Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre sep 21, 2018 5:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis apr 10, 2018 9:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
När vi ändå pratar material, vad är lämpligt att använda till lash caps?
Starkt men ändå svarvbart så att man får snygg yta.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 11, 2018 9:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 200
Erland Cox skrev:
När vi ändå pratar material, vad är lämpligt att använda till lash caps?
Starkt men ändå svarvbart så att man får snygg yta.

Erland


2541 låter lämpligt...(men någon annan här lär ha bättre koll)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 11, 2018 9:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det är ett bra matrial, motsvarar vad junkarna kallar 'chromemolly'.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 11, 2018 9:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1402
Ort: Umeå
Hur är det med vanligt silverstål?

//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 11, 2018 3:59 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
Hur är 2541 att bearbeta?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 11, 2018 5:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am
Inlägg: 200
Erland Cox skrev:
Hur är 2541 att bearbeta?

Erland


Vad jag tycker...(jobbar som programerare och operatör ibland)
Det är bra skärbarhet. Lite tuffare att köra än i 2333 rostfritt tex men inte lika tufft som verktygsstål..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 11, 2018 11:02 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
OK, jag tackar!

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2018 11:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1147
Ort: BjörnL Uddevalla
En nyfiken fråga, varför måste kamaxlar å lyftare vara så härdade. Funkar inte oljan?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 9:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 295
Ort: Ulricehamn
Nu är jag helt grön på detta men min teori är att det har med deformation att göra?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 05, 2018 10:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 206
Oljan har åtminstone två funktioner, smörjning och värmetransport. Har man inte tillräckligt hård yta så slits den ner då den utsätts för nötning. Nitrerhärdade metallytor påstås vara de enda som kan gå mot varandra utan smörjning, hur detta påstående står sig i verkligheten vet jag inte, har aldrig vågat prova. Förutom ythärdning så måste också materialet under detta skikt vara tillräckligt tufft för att inte svikta och brista. Man kan ibland se detta då det uppstått pittingskador dvs. det härdade skiktet har släppt från underliggande material då detta har blivit överbelastat.

Har själv liggandes kammar som tillverkats i verktygsstål typ 2225, ett material som går att härda till åtminstone 60RHc, men där kamnockarna slitits ner. Så val av rätt material och härdnivå inverkar rejält på hållfastheten.

Sätthärdningsstål 2511 blir i stort sätt alltid randigt då man svarvar i det, skitsvårt att få en spegelblank yta, men det spelar ingen roll, för de funktionsytor som härdats och sedan slipats blir blanka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 05, 2018 3:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1147
Ort: BjörnL Uddevalla
Så man kan säga att oljefilmen inte bär alltså? Men det är väl olika för finns många olika modeller och vida olika belastningar

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2018 10:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 206
Oljan är byggd för att ge en bärande oljefilm med exempelvis tillsats av ZDDP men det innebär inte att den lyckas bibehålla en bärande oljefilm i alla lägen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2018 10:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9087
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
gjutämnen har en liten förmåga att bädda in olja i ytan jämfört mot stål.
aprilia har exempelvis på sina stålkammar en slags 'penad' yta för att binda oljan bättre.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2018 10:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 206
Man har ju också manganfosfatering på en del kammar för att just suga åt sig och binda oljefilmen. Med gjutna ämnen kan man också ha en relativt hög kol/grafit halt i materialet som i sig som motverkar slitage


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010