Sida 1 av 2

tryck lufts överladdad motor!

Postat: fre sep 19, 2014 11:12 am
av Jens Gustavsson
cool motor! vi i sävar har själv testad detta på pappas gräsklippare för ca 30 år sen men detta va lite mer genomtänkt! för och nackdelar och varför svara den så bra på trycket/ temp..... kul att snacka om!

http://www.hotrod.com/techarticles/1410 ... rcharging/


Bild

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: fre sep 19, 2014 1:15 pm
av vebotrimmarn
ture karlsson från tavelsjö byggde väl en saab v4a luft motor förut?

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: fre sep 19, 2014 1:24 pm
av Jens Gustavsson
jo det stämmer ture hade en sån i drift men den gick på luft som en tryckluft maskin (tror det är vanligt i frankrike?) denna motor överladdas som med turbo eller kompressor och går på bensin.

mvh jens

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: ons sep 24, 2014 5:28 am
av Kadett4wd
BMW´s mytomspunna F1 motor utvecklades på samma vis.
Edit: nu blev jag osäker, men nån av fabrikanterna var det iaf.

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: ons sep 24, 2014 11:07 am
av Henrik Braun
Bmw vet jag inte men har sett i en dokumentär hur Cosworth utvecklade sin f1 turbo. Då överladdade dom med tryckluft i början innan de visste hur motorn skulle bete sig.

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: ons sep 24, 2014 1:51 pm
av DreRacing@
frågan är väl hur långt man kan köra på en såhär tank? 1 repa på strippen?

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: ons sep 24, 2014 1:57 pm
av Steve
"Staggemeir says a carbon-fiber bottle has enough capacity to feed 500 hp worth of air for about 13 seconds, or 1,000 hp worth of air for 6.5 seconds."

Givetvis är det inget man kör omkring på gatan med :)

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: ons sep 24, 2014 2:02 pm
av DreRacing@
säger inget om hur många flaskar man får plats med ;) men inget för mig iaf.
bygger man rätt får man de hp man vill med turbo numera

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: ons sep 24, 2014 2:27 pm
av loop
Har funnits nån engelsk dragster med detta också. Typ två tryckluftstankar monterade i chassiet

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: mån okt 13, 2014 7:26 pm
av TMB
Spennende prinsipp. Men med dagens styringsenheter så kan en ha god kontroll på forbrenningstempraturen, hvorfor ikke spe på med litt mere O2 i blandingen i trykktanken? Nitrogenen tar jo bare opp plass... :hey:

Litt offtopic men, Er det noen her inne som har forsøkt seg på alternativ motor drivstoff? H2 etc.

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: ons nov 19, 2014 7:46 am
av Johan_P
Den motorn vissas i nån av roadkill programen men kommer int eihåg vilket avsnitt det var. Men tryckluft driven motor är väl alla överladdade motorer redan. Då det är just ett övertryck dom matas med. Men det är nog rätt bra att testa på detta vis då man kan ta reda på hur det betersig.

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: tis jan 06, 2015 12:12 pm
av Enok
Detta var vanligt vid utveckling av överladdade motorer förr ( flyg ww2)

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: tor feb 12, 2015 5:46 am
av Emilius
Jag är varken fysiker eller matematiker, men en idé infann sig när det talas om trycklufts-överladdning,
som säkert inte fungerar av någon orsak jag själv inte kommer på exakt vad det är.

Förbränningsmotorn är ju en luftpump, en tryckluftskompressor är även den en luftpump.
Kan det finnas möjlighet att använda bilens motor som kompressor för att fylla en tank med avgaserna,
som sedan släpps tillbaka in i motorns insug? Detta lär ju naturligtvis ske med något renare bränsle än bensin och diesel,
och med backventil på avgassystemet.

Vad talar för att ett renare slags bränsle inte skulle kunna ha avgaset i en helt sluten krets tillbaka in i motorn?

Jag tänker på Adblue och dylika bränslen som är "utsläppsfria".

Adblue omvandlar för övrigt kväveoxiderna till en blandning av vatten (som man då rensar bort med en simpel vattenavskiljare)
och kväve som jag med säkerhet vet att det kan användas i tryckluftssystem då många i USA som har luftfjädring för att hoppa med
använder kväve i tankarna då det håller högre tryck eller något. Kväve i detta tryckluftssystem vore ju ännu en vidareutveckling?

Ur miljösynpunkt spelar det ju precis ingen roll vad detta systemet gör,
detta är ju enbart ur prestandasynpunkt. Kanske ska gå vidare med detta till en biltillverkare för att ruinera turbotillverkarna? :hihi:
Eller är jag bara en idiot med en idé som inte funkar? :mrgreen:

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: tor feb 12, 2015 6:05 am
av The
Vad skulle vinsten vara? Köra en förbränningsmotor på icke brännbar gas lär nog inte ge så mycket roliga effekter.

Re: tryck lufts överladdad motor!

Postat: tor feb 12, 2015 7:22 am
av Emilius
Nej nu missuppfattade du nog mig, jag syftar helt enkelt på detta med trycklufts-överladdning,
och att fylla en tank med hjälp av bilmotorn som kompressor.

Inte att köra den utan bränsle. Bränslet behövs ju också.