Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 1:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: betonga n54
InläggPostat: fre feb 16, 2018 3:08 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Inlägg: 67
Ort: Vasa Finland
har en dröm om att bygga en 1000hk+ n54 och började fundera på att betonga istället för att lägga en insert runt cylindrarna (open deck)

är det nåt att överväga på e gatbil?

mvh

_________________
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: betonga n54
InläggPostat: fre feb 16, 2018 9:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Inlägg: 67
Ort: Vasa Finland
eller ska man glömma detdär å bygga s54 istället?

_________________
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: betonga n54
InläggPostat: mån feb 19, 2018 9:45 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
vet inte mycket om motor typen men att köra hel betongat på gatan är inget som går. hur tjocka cylinder väggar och är det ett järn block?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: betonga n54
InläggPostat: mån feb 19, 2018 6:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Inlägg: 67
Ort: Vasa Finland
alublock med siamesgjutna cylindrar vilka är stålfodrade.
enligt jänkarna kör dom ca 7-800hk oöppnat men där borjar bristningsgränsen ligga. cylindrarna blir tydligen ovala efter det.

kanske man kan betonga 30-40 mm i övre delen av cylindrarna ?

aluminiumdelen är typ 10mm och fodren typ 3.5mm

_________________
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: betonga n54
InläggPostat: tis feb 20, 2018 8:34 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
jag skulle inte del betonga nått i ett sånt block det kommer sluta illa på nått sätt samt göra cylindrarna ovala.

går det inte att fräsa upp ordäntligt och sätta in nå tjockväggiga foder ?

kanske gå ned i borr lite också.

då man passera en viss gräns i en turbomotor så handlar det inte om att ha max borr och slag eller största möjliga ventiler och högstas möjliga sug effekt mm, det handlar om att motorn ska hålla för höga tryck då blir det ett annat tanke sätt :) tänk hur ett diesel block ser ut och är designat !

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hallmar och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010