Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 20, 2019 11:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 04, 2019 9:01 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 23, 2008 9:30 pm
Inlägg: 75
Ort: Jämtland
Hej, har en Volvo B36 som måste få liter mer flås, det är 120 hk varianten med 2-ports förgasaren och 7.6:1 i komp.
Tanken är att montera en "mindre" variant utav någon skruvkompressor typ Eaton m90 lr liknande och ladda på med ca 0,5 bar extra.
Vill inte hänga på någon "Roots Blower" typ 4-71, utan något mordernare och effektivare pump.
Har sökt runt men inte hittat något vettigt då jag helst önskar montera förgasaren uppe på komressorn och inte i bakkant.
Tacksam för inputs ;)

_________________
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 04, 2019 2:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20857
Ort: Tomterna/sävar
hej jag kan inte så mycket om sånna kompressorer men att tänka på är att flödet i kompressorn inte ger lika många hk i en sån motor som i en liten modärn motor så se till att den räcker till.

släng gärna upp lite bilder och info sen, jag gillar lite udda och gamla motorer som denna :thumbright:

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 05, 2019 9:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9499
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nyare kompressorer andas ofta från ena gaveln.
Så vill du ha klassiskt stuk blir det ju gamla GMC kompressorer som gäller.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 05, 2019 10:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 23, 2008 9:30 pm
Inlägg: 75
Ort: Jämtland
Jo jag vet att dom andas från bakre gaveln och inte ger det ”klassiska” utseendet och det skulle väl gå att leva med.., följdfrågan blir ju då vilken förgasare som skulle kunna passa bäst där och till en konfiguration med en förslagsvis Eaton M90?
Har sett varianter på mindre kompressorer med enkel Weber i bakkant så möjligen en enkel Weber 50-55? Insprutning är inte aktuellt i det här fallet.

_________________
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 06, 2019 5:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20857
Ort: Tomterna/sävar
jag tror att en holley 4150 600-750cfm DP skulle fungera mycket bättre. eller 1 st su per 100hk.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 06, 2019 9:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 709
Ort: Ljusdal
M90 låter spontat liten? En M112 från en Ford Lightning har intaget ovanpå, längst bak iofs. Dyker ofta upp på ebay till hyffsade priser.
Tycker själv att en 4-71 eller liknande passar bättre in "motortidsestetiskt" men jag är av den åsikten att man ska bygga som man själv vill och strunta i vad andra tycker :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 07, 2019 8:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1619
Ort: Skånska Landsbygden
Vad jag kan minnas av att ha tittat på B36 så har de väldigt grovhuggna och trånga kanaler samt att den har siames-avgasportar i mitten på var sida. Ett rejält portningsjobb hjälper nog motorn att andas lite friare och gör säkert skillnad på effekten med. Har för mig att det finns grenrör med en "tunga" som går in och delar på siamesporten så det blir separata pipor.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 07, 2019 2:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 970
Ort: Skellefteå trakten..
Thunderbo1t skrev:
M90 låter spontat liten? En M112 från en Ford Lightning har intaget ovanpå, längst bak iofs. Dyker ofta upp på ebay till hyffsade priser.
Tycker själv att en 4-71 eller liknande passar bättre in "motortidsestetiskt" men jag är av den åsikten att man ska bygga som man själv vill och strunta i vad andra tycker :thumbright:


Beror väl på effektmål. En M90 pumpar luft för 250-270hk i alla fall, portad kan dom pumpa för drygt 300hk.

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010