Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 10:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre aug 11, 2017 11:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Tjenare,

Håller håller på att laborera lite på vännens 940 turbo.. Har liten erfarenhet av dessa maskiner men vi tänkte illafall ha lite kul.
Tog hem en eBay snurra som vi tänkte testa med. Är inte ute efter massa toppeffekt utan vill ligga på runt 300hp+ med hyffsad spool. Hade tänkt köra med orginal grenrör som jag planat ner för att passa T3 flänsen. Kommer köra med intern WG.
Datan var lite halv bra från säljaren men här kommer det som jag fattat:
Kompressor: 61,4 mm
Turbin:49 mm
Avgashus: AR .48 (Vill testa med ett litet hus för snabbare spool)
Trim: 50
Kompressorhus: AR .70 (Nån form av antisurge hus)

Jag vill testa med ett litet hus för att se hur detta beteer sig. Ser att dom flesta kör med 0.63 AR Men känns för laggigt tycker jag.
Inser att denna setup kan kanske ställa höga krav på wastegaten. Kommer porta upp den lite till mot vad som är idag mot ca 40mm.

Så alltså kommer göra ett test med relativt stor kompressor och litet avgashus.. Vad tror ni? Nått jag ska tänka på när jag mappar denna spisen.. Kommer mappa den själv via LH2.4. EGTs kommer att mätas..Eller är setupen åt skogen?


Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 11, 2017 11:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Dom är knepiga med Surgeproblem runt 1.2-1.3bar med .63 hus iaf. Detta på en 230FK / 531 & VX3 kam. Lär nog inte bli bättre med mindre hus.

Jag fick porta upp wastegaten max & även fila grop i WG huset så den skulle få mer slag annars skenladdade den. Satt 3" från turbo & bak utan katt.


Lite input iaf. Jag skulle inte satt de på en bil om jag fick det gratis tyvärr :hihi: byggde nytt grenrör till ovan maskin med hx40 #16hus med
i övrigt samma motor. spoolade fram 185kpa vid ett svep på 3ans växel från 2krpm, med t3t4 kom det 0.6 bar.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 12, 2017 5:51 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Tack för input.. Jag är rädd att den kommer surga en del.. Nu har jag ju redan köpt turbon så får väl se hur detta bli.. annars får jag byta avgashus längre fram.. Tänkte som du sade där med wastegaten. Funderar på porta bananas mer.. Själva armen har ju väldigt lite svängrum.. Vi tänkte kanske max ladda 1.2 ca.
Sedan är detta kompressor huset lite annorlunda är tex dem dom säljer på KL Racing. Detta har 4" in.. Kan inte detta lindra surge lite? Man tycker j udenna bore spola riktigt fort..

HX40 #16 avgas.. Är inte det mega? Jag vill behålla orgonal grenrör för vill itne skylta för mkt för besiktnignen. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 13, 2017 12:51 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
16 är ganska stort men spoolade ifrån t3t4 med ett bra byggt grenrör mot t3t4 på 940std rör.

Ska finnas köpa kompressorkåpa med anti surge spår (Ported shroud?) samt wastegatehus som är gjorda
för mer slag på wg ventilen. Får man till en riktigt bra funktion på WGn kan man nog lindra surget lite iaf :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 13, 2017 11:16 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Det är nog sant... Huset jag har är typ ett antisurge hus fast utan borrade hål... kan kanske skulle kunna lämna in det och få det borrat. Gällande WG så har du nog rätt man borde förbättra den funktionen.. Vi ska nog hålla os runt 1 bar än så länge.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 13, 2017 1:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
Allt för stor kompressor och för liten turbin för att få en trevlig karaktär.
stämmer det att ditt turbinhjul är 12mm mindre än kompressorn?
blir tungt för turbinen att driva den allt för stora kompressorn, det är en 500hp kompressor.
mycket baktryck som följd

nej, skippa skiten å få dit nogon 16t-19t, annars om du söker MAMBA turbo på ebay, så har dom trevliga uppgraderingar till volvo.
satsa på 7ans vinklade avgashus, så få du en trevlig karaktär i motorn, med över 400nm i vrid från 3000

(detta är min åsikt)

det är fel att tro att ett lite avgashus ger snabbare ladd, det beror mera på kompressorn vill jag säga.
en mindre kompressor spoolar snabbare, och turbinen måste sen matcha kompressorn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 13, 2017 4:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Tackar för tipset... Tittade lite med på MAMBA häromdagen verkar vara en trevligt aggregat.. Har bra erfarenhet av TD05 or...
Först letade jag efter en TD05-20G med ett T3 hus men hittade inget.. Man kan ju säkert bygga ihop nått..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 13, 2017 4:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1449
Ort: Skelleftehamn
Om du svarvar en "halsring" framför turbon så du kommer ner på runt 50mm inlopp så får du samtidigt bättre trim på kompressorn vilket motverkar surge samt att ringen kommer göra bättre spool.
Svarva så den ligger så nära bladen som möjligt, kolla radial spelet och lägg på typ en eller 2 tiondelar.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 14, 2017 12:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Tackar för tipset Big Al... Ska se om jag kan hitta nån med svarv som kan fixa till det..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 20, 2017 8:58 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Nu har jag iallafall fått ihop skiten.. Verkar som den svarar rätt bra.. men hann aldrig testa helt idag.. nått problem med mappen tror jag.. Verkar inte riktigt fått till inställningarna för en 012 LMM.. Sedan blev jag lite irriterad att jag inte kan se vart jag är i mappen med TunerPro och OStrich 2.0... Trodde man kunde kolla live.. Man man måste typ ha nån .ADX fil för detta... Undra om LH2.4 editor kan se live med emulator tro?

Liten film på motorn alltid trevligt
https://www.youtube.com/watch?v=7v7sOGFOu1g


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 21, 2017 11:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1449
Ort: Skelleftehamn
012 LMM måste du lyfta över från en mapp med den original.
Jo sätt igång tracing så får du se live. tror inte det behövs .adx för det.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 22, 2017 7:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am
Inlägg: 33
Tack för svar.. Ja jag verkar ha missat den där knappen med ett A på hehe.. Lyfte över en 012 map från en 950 fil från 16V men jag tror jag glömde dom där andra två värdena man måste ha med.. ska testa lite senare i veckan.... Nu är bara frågan om min 850cc spridare jag hade på hyllan går med LH2.4 lol... Hur mkt pallar en rödblockare med orginal botten? Hmm annars lär vi ju få redan på detta ganska snart hehe..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010