Val av turbo till saab 16v turbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
ericvanburen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 08, 2013 12:31 pm

Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av ericvanburen »

Hej alla magiker på Sävarturbo.
Har läst mycket i flera år men inte varit så aktiv då jag jobbar för mycket och dricker för mycket öl!

Håller på med en saab 900 som jag bygger turbo i.
Bilen har haft flertalet motorer under de 10 år som jag ägt den. 2.0 liters sugmotor med webrar. 2.5 liters sug med webrar. t16 standard etc etc.

Nu har jag tagit tag i den igen och planerar ett budget turbobygge på orginalmotorn.
Specen är nu.
b202i(sugmotor) med 2.3 långtopp som är lite putsad.(ingen racetopp precis. "portad" orginalinsug med orginalspjäll
Orginal bottendel ( har dock en t16 stående i delar)
chip från som fettar till bladningen och tar bort varvstopp (kommer sättas på 7000)
Röda 431 spridare finns också.
Bilen körs i dagsläget på e85 med 3bars standard btr + ställbar
Kör nu med orginal sugiskammar med lite förställd insugskam. ( letar vassare kammar, antigen folkracekammar eller ky265 alt ky300
saab 9-3 grenrör med t25 fläns. Kan moddas för annan fläns.
3 tums downpipe med sidpipa(bilen kommer brukas på landet där ingen bryr sig nämnvärt)
Jag kör på orginal bosch styrsystem, vilket inte är optimalt kanske, men har fungerat bra.
Har tidigare kört på td04 turbo i min andra aero men det knäckte lådor och hade lite för mycket vrid.
Jag behöver hjälp med en passande turbo som ger lite mer toppeffekt, mindre vrid och inte tar ett decenium att få ladd.
Kollat en del på lastbilsagg som hx35-40 samt garrett gt40. Men även gt28rs och andra kinakopior
Frågan är igentligen. Vill bygga motorn på sävarmane, med mer varv och större turbo, en söker turbotips och hur det ska lira med eventuellt kambyte?
Såg i gustavs 99 quattro tråd att han fick snurr på en gt40 med orginalmotor.
Vill inte knäcka lådor som jag gjorde med den mindre turbon i min andra saab.

Vad säger magikerna här på forumet? Har inga problem att modifiera befintligt grenrör, eller bygga nytt.
Vill bygga en motor med mer toppeffekt och mindre vrid, som drar från ? till ca 7000.

Luddiga frågor men jag gör ett försök!
mvh
Erik
ericvanburen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 08, 2013 12:31 pm

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av ericvanburen »

Kom på att jag kanske har postat i fel grupp?
Allmän motorteknik kanske passar bättre!
Admin?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av Dennis M »

Börja med att byta sprut, lh är inte lämpat till höga effektuttag även om folk säger "att det går"

431 spridare räcker inte långt på bensin och betydligt mindre på e85.

Jag låg på över 90% med Volvos gröna och en 18t#7 med bensin.

Köper du ett riktigt sprut så slipper du bottnade luftmassmätare, hedenhös tändning, abnorm bränsletörst, turbolagg och knäckta lådor.

En del sätter dit trionic 5 vilket är jättebra men det går enklare och snabbare med eftermarknadssprut.

Du behöver varken e85 eller jätteturbo om du ska ha 99/900 låda.

Du kommer nog långt med vanliga omslipade kammar.
ericvanburen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 08, 2013 12:31 pm

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av ericvanburen »

Tack för tipset!
Min granne har ett komplett vems liggandes så kanske är det bästa då?
Vilket flöde på spridarna skulle du rekommendera?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av Dennis M »

Jag skulle nog satsat på omslipade kammar, orginal turbokolvar(lagom komp), 630cc spridare 18-19t turbo med sjuan hus och portad wastegate eller nån gt 28 fast Hellre beggat än Kina.
Ett enklare grenar med vettiga böjar, det behöver inte vara ett enormt avstämd ormbo utan bara lite snällare böjar och lite längre rör än det kassa 9-3 du har nu.
Antar du har 2.1 insug?

Sist men viktigast, sprut!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av Dennis M »

Vems blir utmärkt men hur många tändutgångar har det?

Har det fyra så är det bara att skruva dit en tändkasett så har du en rejäl gnista.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av Dennis M »

Hur mycket väger bilen?
ericvanburen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 08, 2013 12:31 pm

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av ericvanburen »

Japp har 2.1 insug nu, ska kolla upp spridaren imorgon och kolla med grannen om jag kan köpa hans vems!
Kan få tag i en gt28rs (dock Kina) billigt,men håller utkik dagligen!

Tror det är 4 på hans vems, bilen är lite lättad och utan baksäte,men inte radikalt lättad
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av Dennis M »

Ska den ändå vara till bus så är det bättre att lätta radikalt, lådan håller ju bara till ett visst och vill du åka fortare så måste du lätta.

Jag antar att alla vems har laddrycksreglering liket är nyckeln till att få lådan att hålla.
Istället för en stor seg turbo så kan du ha en som kommer hyfsat tidigt men hålla nere laddtrycket på låga varv med styrdonet.

Det jag gillar med en äkta Mitsubishi turbo är att de är nästan odödliga :-)

Ibland är ju snurror från evo bilar ute till salu men jag vet inte mycket om dem.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av nkro »

Dom plockade ut ganska mkt effekt ur rally rallycross bilarna och då var det mesta orginal.

putsad 2.0 topp och insug
Omslipade kammar
största orginal turbon, från en 9 K har jag för mig T3. Grp A turbon var bara klassad på 8V
Orginal IC och LH

Konstigt nog med dom spridarna
Niklas
ericvanburen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 08, 2013 12:31 pm

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av ericvanburen »

Det har du rätt i, rallybilarna gick bra!
Känna vettigt att gå på en vettig turbo och omslipade kammar, börjar med lh och viöö jag plocka ur mer än ca280-300 kusar bankar jag i vems
Får finurla lite!
Tack
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av Dennis M »

Jag tror faktiskt att jag kan ha ett lh chip för röda spridare i gömmorna men är inte säker.

Hur du än gör så skaffa bredbandslambda och sen är det inte dumt att bygga om fördelare samt montera en knackdiod från apc boxen.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av nkro »

Inte helt säker, men jag tror dom körde runt 280 -300 i Grp A.

Kan forska lite. Har snart ett chip, kan säkert ordna 2 st olika i slutet på veckan.
Niklas
ericvanburen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jul 08, 2013 12:31 pm

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av ericvanburen »

Tack för alla svar!
Känns rimligt stt börja med de bitarna jag har och kan någorlunda först!bygger inget monster, men det är alltid kul att lära sig på vägen!
Har ni ett chip som passar till konceptet så är det väldigt intressant!

Siktar först på grupp a konceptet.kolla gärna upp chip!

Bredbandslamba ska inskaffas, dock har jag ej apc på nuvarande motor,då Det är en konverterad sugis,men har på en reservdels motor
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Val av turbo till saab 16v turbo

Inlägg av Dennis M »

En t3 räcker till drygt 230 hk skulle jag tro.

Mvh
Skriv svar