Avgashus twin vs singel

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

Tryckvågen och förflyttningen hänger ihop och det är enkelt bevisat.
Luften chokar vid Mach 1 för att tryckvågen inte kan komma fram.
Utan tryckvåg blir det ingen förflyttning.
Tryckskillnad ger tryckvåg som ger förflyttning.
Samma sak med en gasmassa i rörelse som stoppas.
Den ger ett högre tryck som ger en tryckvåg.
Som under ventil stängd fasen på insug, alternerande tryckvågor som rätt timat ger övertryck vid nästa ventilöppning.
Tryckvågen är ursprungligen skapad av tömningen på avgas och kolvrörelsen.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Jag skrev så här: "Vad är det för något som "hålls inne med" och vad är det som blir bättre i kommunikationen av att göra så? Tycker det liknar intrigmakeri och det är inget som jag är ute efter i vart fall."
Erland Cox skrev:Att jag gör det är för att jag vill ta det steg för steg för att komma nån vart.
Bli klar med en sak innan vi börjar med nästa.
Det är väl inget konstigt med det?
Erland
Joooo, det är konstigt eftersom du håller inne det så länge och fortsätter att "tjafsa" Vill man hålla inne något så kan man skriva att man ska göra det och återkomma med svar, det har du gjort flera andra gånger. Det här liknar verkligen inget annat än "motvalls kärring"
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Tryckvågen och förflyttningen hänger ihop och det är enkelt bevisat.
Luften chokar vid Mach 1 för att tryckvågen inte kan komma fram.
Utan tryckvåg blir det ingen förflyttning.
Tryckskillnad ger tryckvåg som ger förflyttning.
Samma sak med en gasmassa i rörelse som stoppas.
Den ger ett högre tryck som ger en tryckvåg.
Som under ventil stängd fasen på insug, alternerande tryckvågor som rätt timat ger övertryck vid nästa ventilöppning.
Tryckvågen är ursprungligen skapad av tömningen på avgas och kolvrörelsen.

Erland
Jag är rädd för att Erland spårat ur totalt, kan inte bemöta det han skrivit i de senaste inläggen, låter helt fel för mig och för er som vill läsa vidare finns en länk här nedan.
https://www.physicsclassroom.com/class/ ... ssure-Wave

Som jag uppfattar det som Erland försöker få fram så motsvarar det att vinden inte kan finnas utan att det är en ljudvåg som flyttar den och det är ett sådant konstigt påstående så jag har inga vettiga argument att komma med.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

Ska jag kunna svara bra så måste jag ha Blairs bok att titta i.
Försökte själv hitta nåt bra om detta på nätet men misslyckades.
Antagligen är det så avancerat så det inte tas upp.
Kan du höra när det blåser? Hur kan du göra det om vinden inte innehåller ljudvågor?
Men du vet att vinden uppstår genom att högtryck blåser luft mot lågtryck?
Ljudvågor har mycket mindre amplitud än finit amplitud ljudvågor som har en amplitud på flera bar.
Ett gevärsskott intill örat kommer inte över 0,085 bar. så liten amplitud har vanliga ljudvågor.
Finit amplitud ljudvågor med sina höra amplituder flyttar givetvis lättare på saker än vad vad vanliga ljudvågor gör.
Men hörseln fungerar som så att ljudvågor tas emot av trumhinnan och förs vidare av hörselbenen in i örat.
Tryckvågorna skapar en rörelse som uppfattas av oss som ljud.





OK, extraktorteorin som motsägs av de som istället anser att tryckreflektionen skapar ett mycket större undertryck.
Antag att gasen i röret från cylindern sätts i hastighet av tryckskillnaden till 0,4 Mach t.ex.
När då tryckskillnaden mellan cylinder och atmosfär är utjämnad ska avgasernas kinetiska energi dra ut resterande gaser ur cylindern.
Alltså ur den cylindern som tömdes och inte ur se andra cylindrarna som mynnar i samma kollektor.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

http://www.profblairandassociates.com/p ... basics.zip

Den här kan vara intressant att läsa.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

