Bromsade för 3 veckor sen min 940 som gav 512whp men effekten dalar snabbt efter 5000varv.
Skrev en annan tråd om det här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=83989
Fick då som förlag på att det kunde vara insuget som var problemet då jag kör på F-insuget.
Har nu skaffat mig ett svanhalsinsug från B230E och nu måste jag sätta i spridarhylsor och fixa spjället mm.
Originalspjället på ett F-insug är ju 2,5" i anslutningen och det spjället passar bult på svanhalsinsuget men frågan är om det spjället räcker eller om jag måste bygga om till 3" 960 spjäll för att få en snygg effektkurva?
Någon som har byggt om dessa och tips på hur man gör för spjäll mm?
Svanhalsinsug B230 550-600hk
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk
Svanhalsinsuget har nog sämre högvarvsegenskaper då plenum-kammaren är riktigt trång på dessa. Runnerserna är nog ingen större skillnad i längd men övergången från plenum till runners är schmaal.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 62
- Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
- Ort: Vingåker
Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk
Hej testa att montera spridarna i toppen.så som dom sitter på 405 toppen .vet inte hur dom tänkte då dom flytta ut spridarna i insugnings röret och behöll samma lutning på spridarna .på 405an så duschar bränslet på ventilen och i luft riktningen .när dom sitter i original insugsrörett så duschar bränslet rakt ner i golvet .det går åt en masa energi i från luftflödet som är på väg in motorn till att dra med bränslet lika med minskad hastighet på bränsle/luftblandning = minskad fyllnadsgrad .ju mer varv ju mer bränsle som bromsar luften.
Mera flöde är aldrig fel
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk
Svanhalsinsuget är grymt bra om man flyttar spjället till framkanten, gärna ett lite större.
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk
Tack för svaren, blir nog att göra som Erland säger. Att byta plats på spjället
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk
köp ett KL racing insug annars så spar du en massa tid och det flödar bättre än glt insuget än vad du gör nästan. du kan köpa ett o svetsat så kan man fila lite från båda hållen innan man svetsar ihop plenium med runners delen om du vill öka arian?? vet ej din kombination. jag bromsade 672hk med ett sådant på en enkel motor (se dyno trådarna) bara lite tilljämnat vid spridarna 10 min jobb.
vad har du för kam, portning, grenrör, turbo mm?
mvh jens
vad har du för kam, portning, grenrör, turbo mm?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/