precision 6266, vilket avgashus

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av dundersmurfen »

Tror en del av problemet är orginalinsuget. Vet inte vilket du har, men antar att det är f insuget. Byt till svanhals isåfall det har funkat oförskämt bra på en 8v jag bromsade nyligen. Den hade inte mycket tapp i vrid på varv, var nästan oförskämt snygg kurva faktiskt. Bättre än vissa 16v vi har bromsat..

Men helt klart insugstempen är för hög.

Edit: Här är kurvan på 8v som laddade ca 2,3

och såhär hälsar Jonas att specen på motorn är:
portad topp och nån kam ifrån kl racing h-profil orginalkolvar insug ifrån gle 1700cc spridaren och gt35
Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den lör aug 02, 2014 11:24 am, redigerad totalt 2 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

dundersmurfen skrev:Tror en del av problemet är orginalinsuget. Vet inte vilket du har, men antar att det är f insuget. Byt till svanhals isåfall det har funkat oförskämt bra på en 8v jag bromsade nyligen. Den hade inte mycket tapp i vrid på varv, var nästan oförskämt snygg kurva faktiskt. Bättre än vissa 16v vi har bromsat..

Men helt klart insugstempen är för hög.
Tack för tipset. Har nu f-insuget på men jag har ett customgjort plenuminsug som jag kanske ska sätta dit, annars blir det svanhals :)
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av vinkelkapen »

Dundersmurfen, är det nått man kan ta del av? Effektkurva och setup?

Skulle vara kul o se :)
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av johan johansson »

Just gat körning vet jag en del som inte gillat Precision turbos då har lastbilsturbos funkat bättre.

Endel menar att P turbon har fullt laddtryck tidigare, och ja det kan jag hålla med om men många P agg har ju inget laddtryck alls innan det bara smäller till och är fullt. Ett lastbils agg smygladdar från ganska låga varv 0,2- 0,4 bar och kommer lite mjukare. och en motor på o,3 bar är ju betydligt starkare än inget laddtryck. Tror du gör bort dig om du byter agg. Känns spontant som något med Kam eller insug. Efter som den tvärdör på varv. En bekant hade en 8v som gav bortemot 650hp och körde gt42a och bytte mot en pt 62 nått. och han tyckte den vart för Explosiv. vart mer körbar med den stora turbon
volvo pv 53 16v
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Tore Bjerke »

Det handler ikke om fabrikat på turbo, men om forhold mellom turbin og kompressor, inducer/størrelse kompressorhjul, eksoshus osv. Finner du rette kombinasjonen så vil turbo fra de fleste fabrikat fungere bra på den motoren du har. Vanskelig å vite hva som er problemet på denne setup ettersom eksostrykket ikke er målt.
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

Tore, can you please take that in English?
Sorry but I don't understand what you're saying.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av Arn87 »

Tack, har svetsat i avgastemp och motryck nu men inte hunnit koppla upp mig med dator eller mätare än.
jadde
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 11, 2008 6:49 pm
Ort: Piteå

Re: precision 6266, vilket avgashus

Inlägg av jadde »

Nyfiken bara men fick du till det och vad var felet?
Skriv svar