På vägen hem kom jag på ett bra bevis för att tryckvågen alltid föregår flödet i en förbränningsmotor.
När insugningsventilen öppnar under överlapp och avstämningen är rätt så har avgassidan skapat ett undertryck i cylindern.
För att luft ska kunna flöda in i cylindern måste en undertrycksvåg gå från förbränningsrummet ut till atmosfären för att det ska kunna bli inflöde.
Innan undertrycksvågen nådde fram fanns det ingen möjlighet för atmosfären att veta att trycket i cylindern var lägre än atmosfärstryck.
Därför är den första utgående vågen vid rätt avstämning när insugningsventilen öppnar en undertrycksvåg.
Tryckvågen och signalen som sätter igång flödet som fyller cylindern kommer från undertrycksvågens reflektion mot atmosfären.
Och den första vågen när avgasventilen öppnar är tryckvågen ut som reflekteras som en undertrycksvåg mot atmosfären.
Det är bara att titta på ett tryckdiagram över en motor för att se att det stämmer.
Hade det inte varit så så kunde insugningstakten lika väl börjat med en tryckvåg in mot cylindern och avgas med en undertrycksvåg in mot cylindern.
Men det krävs en budbärare som talar om att det finns en tryckskillnad först.
Jag har ingen mus till denna datorn så jag kan inte lägga upp en bild just nu.

Vanliga ljudvågor kom jag att tänka på är sinusvågor, alltså utförs inget nettoarbete utan vågen passerar genom mediet utan att påverka det utom där vågen passerar.
Finit amplitud ljudvågor däremot är antingen övertrycks eller undertrycksvågor.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

Jag plockade fram en av mina turboböcker från hyllan och började läsa.
Tycker att denna är ganska vettig, har bara hunnit 2 kapitel än så länge:

Bild

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

Är det nån som har läst denna?:

Bild

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Pacman »

Jag tycker det är rätt intressant att läsa denna diskussion och se att Erland hela tiden lutar sig tillbaka på litteratur skrivna av professorer och motorutvecklare samt använder vedertagna fysiska formler i sina beräkningar, medan du Whilliam inte har presenterat en enda källa till dina teorier, utan använder dåligt underbyggda härskartekniker för att försöka sänka dina meningsmotståndares kredibilitet. Beror det på att du saknar källor?

Ganska låg nivå faktiskt.

Inom forskarvärlden använder man ett begrepp som kallas "Konsensus" vilket innebär att många forskare som forskar inom samma område delger varann sina upptäckter och sedan sorterar man ut det som de är överens om. Endast de sakerna anses vara "sant". Övriga saker fortsätter man forska om i god vetskap om att ingen vet sanningen än.
Varför kan man inte göra likadant här på ett simpelt motorforum i ankdammen Sverige?

Sorry att ranta in såhär. Ville bara lägga mina 25 öre i potten. God natt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Steve »

Dom 25 örena är dom bäst spenderade pengarna jag sett på bra länge
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

https://www.researchgate.net/publicatio ... r_Turbines

6. ConclusionsWe retain from the present study that turbochargers are widely used as a mean of increasing the output power of the machine commonly to road transportation and arise as a case of particular interest suited for less fuel consumption and less pollutant gas emissions. Roughly 30 to 40 percent of the chemical energy released by the combustion is lost in the engine exhaust gas and saved partially in the internal combustion engine cycle with a significant lower outlet temperature to the ambient atmosphere. The above focused echo- system considerations are very sensitive to the machine performances as a whole. A comparative performance estimation is proposed, keeping in mind the eco-system objectives. The twin-entry volute numerical results reveal that in both steady and pulsating flow regimes subsequent thermodynamic parameters and Mach number uniformity is obtained around the rotor inlet, a higher total to static efficiency is maintained also it offers an appropriate absolute flow angle distribution with azimuthally angle, and a larger swallowing capacity is notified which is of prime importance as it affects the turbine output power, when compared to a single entry volute. The calculated total to static efficiency and the mass flow rate versus expansion ratio, the pressure distribution along the axis of the rotation and the power fluctuations are all validated with the experimental available data. The mass flow rate experimental measurements have almost the same trends with a difference of 4% in the case of the single entry turbine and 2.3% for the twin entry turbine. The total to static efficiency simulation results of the twin-entry volute are little bit greater than the single entry volute. The twin-entry configuration achieves a power excess of 3.27 % compared to the single entry volute probably due to a better flow guidance, a more uniform thermodynamic parameters and Mach number around the rotor inlet and a larger swallowing capacity. It is worth commenting that the impact of these improved results on the eco-system should be realistic.

http://www.ipme.ru/e-journals/MPM/no_13 ... _hamel.pdf

https://www.hindawi.com/journals/ijrm/2016/4618298/

https://pdfs.semanticscholar.org/a595/5 ... 9259b3.pdf

https://trans-motauto.com/sbornik/2013/ ... ENGINE.pdf

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

OK, och vad är det, mixed flow alltså?

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avgashus twin vs singel

Inlägg av Erland Cox »

OK! Tror du att det gör nån skillnad för jämförelsen att det är mixed flow?

Erland
Skriv svar