Sugmotor 4-2-1 vs 4-1

Diskussioner för erfaret folk
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Sugmotor 4-2-1 vs 4-1

Inlägg av Tore Bjerke »

Er det virkelig bedre mellomregister med 4-2-1 vs 4-1 med step ? Samme lengde ja...

Ser at 4-2-1 med lang primær/kort sekundær fungerer veldig bra.

https://photos.app.goo.gl/NpnZ9SQPVzs4YWbB8
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sugmotor 4-2-1 vs 4-1

Inlägg av Erland Cox »

Läste du detta som jag skrev i en annan tråd?

Först en förklarande genomgång på hur finit amplitud ljudvågor reflekteras.
Mot en större area så byter vågen tecken, det vill säga att en övertrycksvåg som i avgas reflekteras som en undertrycksvåg.
Mot en mindre area så blir det som ett eko, vågen reflekteras tillbaka likadan.
En övertrycksvåg mot en mindre area reflekteras alltså tillbaka som en övertrycksvåg.
Kevin Cameron är en Amerikansk motorjournalist olik de flesta andra för han har både ganska klart för sig och funderar ganska mycket.
Det var när jag läste nåt som han skrivit om megafoner med motkon som tanken kom in på vad som ger en tryckvåg vid ventilen runt 4000 varv.
Tanken med ett extraktorrör är att skapa undertryck runt överlapp för att tömma cylindern samt för att sätta gaserna i insugningsröret i rörelse.
Problemet är att få till denna extraktion under ett större varvtalsspann.
För att bredda registret använder man 4-2-1 grenrör som har flera reflektioner.
Med ett 4-1 rör så använder man en kollektor som skickar ytterligare reflektioner.
På en encylindrig motor kan man stega rörstorleken och använda megafon för att bredda registret för undertryck vid avgasventilen under överlapp.
Steg och megafon fungerar utmärkt även på 4-2-1 och 4-1 grenrör.
För att bredda registret så ger ett 4-2-1 rör fler svagare reflektioner.
Man får en reflektion vid varje areaförändring, mellan topp och grenrör, vid 4-2 förgreningen vid 2-1 förgreningen och från sista röret ut i
atmosfären eller in i ett större rör.
Om man har samma storlek på kollektorn som på avgasröret så missar man den sista reflektionen, den blir vid nästa areauppgång i avgasröret istället.
Nu till mitt problem. Grenrörets första reflektion blir vid 4-2 övergången.
Övertrycksvågen reflekteras mot den större arean som en undertrycksvåg och återvänder till ventilen som en sådan.
Vid ventilen mot den mindre arean reflekteras undertrycksvågen som en undertrycksvåg tillbaka mot 4-2 delningen.
Vid 4-2 delningen reflekteras undertrycksvågen mot den större arean som en övertrycksvåg som om den kommer under överlapp
kommer att trycksätta cylindern och tillsammans med oförbränd gas gå upp i insugningskanalen.
Där kommer den att trycka gasen på fel håll varvid spridaren suger bränsle.
När sen riktningen vänder så kommer spridaren att ge bränsle igen.
Cylindern kommer då att både ha oförbrända gaser och för mycket bränsle om man har en förgasare.
Med insprutning så är endast de oförbrända gaserna ett problem.
Hur fixar man nu detta och varför har 4-2-1 röret i fullängd inte denna dip?
Jo man låter en annan undertrycksvåg nå fram tillsammans med övertrycksvågen för att minska dess effekt.
Man låter alltså undertrycksreflektionen från 2-1 delningen komma fram till avgasventilen samtidigt som den dubbla reflektionen från 4-2
som gav en undertrycksvåg.
Jättebra, då har man fått bort fetdippen vid 4000 varv men inget är gratis.
För nu har man undertrycksvågen som ska tömma cylindern på 4000 varv och motorn kommer att ge sämre effekt över det.
Det var därför jag kortade sekundärdelen, för att tömma bättre på varv.
Vad kan jag nu göra för att trolla bort nackdelen med övertrycksvågen vid överlapp runt 4000 varv?
Jo försöka få slutrörets ände i avgasrörets undertrycksreflektion att nå fram till avgasventilen samtidigt som 4-2 rörets övertrycksreflektion når fram.

Man kan lösa problem på två olika sätt.
Det vanliga är att man testar tills man löser problemet och då har man lärt sig hur man löser det.
Men det innebär inte att man vet vad problemet var och hur man löste det, bara att man gjorde det.
Då kan man inte använda vetskapen om varför man hade ett problem och vad som löste det i framtiden.
Det är stor skillnad mellan att veta varför och att kasta en massa delar på motorer tills man har löst problemet och det är mycket billigare.
Har man löst eller åtminstone förstått anledningen till ett problem så kan man med hjälp av den kunskapen även lösa nästa problem.
Nu är det så otroligt mycket vågor i rörelse i en motor så beskrivningen ovan är en stor förenkling.
Men många gånger måste man bryta ner och förenkla ett problem för att ha en chans att lösa det


Bästa mellanregistret har jag fått med ett 4-1 rör som jag gjorde om till 4-2-1 lång primär och kort sekundär.
Ingen effektdipp där, pulsen hinner nog inte runt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sugmotor 4-2-1 vs 4-1

Inlägg av Jens Gustavsson »

snackar vi 4 cylindrigt eller v8?

berätta mer om vilken motor så kanske jag kan ge ett bra svar.

mvh jens
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sugmotor 4-2-1 vs 4-1

Inlägg av Tore Bjerke »

4 cyl ja. Beklager

ja Erlend. Jeg leste hva du skrev på side 11 og 13 i Lotus engine simulation - tråden.
Skriv svar