Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jul 20, 2018 5:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 16, 2018 3:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 45
Ort: Karlskoga
Thunderbolt: Tack för länkarna.

Sikta på månen så når du trädtopparna. 500hk är nog inget jag verkligen tror vi kommer uppnå, men 400 borde gå.
Budgeten är liten, men om nåt måste inhandlas så är det ju så.

Bränsle och tändning styrs av ett meagsquirt 2.
Vi kommer nog köra ett torrt fogger.
Alternativt så kör vi ett torrt och ett vått. Vi har ju en bit till 200hk gas. så vi klarar oss nog ett tag på ett system.
Vi kommer köra manuel låda till att börja med. Tycker vi det är kul att fibbla med lustgas och b230 så blir det nog en automat och ett andra lustgassystem.

Tändstift tänkte vi köra på br#es. Dom är lika som original stift fast dom är såna som inte sticker ut mittelektråden. Finns upp till 9:or.

Topp är obefintligt än så länge. Har en original 531 med natriumventiler tänkte göra en halvkass hemmaportning på. Original ventiler och tryckare blir det i alla fall.
Kanske är enklast att köpa en mild turbokam? KL-racing har några, men jag tyckte det verkade som att dom hade lite för mycket överlapp.

Hur mycket är det lämpligt att plana en topp för att öka kompet? 2mm? Vi borde kunna köra med ca. 13:1.
Just det! Vi tänkte använda E85.
Finns det flattopps kolvar till b230? Jag vet att det är det i b21, men b230?

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 16, 2018 3:48 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 45
Ort: Karlskoga
Som ni märker så är det många halvgenomtänkta, beräknade gissningar.
Halva idén med detta bygge är ju ändå att man kanske lär sig något i slutändan.

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 16, 2018 3:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 910
Ort: bjursås
Det jag vill ha med kam till lustgas är att det ska inte vara för mycket överlapp och att den ventilerar lite extra på avgas.
Man vill ju liksom behålla det man sprutar in..
Sedan behöver man inte så mycket kam då man sprayar in i koncentrerad form lika som turbon komprimerar in blandningen.
Det man ska tänka på med lustgas det är att du ska öka förgasarna ett eller två snäpp och lika så på avgas sidan.
Du vinner ca 15 % mer insugs flöde för gasen krymper insugs luften kraftigt så därför måste man ta det med i beräkningen.
Som tex på vår motor så gick jag från svanhals insug med 3 tums spjäll till 4st mikuni TM40 förgasare som endast användes som spjällhus och tjänade 1/2 sekund på 1/4 milen (402m) bara att låta motorn få mer flöde fick även feta på den något.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 16, 2018 10:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 614
Ort: Ljusdal
B230E har platta kolvar men kanske det vore bättre med smidda?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: fre maj 18, 2018 9:47 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 45
Ort: Karlskoga
Budget :wink:

Har en camaro jag måste byta block i också.

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 21, 2018 6:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 45
Ort: Karlskoga
Jag titta lite på diverse kamaxlar och fann att denna har liten överlapp.
https://folkraceshop.se/volvo/kamaxel-v ... bo-kamaxel
Vad tror ni om den? orkar den varva? Eller kan man ha en med lite mer överlapp?

Kl-racings är kanske lite bättre för sugsidan om bygget. Mer duration, men mer överlapp. Fortfarande inget våldsamt mycket överlapp vad jag förstår.
https://folkraceshop.se/volvo/kamaxel-v ... bo-kamaxel

Alla kamaxlar jag titta på är för turbo då jag inte riktigt vet hur mycket överlapp som är för mycket.
Kraven är att originaltryckare går att använda. Är lite tveksam till lashcaps dock. Dom brukar väl inte gillar att varva och varvstopp? Nu ska vi väl inte ligga på varvstopp och banka, men det är ju inge kul med en lashcap på vift direkt.

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 21, 2018 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 910
Ort: bjursås
Läs lite här så får du lite feedbak till ditt ev bygge viewtopic.php?f=21&t=69064
Det är min tråd jag startade 2012 och fram till 2015 (som vi körde mellan 2008 till 2014)
Vi körde så fort att det blev dax för båge och vi startade det nya projektet viewtopic.php?f=21&t=82110 och ska förhoppnings vis gå till midsommar racet i Orsa .
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 21, 2018 10:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 614
Ort: Ljusdal
Jag tror den där FS265T är på tok för snäll, och länken till KL går till folkraceshop igen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tis maj 22, 2018 6:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 910
Ort: bjursås
Hej om jag kommer i håg rätt så hade den 12,8 mm i lyft 310gr dur och 106 eller 108 i loob sep .
Med den kammen bromsade dom en sug motor med Weber 45or och ett extraktor rör och standard ventiler 210hk och sedan med 46/38 ventiler 245 hk .
Jag laddade 125hk gas fick ca 320 hk då med låg tändning hade kunnat lägga på säkert 10 grader till men under delen va ny byggd så jag ville prova mig fram lite med tändningen och hann ej prova fullt ut med tändningen pga att jag höll på att brejka ut bilen säkerhets mässigt , och då hade jag brejkat ut mig själv ur tävlingen.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 23, 2018 7:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 45
Ort: Karlskoga
Jäklar!
Här är rätt länk till kl: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t2-2.html

Thunderbo1t skrev:
Jag tror den där FS265T är på tok för snäll

För snäll generelt eller på durationen?

p.hedman skrev:
Hej om jag kommer i håg rätt så hade den 12,8 mm i lyft 310gr dur och 106 eller 108 i loob sep ./ Peter

Ok :thumbright: . Blir lite lättare att leta när ma har något att jämnföra med. Va det på standard tryckare?

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 23, 2018 8:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 501
Ort: lycksele
Klrt2 och fs265 är inte vassare än dom värre standardkammarna till volvo du behöver något mer åt rally hållet.
Kl,s värsta eller en fs300-13 om du ska ta den från någon av dom sidorna är nog det bästa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 23, 2018 10:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 910
Ort: bjursås
Ja jag åkte helt standard topp det enda jag gjorde va att putsa bort dom värsta kanterna i kanalerna slipa/ fräsa ventil/sätes vinklarna och satt i hårdare ventil fjädrar jo jag planslipade toppen också för att säkerhets skull.
Jag har gjort samma sak med snäll motorn i PVn nu.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tor maj 24, 2018 11:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 999
Ort: Flisa, norge
Jompa_a skrev:
Thunderbolt: Tack för länkarna.

Tändstift tänkte vi köra på br#es. Dom är lika som original stift fast dom är såna som inte sticker ut mittelektråden. Finns upp till 9:or.


vad är för/nackdel med att elektroden sticker ut? jag trodde det va bättre den sticker ut


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tor maj 24, 2018 2:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 614
Ort: Ljusdal
Jag tror den förenklade förklaringen är att de tål mer "misshandel" om den inte sticker ut.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tor maj 24, 2018 6:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1415
Ort: Vällingby
Mindre chans till "heatspot" och detonation (på en hårt trimmad motor)?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010