B20 billet cross flow alutopp

Diskussioner för erfaret folk
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Jag märkte att en gammal video finns i youtube https://www.youtube.com/watch?v=XvfYGRmbyf8
(12.20 min) . Och efter den körning vi måste fixa lite bakaxel (sida 5) :doh:

God Jul för alla :D

Juha
Eight Valve Only Raisio
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

god jul på er grannarna i öst :)

vad gav den för effekt på bakaxeln? som jag fattar är det "est HP" = omräknade hk till vevaxel?

oavsett hur ni räknat så ser man det är grymt fin effekt :thumbright: men för att kunna förstå vad det rör sig om för effekt så vore det intressant att veta effekten på hjulen utan korrigeringar på temp eller lufttryck, sväng massa mm.

mvh jens
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Jag tänker vi går ny gång till bromsning plats för start justeringar i några veckan , så jag fråga från Saku vad är hjul effekt ?

Gott nytt år !
Eight Valve Only Raisio
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror att många turbo åkare nuförtiden kör utan väder kompensering då man har turbo sen rena hk på rullen/huben sen anger man om man har rullar eller hub dyno då har man nått som går att jämföra med andra dynos ganska bra iallafall.

Gott nytt B20 trimmar år! mvh jens
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Nya stötdämpare

Bild

Och jag har reseverat ny tid för "antilag" inställningen och kanske lite bromsning :doh:
Eight Valve Only Raisio
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har samma eller liknade dämpare fram på min 142 och de fungerar bra. kul då det är bra fäste i starten :lol:

Bild
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av hyvoneju »

Vi körde i dag i björnborg WCSC . En 402 meter åkning och sen det regnade ? Tiden var 11.242 60ft 2,794 och slutfart 233,16 ? Jag tänker att bilen rör sig lite före starten :doh:

Bild


Men kanske nästa gången ?
Eight Valve Only Raisio
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

fin slutfart! :thumbright: vad va det för 60 fot och 201m tid och speed?
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Ny bromsning och lite svårigheter

Inlägg av hyvoneju »

Vi gjorde några nya håler till topp för vatten ock nu är kylning mycket bättre . Och sen vi monterade ny turbo och bromsade lite med Saku

Bild

Jag tänkte att vi ska ladda lite mer men bränslepump (aeromotive A1000) räcker inte längre :doh:

Så sen vi tänkte att vi måste köra lite , och vi går till Kauhava WCSC finals .

I första åkning jag försökte starta utan "launch" och jag stängde av bilen tid var 15 sek 60 ft 5 sek och slutfart 212 km/h

I annat åkning jag tänkte starta med "launch" och efter par sekund åkning var förbi .

8 bultar var slut från kamdrevs ?

Bild

Bild

Nu vi behöver några ny ventiler , ny toppackning , mera och starkare bultar till kamdrevs men jag försöker att vi kan köra 7.9 ?

Några bilder :?:

Bild

Bild

Bild

Och förlåt min svenska :(
Eight Valve Only Raisio
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Bassek »

Hej.
Kul projekt, bra med effekt i B:20:n
Jag tror att ni använder för klena bultar (M6?) ni får gå upp en dimension samt ha hylsor på bultarna så ni kan ha lite längre bult, kanske 30-40mm långa, då får ni lite bättre sträckning på bulten. Gärna borra/brotcha upp ett par hål till 8mm styrpinnar också, samt en hel bricka som alla bultar går igenom, ex 10mm tjock så borde det fungera. Det är ganska stora krafter som går igenom ett litet nav där.
MVH Basse
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jarmo Y »

Moi, tapit pitää olla pulttien lisäksi kuten tuossa edellä sanottiinkin jo, samaan tyyliin kuin vw kuplan vauhtipyörässä.
Isompi pulttikehä sisemmille pulteille auttaisi myös.
Minkä verran alumiiniaihiolla on hintaa kun tekee billet kannen ja mistä alumiinia voisi kysellä? Kiinnostaisi tehdä joku kansi myös, 4-akselisen cnc-jyrsinkoneen ostin vuosi sitten ja sillä homma hoituis aika näppärästi.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Kadett4wd »

Ta det där på svenska.

Hursom, 90 graders försänkta skruvar ska inte ta upp radiell belastning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jarmo Y »

Google översättare. Funkar inte helt rätt. :)

Hej, stiften måste vara förutom bultarna som nämnts ovan, i samma stil som vw-bubbla svänghjul.
En större bultring för de inre bultarna skulle också hjälpa.
Vad är priset på ett aluminiumämne när du gör ett billetlock och var kan du be om aluminium? Det vore intressant att även täcka, jag köpte en 4-axlig cnc-fräsmaskin för ett år sedan och den skulle fungera ganska bra.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jarmo Y »

Kadett4wd skrev:Ta det där på svenska.

Hursom, 90 graders försänkta skruvar ska inte ta upp radiell belastning.
Bara varannan bult var försänkta. På folkrace bilar det görs på samma sätt men de brukar ha mutter som extra förstärkning bakom hjulet. Inte till B20, på den kila bort, ställa kamaxel och sen borra hål för stift.
hyvoneju
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: lör okt 31, 2009 8:24 pm
Ort: Reso

Lite mera svärigheter

Inlägg av hyvoneju »

Kamdrevs är nu bättre

Bild

Bild

och sen vi monterade allt ihop

Bild

Bild

Och "ready for race"

Bild

I Kalajoki bana var hal och första repa var

Bild

Den andra var 300 m och sen var motor sönder , men vi rullade c 100 m

Bild

och sen vi observera vad var sönder

Bild

Bild

Bild

Jag tänker att ventilfjädrar var för svaga att starta med "launch" och avgasventiler slår sig till kolvar :thumbdown:
Eight Valve Only Raisio
Skriv svar