Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 17, 2017 11:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 03, 2017 12:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 409
Ort: lycksele
Enda skillnaden borde bli på hur förbränningsutrymmet är format sen om det sitter i kolven eller toppen spelar mindre roll.
Förutom fördelar med att få in och ut gaserna borde det bli lättare och kyla bort värmen med förbränningsutrymmet i toppen och enklare att göra en lätt och bra kolv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 4:48 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Kolvens area som gaserna trycker på är bara tvärsnittsarean 90 grader mot kolvrörelsen.
Så olika former på kolven ökar inte arbetet kolven utför.
En topp utan förbränningsrum är usel, det handlar nog mest om att det ska vara enkelt att tillverka.
Men allt på bilar idag som görs på fabriker verkar vara gjort av folk som inte kan nåt om teknik.
Dom har bara gått i skolan och lärt sig räkna men aldrig att meka.
Stor övertro på att man kan simulera allting.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 09, 2017 8:06 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 68
Borde ju bli en nedåttryckande effekt när gaserna expanderar och även när den trycker på kolvens väggar, jag vet int hur man ska förklara i ord. men om jag försöker så känns det som att om man är som instängd i kolven, ett djupt hål alltså, likt b230 eller kolven i en Volvo 1113 motor, (dom motorerna sitter i t.ex Baklastare) och då borde allt bli en tryckande effekt nedåt, hade det varit i toppen hade det varit problem för gasen att gå ner på kolven och trycka, att kolven bli lite som en jetmotor i sig. dvs mindre energi går åt till att lyfta topplocket. Kraften blir mer koncentrerad på just bara kolven. Därför tycker man att det och därför ge mer effekt ur motorn per liter bränsle. Men kanske är försumbart?? Men nån borde ju ha undersökt det.

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 09, 2017 4:11 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Hur många motorer med Heron förbränningsrum finns det idag?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 11:15 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 68
Ingen aning, jag är eg inte så insatt i detta med hur olika specifika motorer är uppbyggda, men när motordesigners har frångått detta så borde det inte vara så stor vinning av det, med tanke på miljö och "liter per mil" snacket, men då verkar ju folk ge fan i, en bil idag tar typ lika mycket som en bil gjorde på mitten av 80-talet och hör man folk gälla över det??

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 1:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8831
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Om de inte arbetat med att effektivisera motorer genom åren så skulle dagens bilar ta långt mycket mer bränsle än vad de gör idag.
För samtidigt som utveckligen sker på motorer så tävlar fabrikerna om köparnas gunst med att erbjuda mer och mer tillbehör som std i bilarna.
Det gör att det sekundärt drar med sig mer saker, större bromsar för att klara vikten ,större hjul för att rymma bromsarna, den onda cirkeln är igång.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 3:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1563
Ort: Skånska Landsbygden
Jag vet inte vilka referenser du har Kulan när du säger att "bilar idag drar lika mycket som mitten på 80-talet".
Om jag får blicka tillbaka lite så var det väldigt bra om en bil drack under 1,0 l/mil då. Oftast låg medelstora bilar på just runt litern, mindre bilar lite mindre och större lite mer.

Idag...ligger den siffran på hälften!
Det är idag väldigt ovanligt att en modern medelstor bil drar 1,0 l/mil! De flesta bilar från 2010-2017 snittar runt 0,4-0,6 l/mil.
Och det beror inte på Heron-förbränningsrum utan på högre motortemp, variabla kamaxlar, variabelt ventillyft, direktinsprutning och generellt högre kompression i dagens motorer. Även självklara saker som rullmotstånd i däck och hjullager, drivlina, aerodynamik mm har bidragit till utvecklingen av bränsleförbrukningen. Autostopp/start vid rödljus, effektivare automatlådor med fler växlar, dubbelkopplingsystem mm hjälper med till.
Det är en lång kedja med många länkar som bidrar, men kom inte och säg att dagens bilar drar lika mycket bränsle som 30år gamla bilar för då är du helt fel ute. Det har hänt väldigt mycket på 30år.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 3:53 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5072
Ort: Lykksällä
Sen så om det var samma miljökrav nu som på mitten av 80-talet så skulle nog nya bilar gå ännu billigare

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 5:33 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm
Inlägg: 68
Ja givetvis så är motorn idag lite effektivare än en gammal typ 300D som sitt i W123 (stenåldermotorn) eller en b23A i en tidig -80talare 240. Min ligg ju runt 0.8- 0.85 om man kör hyffsat rimligt försiktigt.

Men en golf1 Diesel från typ -75 eller vad det var så drog väl den typ 0.5L/mil. Men vem vill åka den skrammelburken??

Min Opel vectra A C20NE -92 drog som genomsnitt 0.65L/mil. Den var ändå helt ok i åkkomfort.

Jag menar. Där är ju typ en bil än idag i verkligheten, dom drar ju dom litrarna, men dock är ju 2015 en ny bil för mig,

Men då politiken bara brytt sig om utsläppen vid tomgång och sen skitit i hur mycket bilen drar i verkligheten spelat nån roll, ta bara den fantastiska supermiljösuven som köptes förra året eller om det var året där före, (RAV4), den drar ju endast 0.8L/mil. Köp en sån och rädda planeten!

Nä men nu ska vi inte frångå ämnet, givetvis så är en bil med självjusterande motorstyrning bättre / billigare än en gammeldags weber 32/36. Med mer exakt AFR värde, bättre sprutbild av bensinare (finare dimma av bensin) och variabel kamtid, modernare kanalutformning och bättre matchad kamaxel för detta, och givetvis modernare kamaxel. Profilen alltså osv, men finns det nån förbränningsrum som ger mer effekt än ett annat på samma liter bränsleblandning in??

Har klämspalt nåt att ge??

_________________
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 10, 2017 5:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8831
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Åjo,, nog arbetar tillverkarna febrilt med utsläppen över hela bilens användningsområde.
Här blir jag faktiskt lite förvånad att det godkänts att man har eftermaknadssprut i bilar upp till -96?
Vi kan inte/skiter i att skapa cykler för snabbare tändning av katalysator vid kallstart mm mm.
Mao kan utsläppen faktiskt skena i höjden på våra hobbybilar, men det ser bra utt på tomgång och förhöjd tomgång på bilprovningen.

Sisådär,, återgå =)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 13, 2017 8:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 27
Är det någon som har hört hur det gick med dom nya topparna som acm och parner tog fram ? jag såg dom på elmia , dom såg ju fina ut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 13, 2017 9:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 409
Ort: lycksele
Acm,s topp säljs väll för fullt på deras sida (eller för fullt är ksk fel ord då priset gör att dom bara hamnar i fåtalet dyra rally och rc bilar mm)
Men dom serietillverkas och säljs iaf.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 14, 2017 4:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 152
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.
Parners nya topp som visades på Elmia 2016 säljs det också av.
Här är hans hemsida:
http://parner2plus2.com/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 15, 2017 8:17 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 27
vore kul att höra om någon sett flödes eller bromspapper ,jag har inte sett någon tävlingsbil ,eller gatbil med dessa toppar, wall tävlar väll med en acm topp ,har tyvärr inte sett hans bil live.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 15, 2017 9:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 399
Ort: Växjö
viewtopic.php?f=21&t=91958&hilit=Acm+topp

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gson adak och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010