Fråga om Anti-surge.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Magistern »

Kan någon förklara för mig vad den här ringen gör för skillnad?

Bild

Flera som jag pratat med menar att den inte har någon funktion förutom att dämpa ljud, medan många menar att den har en vital "anti-surge" funktion.

Jag provade att ta bort den i somras men upplevde då att bilen surge:ade på full gas men endast vid ett enstaka tillfälle under ett race. Det lät typ som om det kvittrade om motorn och helt plötsligt så lossnade en spridare. Frågan är om ljudet berodde på ringen eller om det berodde på att spridaren lossnade eller om händelserna ens hade något med varandra att göra??? Efter incidenten så monterade jag tillbaka ringen.
Nu söker jag folkets tankar om detta.


P.S. Om det inte hör till avancerad motorteknik så kanske Mod kan flytta tråden till rätt kategori.

Tack! :D

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Pacman »

Enligt en vän som tidigare jobbat med motorutveckling på Volvo Lastvagnar så är det bara en ljuddämpare...men det du berättar kan mycket väl stämma!
Surge uppstår när man har för högt flöde in jmf med flöde ut dvs turbon blir inte av med all luft den suger i sig utan börjar "pumpa". Surge heter just "pumpning" på svenska. Surgeline är linjen i kompressordiagrammet som beskriver när i tryck, flöde och varvtal som turbon "surgar" eller "pumpar"...kallas såklart "pumpgräns" på svenska.

Anti-surge fungerar genom att skapa kortslutning i flödet inuti kompressorn. Man låter en del av luften som sugits in av impellern läcka tillbaka när den kommit halvvägs och ut genom springor tillbaka till inloppet. Sen sugs de åter in i luftströmmen till impellern och man får en cirkulation.
Ljuddämpar-ringen fungerar i detta fallet som en ejektor och hjälper till att driva på anti-surge cirkulationen. Utan ring kanske funktionen försämras...vad vet jag...men det låter som en teori.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Magistern »

Det låter rimligt. Jag har undrat länge och därför jag frågar. Länkar klippet från det race då jag misstänker att det surgade. Det lät skitkonstigt så jag slog av och sen klev jag på igen med samma resultat, ett skumt ljud varpå spridaren sedan lossnade och jag lämnade ett 0,5m brett och typ 500m långt spår av e85 efter mig. Som tur var tog det inte eld.

http://youtu.be/yXi9OM1i8mo?list=UUIGxi ... SE9sARS9QA
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av hauge »

så har jag också förstått det
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Lövet98 »

De jag fått lära mig av anti surge hus är att dom just ska läcka ut luften i dom hål eller springor som är gjort i kompressorhuset när de blir för höga tryck.

Hittade där de förklaras riktigt bra:

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=26580
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Magistern »

Nu tror jag att jag förstår funktionen. Men rent teoretiskt så har den där brickan/baffeln/ringen då ingen funktion eller? Det är bara en ljuddämpare?

Jag och en vän diskuterade det där igår. Då sa han till mig att turbon förmodligen alltid hamnar i surge vid samma punkter både med eller utan bricka men att jag inte märker av det eftersom den när brickan är monterar, då den dämpar ljudet. Hans teori var att om jag tar bort den brickan så är den ända skillnaden att jag hör att det sker surge, dvs att funktionen "antisurge" alltid finns och fungerar men att brickan tar bort ljudet av det.


Vad tror ni?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Lövet98 »

Om du tittar på en kompressormap som den ovan så kan du notera att det finns en linje som på denna mapp beskrivs som "surge limit". Ovanför denna linje så kommer kompressorn hamna i surge, varvid den inte kan hålla laddtrycket uppe; utan flödet kommer att vända och strömma bakåt genom kompressorn tills det att tryckförhållandet över kompressorn har sjunkit under "surge limit". Hamnar kompressorn åter i surge så upprepas detta uppförande tills det att laddtrycket når stabila värden.

Kompressorns luftflöde är alltid lika med motorns luftkonsumption (såvida du inte dumpar luft med ex. en avlastningsventil). Avgasflödet är lika med luftflödet + bränsleflödet.


Surge inträffar helt enkelt när en kompressor (turbon i detta fall) bygger upp höga tryck vid låga flöden. Man kan inte generellt säga att detta sker vid en speciell situation, utan det kan uppstå på olika sätt.

Det vanligaste som man tänker på är väll när man från full gas (högt tryck och högt flöde) släpper gasen, vilket gör att trycket ökas ytterligare samtidigt som flödet minskar dramatiskt --> surge.

Samanfattningsvis: Surge innebär att att man försöker nå ett för högt tryck vid ett för lågt flöde, vilket leder till att luft backar genom kompressorn, tills dess att ett "lämpligt" tryckförhållande återställts.

De jag tolkar av allt de där är att antisurge inte bara ska dämpa ljudet utan att den också har den funktionen att luften turbon inte klarar av at suga kan åka ut igenom hålen/springan och sen tillbaka in i turbon för att forsätta ladda som en ska= antisurge. Surge är ju när den kommer utanför kompressor mappen där turbo inte kan leverera mer laddtryck
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Magistern »

Big Al skrev:Ported shroud behöver inte hjälpa till mot surge. Den kan lika gärna få kompressorn att räcka längre.
Det är konstruktionen som sådan som avgör åt vilket håll i kompressormappen som den ska bredda.

Surge låter som när man släpper gasen på en motor utan dumpventil ni vet det där kvittrande ljudet fast det är mer hög frekvent.
Om du inte hör att den surgar så går det se på laddtrycksnålen att den fladdrar.

Ljuddämparen kan mycket väl hjälpa till att förhindra surge, om nu flödet går mer i centrum ist för att även gå igenom den skrudade porten med den på.

Berätta mer om motorn och turbon.
Det är en B230 8v 611whp, E85, Holset Hx52 66mm in 71ut, laddar 2,8 bar.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av möller »

Där blir högre flöde in i turbon med brickan på plats.
Testade för nått år sen på en hx35 och det blev ca 7% bättre.
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Pitabroed »

Om man är utan bricka, finns såna att köpa nånstans?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Fråga om Anti-surge.

Inlägg av Magistern »

Big Al skrev:
Magistern skrev:Det är en B230 8v 611whp, E85, Holset Hx52 66mm in 71ut, laddar 2,8 bar.
Känns osannolikt att den går i surge, vad har du för kamaxel? Enda sättet att gå i surge med såpass stor turbo är att ha väldigt dåligt flöde men endå lyckas väcka turbon.
Kort duration på insugskammen, lång duration på avgas (läs tidig öppning), o-portad topp, felaktigt avstämt insug , låg tändning osv och gärna i kombination.
Står kammen rätt? inte kuggat om?
Allt är som det ska. Toppen är fint portad och byggd av Tommy Luhr. Kammen är 287gr dur, 114 nock och 12,2 lyft.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Skriv svar