Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 17, 2019 8:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Porta spridare typ weber
InläggPostat: tor jul 11, 2019 9:12 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm
Inlägg: 7
Nån som kan beskriva eller lägga upp bild på hur man kan göra när man portar spridare? Mina gasare lider av för lite flöde....

Tack på förhand!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 11, 2019 11:32 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6132
Ort: Lund
Dom har 2 ben. Genom det ena går det bensin så du kan kanske ta 1mm per sida.
Det andra är bara ett stöd.
Vissa tar bort det helt men jag tar ner det till ca 2mm tjocklek.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 12, 2019 6:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 246
Från min Weber artikel i Bilsport 1982... 8)
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 12, 2019 8:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Man kan väl ta bort ena benet om man låter 'ringen' vara kvar, och låter andra benet vara orört, en del holley är ju så.
Sen kan man mickla med spjällaxeln, slipa ned eller ta väck ena sidan av den(det som går över spjällen)

Ultimat om man trixar länge är ju att ta bort spridaren och köra 'annular discharge' genom halsringen istället.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 12, 2019 1:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Inlägg: 247
Ort: Göteborg
Finns det ingen risk för vibrationer som har negativ effekt på bränslemängden vid vissa fall om man tar bort ena stödet?

_________________
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 12, 2019 4:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6132
Ort: Lund
Dellorto har bara ett ben men ringen på dom brukar bli oval.
Jan Lundin. Så ser spridarna till IDA förgasare ut.
Har funderat på såna för att minska fetning på låga varv.
Har du provat på en motor med ett spjäll per cylinder och vass kam?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 12, 2019 5:17 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm
Inlägg: 7
Tack! Bekräftar mina tankar! Vilken ökning av cfm och hk vågar man tro på? Gäller dubbla 40:or. Några rekommendationer ang kam när flödet begränsas av gasarna? Gäller en 230. En snäll typ 122 känns lite tråkigt. Hade velat använda en omslipad med ca 13mm lyft och 265 grader vid 1,25. Ca 300 vid ventlispel. Misstänker dock att en sån kam stryps för mycket av gasarna... Ska användas som entusiastbil.

Mvh Anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 13, 2019 9:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 246
Erland, det stämmer. idén med förlängt rör kommer ifrån raceförgasaren IDA och tanken med det var att snygga till bränslekurvan. Att jag behöll armen var för att ringen till spridaren annars skulle buckla till sig vid åtdragning, ringen var dessutom ett onödigt skrot i förgasarhalsen.

Förgasaren satt enkelmonterad på ett Lynx insug då bilen besiktigades, hade varit utsiktslöst att försöka få igenom turbo på den tiden. Kammen som jag körde med var på +300 grader och motorn gick ruggigt bra med momentant gassvar fast insuget såg ut som det gjorde. Grenröret var från dåtidens "Svenska rörbock" ett kromat..!! 1 3/4 av 4-2-1 modell


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 13, 2019 9:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9407
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
JE Jr skrev:
Finns det ingen risk för vibrationer som har negativ effekt på bränslemängden vid vissa fall om man tar bort ena stödet?


Det bestyckar man ju rätt på igen såklart ;)
Och om ringen blir oval så drar man ju givetvis för hårt.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 13, 2019 2:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 559
Ort: lycksele
40or finns ju också med olika spridare dom som ser ut som på en 45a och en längre från förgasare monterade på nån standardbil, den längre måste det gå ändra väldigt mkt på till det bättre.
En kam med dom värdena går bra att använda med 40er men blir troligen onödigt bottensvag utan att ge så mkt mera på topp än en lite snällare.
Pratar man med en kamslipare direkt kan man ju tex slipa en sådan profil på insug sedan en snällare på avgas och då ksk ämnet tillåter att man drar ihop nockvinkeln några grader


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 13, 2019 9:21 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm
Inlägg: 7
Ok! Med nockvinkel menar du en högre numerisk siffra tex bättre med 108 än 105?! En kam typ ky 128 med 265 i duration vid 1mm och 108 i nock gör det nån större skillnad? Steget ner i kam blir ju typ 122 med typ 250 nånting i duration. Men en sån kam blir ju inte särskilt vassare än en H kam vilket känns lite tråkigt. Men kanske det smartaste.... Vilket är det största i halsring på 40:or? Vet ju att vissa kör med i princip utan halsringar men misstänker att flödet ändå begränsas i halsen med spridare å spjäll så det blir meningslöst och dessutom värdelöst på lågfart. Kan man svarva till 38mm?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 14, 2019 2:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 198
Nej, dra ihop nockvinkeln, tex från 108 till 104, duration är inte allt, sen kan du ha 2st kammar med samma duration vid 1mm och den ena är vassare pga hur profilen ser ut.
/Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 14, 2019 3:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20804
Ort: Tomterna/sävar
vore kul janne att läsa mer i den bilsporten :thumbright: tror inte jag har läst den?

tidiga holley 4500 som va gjorda för IR insug hade sånna långa spridare också som weber ida men vet inte vem som va först?

janne din uppfattning mellan delorto VS weber spridare nått du testat? har läst i visards böcker att delorto finfördelar bättre men bara bra på vissa motorer enligt han.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 14, 2019 6:07 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 10, 2016 3:06 pm
Inlägg: 7
Jo har koll på dubbla profiler. Men nockvinkel trodde jag var så att en vassare km har mindre nockvinkel. Kan nån förklara närmare? Finns inte mkt skrivet om detta! En liknande 128 med 265 vid 1 mm men med 105 i nock, skulle den fungera bättre eller är det bara marginell skillnad?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 14, 2019 8:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 198
Ju mer du lär dig om kammaxlar ju mer inser du hur lite du kan, jag har talat med i alla fall 2st motortrimmare som inte vetat vad dom snackat om när det gäller kammar..... Upp given kam data på duration som kammen är specad med, stämmer inte alltid, så det bästa är att mäta kammen själv och prova sig fram. I ditt fall så hade jag satsat på ett par Weber 45or istället och typ en Enem K15 kam med komp 11 till 1.

/Jonas E


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010