Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 19, 2019 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 01, 2019 8:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 46
Söker söker och söker utan framgång.
Volvo 230, weber 45or. Planad 2mm. Knölig isbil.
Förra vintern justerade vi förgasarna. Varvade friskt.
Men uppstod ett problem i detta, typ 2 minuters Full Mutter så har jag fyllt min en liters vevhus cocacola burk. Har en slang från fällan till flaskan bara.

Maskinen har gått två vintrar, vi justerade gasarna sista dagen förra vintern.
Trodde först att mina kolbans ringar var slut #nofilter

Men ny idé nu, har orginal grenrör och avgas (Volvo 240)
Kan detta strypa så mycket att avgasmottrycket blir så högt att det smiter ner via ringarna?
Nej har inte gjort något komptest.
Ps. Hade just inge olja i flaskan före vi justerade in gasarna
Tack för mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 01, 2019 8:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 206
Var ifrån har du kopplat slangen som går till flaskan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 01, 2019 8:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 46
Blockets orginalfälla


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 01, 2019 8:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 206
Vad kör du med för olja?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 01, 2019 8:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 46
Biltema 5/50 husvagns och rally körning


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 01, 2019 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4837
Ort: Boden
Med injusterade gasare går den bättre -> högre tryck -> dåliga ringar blir större problem.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 02, 2019 6:50 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 46
Så du säger att ringarna är slut ändå? Vatten käkar Altså ringar ganska snabbt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 02, 2019 8:35 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån mar 11, 2019 7:01 pm
Inlägg: 4
Jag röstar på ring byte och grenrörsbygge 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 02, 2019 11:31 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 46
Haha syns i ditt garage då ax med en låda öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 07, 2019 8:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 218
Vad åker du för tändning. Varvas det mer än motorn är effektiv kan du få otäta ringar.
Eller för hög tändning som gör spikningar ger också vevhus vent.
En annan sak är tråget . B230 kan inte köras med olja på fullstrecket, det kan piskas upp runt veven, viket gör att det sköljer ur olja i vent.
Mitt emellan funkar.

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 08, 2019 3:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 211
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Det är precis som Matti säger.
En B230 som går hårt trycker gärna ut en skvätt olja om man har oljenivån till fullt på stickan.
Min gamla motor gjorde det också. (B23 med våtsump)
Men efter den kastat ut oljan till strax över min strecket så slutar den.
Sen så kan du köra hur mycket du vill utan att den kastar ut mer olja för dig.
Jag löste det med att bygga ut tråget lite så att jag hade rätt mängd olja fast på en lägre nivå på stickan.
Samt monterade en vevaxelskrapa.

//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 08, 2019 10:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6205
Ort: Lund
Samma med min banbil.
Mitt mellan min och max , allt över kastar den ut.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 13, 2019 7:14 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 46
Komptestade motorn och hade 6 kg på cyl 1,2,3. Cylinder 4 hade bara 4kg. Nu har jag rivit motorn och ser att både packningen och och ringarna ser schyssta ut.
MEN, toppbultarna tyckte jag satt onödigt löst. (Orginal sträckisar)
Honade ur cylindrarna, nya ringar och topppackning. Samt dragit med 12.9 skruvar nu.
Återkommer med resultat.

Tändning och tändning vet jag inte. Det är orginal brytarspetsar med vaccum klocka och strobbad på 10° tomgång.
Ska prova köra med mindre olja så får vi se vad det blir.

Tack för att ni engagerar er i min isbil!
Tack för mig


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 13, 2019 8:29 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20888
Ort: Tomterna/sävar
kompa testade du på full gas? ska va 14-18 bar på en race motor.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 14, 2019 8:18 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 13, 2015 2:11 pm
Inlägg: 46
Haha nej, det var inte så konstigt att motorn var dyng trött!
Förklarar fortfarande inte varför den börjat trycka ur sig olja. Fast vi kan vara överens om att motorn blir komplös när toppbultarna är lösa


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hasse M och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010