Jag tycker det är tur att du inte gör så mycket fysiska experiment
Hur kan du fantisera ihop sådana här saker?
Ur en vettigt trimmad maskin kommer det ungefär 40 hästrafter av energi ur avgasporten, hur mycket kommer det ur luftmunstycken på kompressoranläggningar?
Varför ska man försöka lyfta vatten? Har du tänkt på att det är en icke kompressibel fluid och kommer inte alls att uppträda, inte ens på liknande sätt som en gas? Dessutom har den en enorm massa jämfört med gas eller luft. Ska man jämföra så får man åtminstone ha samma media i bägge piporna och gärna samma mängd energi som det rör sig om i motorn.
Erland Cox skrev:
Jag kollade i Blair och en Ducati hade 0,4 Mach i primärrören som mest och tempen var under 500 grader.
Nu var det inte primärrören som nämndes när jag skrev om ljudhastighet utan området mellan säte och ventilstyrning. Är det normalt att det konar upp efter styrningen och ut mot flänsen på topparna? Jag har inte studerat så många toppar och jämfört med dig är man en "fis" i rymden på den punkten. Det är inte ens jag som står för det uttalandet och är det helt fel så blir det till att ge Martin bassning
Hur mycket effekt hade Ducatin? Och rörde det sig om en snabb mätmetod så att det syntes transienter?