Vad är då toppen gjord till för motorer? Jo, vi tänkte som så att vilka toppar är mest efterfrågade? och vad jag förstår på min PM inkorg

Varför valde vi 530 toppen då före den populärare 531 toppen? jo först så är det inte lätt nuförtiden att hitta en sån som inte har en massa sprikor i sig sen så har de dålig hastighet i kanalerna och lätt för att få ett väldigt turbulent flöde över 10mm lyft på grund av den höga kanalen.
Jag har experimenterat i flödesbänken och på en del praktiska motorer en hel del med gjut numer 398 och 530 (som är ganska lika) så jag hadde en bra grund på ungefär hur de ska utformas men det vart ändå fruktansvärt med timmar för jag och jonas att gå från en prototyp portad "myt topp" - vi kallar de så här i byn toppar som har en kanal med lövtunna väggar och som har löjligt många timmar bakom sig och som inte går att porta till en riktig topp som ska gå att sälja.
Vi har sen provat oss fram först med ca 7-10 olika utformningar på själva kanalformen för att få ett stabilt flöde med jämn flödeshastighet genom kanalen, som inte ligger på gränsen till turbulens, sen gått vidare med olika förbränningsrum och ventiler för att sen börja om med kanalerna igen och så vidare för att hitta rätta kombinationen

Vi har också kapat isär flera toppar för att kolla tjockleken och centreringen på kanalerna.
Menigen är sen att det ska gå att utveckla en ännu värre full race topp också med större 48mm ventiler och sidoförflyttade förbräningsrum men först ska vi få klart en topp som är relativt enkel att göra och som är pålitlig, prisvärd men ändå tillräckligt bra för de flesta som ska ha under ca 700hk med turbo eller ca 220hk sug.
Obs! Vi har inte ambitioner att bygga en kompromisslös "fullrace" sugmotor topp än om jag skulle tro att den skulle fungera väldigt bra efter en liten planing i en 2150 motor eller en 2300cc+ gat sug motor då den har fin hastighet i raka delen.
Vi vet att det finns andra som tillverkat 530 CNC-toppar men vad vi har hört så är det långt ifrån lika många timmar lagt ned i utveckling och tanke.
Lite data på flöden och hastigheter mätt med en helt orörd KL 46mm insugnings ventil...
Lyft mm/cfm 28"
2/ 50
4/ 97
6/ 138
8/ 163
10/ 180
12/ 195
14/ 205
16/ 212
18/ (fortsätter uppåt och låter fortfarande väldigt fint i ljudet, men hadde inga siffror där på denna flödning)
Hastighet i golven i början på böjen ca 350fps (oftast närmare 400fps på 531 och på B20 toppar och nära turbulens

Minsta aria motsvarar ett runt 38.5mm hål ungefär.
Det ända jag inte är riktigt nöjd med än är flödet på 8-10mm men det är svårt att få flödet högt där på dessa toppar då de tjuvar rakt över ventilen på de lyften men det vägs upp mer än väl då flödet och SSR hastigheten är så fina. Ska också testas lite olika saker där och se va de gör för skillnad.
Toppen kommer mest troligt bara säljas komplett med några olika altenativ på kamaxel och fjädrar beroende på användningsområde men kan special portas lite mer till extrema motorer.
Ej några priser klara än.
Några bilder (förlåt har inte hunnit tvätta toppen än

Vi har inte heller gjort klart CNC-programmet för avgassidan men Jonas jobbar på det.

Här ser man förbränningsrummet på högflödes-sidan. Synd bara att bilden inte gör rätt för sig med alla mjuka fina former som inte syns.

Man kan se att vi inte har gått på bling-bling-faktorn så det påverkat resultatet negativt som en del gör, vi lämnar original ytan där det inte ska bort material istället för att fräsa rent och med det göra en sämre topp.

Insugningskanalen och loggan: