hoppa med
använder kväve i tankarna då det håller högre tryck eller något. Kväve i detta tryckluftssystem vore ju ännu en vidareutveckling?

Ur miljösynpunkt spelar det ju precis ingen roll vad detta systemet gör,
detta är ju enbart ur prestandasynpunkt. Kanske ska gå vidare med detta till en biltillverkare för att ruinera turbotillverkarna? :hihi:
Eller är jag bara en idiot med en idé som inte funkar? :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 12, 2015 6:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4474
Ort: Boden
Vad skulle vinsten vara? Köra en förbränningsmotor på icke brännbar gas lär nog inte ge så mycket roliga effekter.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 12, 2015 7:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Inlägg: 105
Ort: Västerås
Nej nu missuppfattade du nog mig, jag syftar helt enkelt på detta med trycklufts-överladdning,
och att fylla en tank med hjälp av bilmotorn som kompressor.

Inte att köra den utan bränsle. Bränslet behövs ju också.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010