Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 781
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av vebotrimmarn »

en 530 topp sprack för mej i helgen och jag har redan hunnit kapat den tvärs igenom insugskanalen. finns intresse kan ja ta bilder och skicka till nån som får lägga upp. kan ev. kapa avgas också om intresse finns. :)
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av G-son »

Intresse finns alltid. Iväg och fotografera nu! ;)
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 781
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av vebotrimmarn »

vem skall jag mejla bilderna till då? jag har gjort de drygaste dvs kapa toppen 2 gånger så nån annan får offra sej och ladda upp dom ;) pma mail adress någon.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Cedric »

Prova använda forumbilder.se för att ladda upp bilder, gratis och enkelt(ingen inlogg). Den brukar jag använda för att lägga upp bilderl lite här och var..
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 781
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av vebotrimmarn »

Bild
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 781
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av vebotrimmarn »

Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av loop »

Hittade dessa på nätet. Är en VW ABA topp, men om jag fattat det rätt så ser AKL, AFT osv i princip likadana ut. Det är crossflowtoppen till fyrcylindriga VAG motorn som suttit mängder med olika bilar, Golf, Jetta, Passat, SEAT osv. Ligger en hemma i verkstaden så synpunkter mottages gärna.
Bild
Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av loop »

Några bilder jag hittade av den vanliga counterflowtoppen till VW Golf mm, Finns lite olika sorter tror jag och jag vet inte vilken detta är
Bild
Bild
Bild
Bild
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av David V »

Jag vet inte om jag har sett någon Saab 8-ventils H-motortopp här, så här kommer bilder. Håll till godo!
Toppen är ju en "crossflow" såklart, men både avgas och insug ser ut att vara åt samma håll, det beror bara på hur jag sågade toppen.

Insug:
Bild Bild Bild

Avgas: (Bilder både från den sågade toppen och en sprillans, därav avsaknaden av sot)
Bild Bild Bild

Så här fick jag förslag på att jag skulle slipa av en kollega som hade portat toppar på saabs tävlingsavdelning i början på 80-talet.

Insug:
Bild Bild

Avgas:
Bild Bild

/David
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade slipat ner så lite som möjligt i golvet och inte gått ut utanför sätet bakom ventilen.
Jag har bara gjort en riktigt portad SAAB topp men den gjorde jag inte så stor som det är ritat.
Det ska ju gärna hålla också.

Erland
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Karl V »

Är det någon som har några flödesuppgifter på 8-ventils saabtoppen?
Innerradien är ju inte så skarp som det är på många andra toppar.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 572
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av quattro »

Tycker det är slående hur låg o platt SAAB-toppen är, jämfört med i stort sett alla andra hyfsat moderna toppar man sett. Påminner om en gammal B20-topp, trots att det är en cross flow.
Jag har alltid varit lite förvånad över att folk inte får ut mer effekt ur de gamla 99:orna o 900-:orna men när jag ser hur toppen ser ut börjar jag förstå varför.

Jag är ingen topplocksguru men jag skulle inte heller slipa ur den enligt vad du ritat. Kanalen skall ju kona ned lite grand hela vägen från trattens mynning utanför spjällen, och sen kona upp igen ut i topplocket, har jag för mig. Vet inte om jag ser rätt men så som du ritat ser det ut som om minsta genomsnittsarean ligger vid ventilsätet. Det kan inte vara riktigt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har portat en saabtopp åt en kille för massa år sedan.(folkrace)
Han vart nästan elak då jag inte grävt ur den som hans polares topp var.
Han tyckte jag knappt gjort nåt.
Jag slipade ungefär som Erland skriver, men behöll den fyrkantiga formen.

Sen när han ändå provkörde efter en massa övertalan så vart det ett helt annat ljud i gnällmunnen ;)

Med det sagt,, jag har sett saabtoppar med ena jäkla gruvhål i, och de presterar ganska kasst.
Då är det i stort sett bättre med en stdtopp :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade en annan rallytopp från nån känd SAAB portare som jag glömt namnet på att titta på när jag portade.
Den är sågad så jag kan lägga upp nån bild på den.
Jag gjorde en mindre kanal och behöll den rektangulära formen.
Idag hade jag inte rört hörnen utan bara försökt göra kanalen lite rundare.
Den går inte att jämföra med B20 insug för de är ganska höga.
Problemet är att det inte finns gods till de riktigt höga effekterna men jag har en
höjd topp till B20 som jag gjort som flödar 220 CFM vid 16mm.
De bästa 531 46mm:s topparna jag gjort ligger på 230 CFM men det går ju att få mer.
Men då har jag också gått upp till större insugningsventil men över 260 CFM kommer jag inte.
Så 220 från en gammal B20 är inte så illa.
Jag ska flöda Merca toppen jag har så fort jag hinner, 230 in std. tror jag inte på.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har gjort några saab toppar.
Den värsta är väll typ strax över 200cfm.
Kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Sen har jag städat upp några redan portade toppar med olika resultat.
Vissa toppar går helt enkelt inte att rädda.

Har lite saab ämnen liggande som jag skall testa lite på.
Däremot har jag gjort lite saab kort toppar, t5 modeller, dom flåsar upp till 245cfm har jag för mig med std ventiler
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar