Svanhalsinsug B230 550-600hk

Diskussioner för erfaret folk
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Svanhalsinsug B230 550-600hk

Inlägg av Arn87 »

Bromsade för 3 veckor sen min 940 som gav 512whp men effekten dalar snabbt efter 5000varv.
Skrev en annan tråd om det här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=83989
Fick då som förlag på att det kunde vara insuget som var problemet då jag kör på F-insuget.

Har nu skaffat mig ett svanhalsinsug från B230E och nu måste jag sätta i spridarhylsor och fixa spjället mm.
Originalspjället på ett F-insug är ju 2,5" i anslutningen och det spjället passar bult på svanhalsinsuget men frågan är om det spjället räcker eller om jag måste bygga om till 3" 960 spjäll för att få en snygg effektkurva?

Någon som har byggt om dessa och tips på hur man gör för spjäll mm?
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk

Inlägg av Erik Sandström »

Svanhalsinsuget har nog sämre högvarvsegenskaper då plenum-kammaren är riktigt trång på dessa. Runnerserna är nog ingen större skillnad i längd men övergången från plenum till runners är schmaal.
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk

Inlägg av Kenny Ringheim »

Hej testa att montera spridarna i toppen.så som dom sitter på 405 toppen .vet inte hur dom tänkte då dom flytta ut spridarna i insugnings röret och behöll samma lutning på spridarna .på 405an så duschar bränslet på ventilen och i luft riktningen .när dom sitter i original insugsrörett så duschar bränslet rakt ner i golvet .det går åt en masa energi i från luftflödet som är på väg in motorn till att dra med bränslet lika med minskad hastighet på bränsle/luftblandning = minskad fyllnadsgrad .ju mer varv ju mer bränsle som bromsar luften.
Mera flöde är aldrig fel
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk

Inlägg av Erland Cox »

Svanhalsinsuget är grymt bra om man flyttar spjället till framkanten, gärna ett lite större.

Erland
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk

Inlägg av jonas landin »

Såhär gjorde jag med mitt!
Bild
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Arn87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jul 01, 2012 3:01 pm
Ort: Katrineholm

Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk

Inlägg av Arn87 »

Tack för svaren, blir nog att göra som Erland säger. Att byta plats på spjället
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Svanhalsinsug B230 550-600hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp ett KL racing insug annars så spar du en massa tid och det flödar bättre än glt insuget än vad du gör nästan. du kan köpa ett o svetsat så kan man fila lite från båda hållen innan man svetsar ihop plenium med runners delen om du vill öka arian?? vet ej din kombination. jag bromsade 672hk med ett sådant på en enkel motor (se dyno trådarna) bara lite tilljämnat vid spridarna 10 min jobb.

vad har du för kam, portning, grenrör, turbo mm?

mvh jens
Skriv svar