Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 2:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis sep 11, 2018 10:24 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Kanske dumma frågor men hur ökar man flödet med kortare slaglängd? det sänker väl bara kraven på flödet? vad betyder "traversering"?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 11:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det handlar ju om 'luftfjädern' har inget bra ord för det... den räknar man med helmholtz.
Vad som sen knuffar på luftfjädern i röret spelar ingen roll anser jag.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 2:31 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Traversering, fram och återgång från att pulsen lämnar cylindern tills den kommer tillbaka till ventilen igen.
Jag kom inte på nåt bra svenskt ord så jag använde engelskans traversing.
Sen finns det 2 pulsfenomen i insuget, ventil öppen och ventil stängd.
Vid ventil öppen påverkar flödeshastigheten pulshastigheten men vid ventil stängd står gasen i kanalerna still.
Det är ventil stängd som man kan beräkna med Helmholtz men ventil öppen är viktigare.
Ventil öppen pulsen är den som fyller på vid insugningstakten och den flyttar sig med varvet så den kan utnyttjas på ett brett varvtalsområde.
Ventil stängd ska hjälpa till att hålla avgaser ute ur förbränningsrummet och där ska övertrycket helst komma när avgas skapar övertryck.
Annars så skapar avgaspipan när den är i fas så kraftigt undertryck att övertryck i insuget då blir för mycket och friskgas spolas ut genom avgas.
Kallas overscavenge på Engelska.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 3:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Detta? är det den ni menar med helmholtz?

∇^2A + k^2A = 0

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 11, 2018 7:16 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20583
Ort: Tomterna/sävar
jompazx skrev:
Kanske dumma frågor men hur ökar man flödet med kortare slaglängd? det sänker väl bara kraven på flödet? vad betyder "traversering"?



samma 2150cc cylindervolym men med större borr och mindre slag gör att flödet ökar då man kan ha större ventil och friare runt ventilen men som sagt blir svårare att nå max kompa också.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 14, 2018 2:53 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 20, 2018 5:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 195
Intressant tråd. Jag bygger ju inte utan justerar bara. Istort sett uteslutande rally, men några rc flyter förbi med.
Jag har ju mest då motorer som ska funka med det kunden kommer med i första läget. O jag har helt motsatt tanke än erland på lambdakurva vs längd på insug. Vid weber 50) den tendens jag sett är att kort insug blir besvärlig under 4000rpm. Mikuni är mer tålig just där.
O jo erland f7 är jättevanligt i b230 o w50. O det funkar!!

Mvh Matti

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 21, 2018 2:36 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Vilket E rör som funkar beror nog till stor del på grenröret och hur man försöker justera motorn.
Jag vill försöka få motorn att ta full gas från 2000 varv.
Mycket möjligt att F7 fungerar med mycket mer kam än jag kör med nu.
Men förutom bromsbänkstest kör jag varvtidstest på bana med olika kombinationer i samma bil.
Drar inte motorn hårt från 4000 varv och om man måste växla ofta så tappar man tid.
Jag gör det i varje fall.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010