Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån apr 22, 2019 7:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 373 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån apr 08, 2019 6:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 957
Ort: Skellefteå trakten..
0,2 bars tryckskillnad i en 2-taktare kan ju vara skillnaden mellan 0,1 bar mottryck och 0,1 bar undertryck. De kan absolut göra stor skillnad i en sån motor, om de gör 300% i alla lägen har jag ingen aning om! Men de kan säkert göra skillnad från 1-3hk i en 50cc maskin (då men jag inte 1-3 hk oavsett grundeffekt. Utan 1hk toppeffekt till 3hk toppeffekt) vilket är 300%.


De pratas mycke om svart och vitt, en sak jag noterat är att Erland använder en helt annan typ av språk än Whilliam och Patrick. Kan de vara så att ni Faktiskt pratar om samma sak, men med olika infallsvinklar som gör att ni använder olika härledningar och språk för att styrka era teorier? De kanske vi aldrig får veta eftersom ingen vill säga något utan istället härleda de andra till att säga de dom vill. Påminner ganska mycket om när min sambo går runt och gnäller över att de är smutsigt hemma. Jag Vet att hon vill att jag ska säga att "vi får väl städa då", eller rent av erbjuda mig att städa! Men jag vägrar säga de eftersom jag tycker att hon lika gärna kan göra det. De är ju hon som tycker att de är smutsigt, varför då inte Själv föreslå att vi ska städa, eller fråga om jag kan göra det? :)

Oavsett tycker jag Faktiskt att oavsett vem som har rätt och vem som har fel att av de tre som främst för en diskussion här är det Endast en som faktiskt försöker svara. Och det är Erland! Whilliam vill ha ett svar på en tredje effekt som skapar undertryck i ett grenrör, och har nu poängterat 10 ggr? att han inte tror Erland vet vad han är ute efter. Patrick säger att Erland har fel utan att svara på vad han anser vara fel. Sluta gå som katter runt het gröt och kläm ur er vad ni vill ha sagt istället. Så som den här tråden har börjat se ut påminner de mer om mobbing än en seriös diskussion på ett offentligt forum som handlar om mer avancerad nivå av motoroptimering.

JAG är i alla fall nyfiken på vad mer ni har att säga eftersom det är saker som Jag kanske kan ha nytta av i framtiden. Men just nu kommer inte den här tråden någonstans alls..

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån apr 08, 2019 11:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Åjo.. nog har jag försökt svara.
Men upptäckt samma sak.
Många ggr pratar man om samma sak men uttrycker sig olika.
Men då man konstant blir förlöjligad så tröttnar man.

Och då man märker att antagonisten käftar bara för att denne ska ha rätt hur än rätt en annan har så tröttnar man också.
Så därav kan jag kräva förklaring likväl.

Jag kan iaf säga att mina tankebanor kring detta ämne är så oerhört komplext och måste beskrivas med en väldigt lång text med bilder och numrerade rader så jag kan börja använda basic programspråk för att kunna nyttja if then och goto fram och tillbaka i texten.

Det är inget jag är sugen på att skriva då det kommer bli väldigt väldigt rörigt för många.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån apr 08, 2019 5:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis apr 09, 2019 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1598
Ort: Skånska Landsbygden
Fräckt, lokala förmågor på forumet som gjort avhandling i ämnet....imponerande! :D

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis apr 09, 2019 5:25 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Det skulle kunna bli riktigt bra diskussioner på forumet.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis apr 09, 2019 6:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1575
Ort: Hässleholm
Pacman skrev:
Två motorer som är i vars en enda och som jag nämnt tidigare i denna tråden är Mitsubishi 4G63 och Audi 20v 5cyl.
Normalt när man mappar dem måste man backa ner till negativ förtändning (dvs man tänder efter TDC) på 4G63 medan på en Audi 20v 5cyl kan man mosa på med laddtryck och tändning utan problem.
I min värld är ingen av dessa motorer särskilt dåliga utan fungerar väldigt bra och ger bra effekter var för sig, men med helt olika mappningstänk. Mitsun har extremt hög förbränningshastighet och är väldigt spikkänslig medan Audin upplevs seg om man inte öser på med tändning och laddtryck. Bägge motorer har sitt ursprung i WRC men den ena utan restriktor, den andra med. Kanske ligger en stor del av tänket där.

Nu till den stora (eller eg väldigt lilla) skillnaden mellan de två:
Bägge har pentroof-design med fyra ventiler i vinkel, avgas parallella och insug parallella, men Audi har tiltat hela förbränningsrummet ca 15gr till att bli ett mer wedge-liknande förbränningsrum med största volymen under avgasventilerna och med insugskanalerna extremt flacka vilket ger massor med tumble.
Jag tror att flera här verkar ha satt fingret på sanningen men på olika sätt och ifrån olika håll. Alla kan ha lite rätt.


Jag insåg att jag aldrig hade sett en öppnad Audi 20v, så jag vill tillföra en bild.
Bild

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis apr 09, 2019 8:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Nån har fräst dit extra vattenkanaler runt förbränningsrummen.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons apr 10, 2019 5:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Största anledningen till varför Audi tiltat förbränningsrummet vill jag tro beror på utrymmeskrav, motorn blir smalare åt turbosidan till.
Och motorn lutar ditåt vilket kan innebära platskrav mot rambalk innerskärm.

När det blev racing på riktigt så tiltades det tillbaka: Imsa topplock

Bild

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons apr 10, 2019 12:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Den första toppen med det förbränningsrummet var väl Golf 16V?
På Golfen med tvärställd motor var det säkert platsbrist dom tvingade fram förbränningsrumsformen.

Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons apr 10, 2019 2:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 226
Mener å huske at det var 32 mm innsugsventil, mens setering var bare 32,5 mm ytter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons apr 10, 2019 3:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Erland Cox skrev:
Den första toppen med det förbränningsrummet var väl Golf 16V?
På Golfen med tvärställd motor var det säkert platsbrist dom tvingade fram förbränningsrumsformen.

Erland.


Ja, men det säger inget ändå pga många motorer, utvecklas långt långt innan de släpps.
Jag såg en bild i en utländska motorblaska på en escort cossie då sierra cossie nyligen lanserats.

Hursom så tror jag de påtvingats denna design i båda fallen, både i Volkswagen och Audi finns fördelar med att tajta till motorn på avgassidan.
Det är en auditopp på bilden iaf.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons apr 10, 2019 9:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Tore, avgasventilen är större än sätet.
Och med 14mm stift så är det ont om gods mellan stifthål och säte.
Alla turbotoppar brukar vara spruckna.
Men så länge de inte är spruckna under sätet så funkar det.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: fre apr 12, 2019 2:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Toppar som är spruckna runt sätena KAN vara benägna att släppa sätesringar.
Har hänt på två toppar jag vet om =(

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 373 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010