Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 05, 2020 7:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 29, 2020 7:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 431
Sitter och klurar på ventilfjädrar.
Orginaldelarna väger 204 g. Nya delarna väger 148g utan fjäder.
Fjädern väger 58 g.
Vanlig ohc sug motor.
När allting är lättare kan jag varva mer innan ventilflyt med org kamaxeln. Om jag nu byter till en ballare kam med mer duration och lyft. Eller är det dom nya ramperna som kräver mer tryck. Jag har rätt mkt lättare grejer i toppen.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 30, 2020 1:03 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6275
Ort: Lund
Det som kräver mer fjäder är den negativa accelerationen när hastigheten minskar ich när du sätter ventilen i sätet.
Massan gånger hastigheten X hastigheten.
Så massan är bara en faktor av 1 medan hastigheten är i kvadrat.
204 X 2 x 2 = 816
148 X Y X Y = 816
816/148 = Y X Y
Y = roten ur (816/148) = 2,348
2,348 /2 = 1,174.
Du ska kunna varva 1,174 gånger det du kunde innan med samma fjäder.
Kunde du varva 6000 så ka du varva 7044.

Nån som är bättre än mig på matte får gärna kolla.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 30, 2020 4:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1520
Ort: Umeå
Jag med har tänkt gå den vägen
skall köra med fina lätta ståltryckare 50g lätta
jämfört med 82g tunga original.

//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 01, 2020 12:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 431
Vad jag läst varvade dom 7000 med orginal delarna ovan. Med ngt lättad bricka och en mkt klen inner fjäder 8000. (turbo)
En kamaxel tillverkare rekommenderade lätta delar med enkelfjäder 45-95 kg för 8000. Så det ser ut att stämma.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 15, 2020 7:18 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9749
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det är väl i regel den vägen man alltid ska gå, lätta delarna i ventilmekanismen istället för öka belastningar med hårdare fjädrar.
Men ibland måste man ha högre tryck, då exempelvis avgasmottryck vill hålla emot ventilen vid stängning.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010