Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 20, 2017 2:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor feb 12, 2015 9:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4454
Ort: Boden
J men du skulle väl samla upp avgaserna i en tank och leda tillbaka till insug?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 12, 2015 11:00 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
i avgaser fins inget syre och det är syre som gör att bensin brinner. fins en rolig tecknad bild i en gammal wheels eller bilsport då de leger avgaserna in i insuget på en v8 :) både miljö vänligt och bra med laddtryck :)

skulle ju gå att montera en liten kompressor som laddar tankarna på motorn då man bara fin åker lite så tankarna är fulladdade då man ska gasa.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 12, 2015 11:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Inlägg: 105
Ort: Västerås
Där kom den enkla förklaringen på varför det inte funkar,
fast ibland verkar det tydligen ändå svårt att komma på såna enkla saker :doh:

Jo jag har sett den seriestripen också, hade den lite i åtanke :hihi:

Som sagt, är ingen fysiker, inte ens i närheten.
Däremot så kanske idén skulle kunna gå att få att fungera, men med tillägget av syre?
Att fortfarande ha min superpneumatikanläggning på motorn, men att skjuta till tryckluften efter ett spjäll eller dylikt.

Det du säger skulle ju absolut kunna fungera,
men det blir ju samtidigt lite mer grejer att tillverka/använda iochmed "utombords-kompressorn", i motorns ställe.

Jag tänkte bara att det vore fränt om motorn hade någon slags självbesörjande överladdning eller vad man ska kalla det,
utan tillagda invecklade komponenter så som turbo eller kompressor.

Samtidigt om man ska spinna vidare så bör ju avgastrycket bli större när man nu använder tryckluften,
iochmed att motorn pumpar mer luft naturligtvis, ju mer man gasar desto fortare fylls tanken så man kan gasa mer? :hey:

Exhaust scavenging har man ju läst om, men exhaust charged pneumatic forced induction?
Gäller bara att slänga in lite "super" och "racing" nånstans också så säljer det ju oavsett om det funkar eller inte.

The, ja det var precis det jag tänkte, men med bränsle tillsatt längs vägen, inte att helt skippa bränslesystemet,
om det nu var det du menade, annars vet jag inte?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 12, 2015 11:40 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Inlägg: 105
Ort: Västerås
Nu tror jag att jag är med på vad du menade, du menade att kvävegas är inte lustgas,
och det bör inte ge någon effekt, däremot någon slags tank med färdigkomprimerad luft,
det borde ju kunna ge någon effekt, det verkar så att tyda av första inlägget,
länken funkar dock inte längre och jag kan inte se hur de gjort,
vet ju inte om de använder en tank eller vad. Jag bara spånar utav de tankar som uppstod i mitt huvud,
konstiga och dumma eller ej, avfärda gärna mina teorier som icke fungerande,
ni som har lite grundläggande kunskap inom området vi rör oss på,
själv är jag bara ute och svävar!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010