CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Re: hej Kristoffer

Inlägg av Kristoffer »

calle Bengtsson skrev:men ett diffusor plenum verkar funka bra??? , inte dags att bygga ännu men det såg tyckte jag i dina simuleringar???
Det som jag ser i simuleringarna, så fungerar diffusor plenum bra men flödar lite mindre.

nkro.
Det där magnus-plenumet såg fint ut och kollar man effektkurvorna så fungerar det uppenbarligen bra också :)

SWR.
Jag ska göra ändringen på ditt plenum så att spjället går rakt in, alltid intressant och se om det blir nån skillnad.

En annan intressant grej är denna grafen från gt power med olika diameter på plenumet, som är gjort av ett runt rör som är 400mm långt.
Motorn är en NA B21 vid 7000rpm. Grafen visar trycket precis vid ingången till plenumet, där diametern är 76mm. Har ingen bild på effekten nu men den ökade iaf med större plenum. Sen är det ju det med responsen om man har för stort plenum, nån som provat med ett jätte plenum som kan säga nåt om skillnaden i respons?

Bild
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing

Inlägg av zeke varg »

Det där med förlorad respons med stora plenum måste ju vara lite av en myt. Åtminstone sett till gas-svar. Möjligen att en liten turboanläggning med restriktor bygger laddtryck mera snärtigt om plenumet hålls litet men grundfunktionen blir ju sämre i en motor med litet plenum. Exempelvis motorcyklar där plenumet har en storlek vanligen mellan 10 till 15 liter att jämnföra med volymen vi ser på de flesta av våra bilar. Lite forskning på nätet visade att en ducati hade 12 liter och en F1 enligt den källan hade hela 50 liter.

http://web.me.com/rg500delta/TL1000/Ran ... _page.html

I den här länken så forskar en kille kring Helmholtz resonator på sin TL1000 och han berör även volymen på plenum. Testerna är inte helt konkreta då TL1000 verkar svår att tuna plenumet beroende på ojämn tänd följd (helmholtz resonator) men han var bara positiv till ökad storlek på plenumet.

Angående helmholtz resonator så undrar jag om någon har berört detta tidigare. Det verkar inte allt för svårt att räkna ut vilka frekvens plenumet har beroende på storlek och hur inloppet till plenumet ska se ut för att ge resonator effekt (tänk baslåda och bas reflex rör) men är det någon som vet om röret kan göras annat än runt så länge volymen är korrekt och fortfarande erhålla resonator effekt?

I detta fallet om ett diffusor plenum även kan byggas med resonator effekt på ett bestämt varvtal genom att göra diffusor slitsen som ett tillplattat rör?

Själv kommer jag att bygga mitt nya plenum med stora volymer.

Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Jag hoppas det är en myt med förlorad respons för jag hade också tänkt bygga stort plenum, med spjället före plenum.

Hans forskning verkade mest vara på motorer med spjället i runners. Och det borde bli skillnad jämfört med om man har spjället före plenum, iaf vid överladd då det kommer ta ett litet tag att bygga tryck i plenum. Men jag tror inte det ska bli nåt problem med repons.

I hans forskning kom han fram till att effekten av helmholtz inte var så stor, och inte så stor som effekten av att använda fartvinden som trycksätter plenumet, och den funkar också på alla varvtal så länge hastigheten är relativt hög. Och Erland skrev nånstans att effekten av helmholtz bara fungera bra på lägre varv.
I SAE 2006-01-3653 så gjorde dem ett test med en R6 motor och med ett plenum per cylinder (för att pulserna från dem olika cylindrarna inte skulle störa varandra) där storleken på plenum sattes så att det gav en resonansfrekvens vid 8800rpm. Då fick dem tryckpulser med +/-10mbar pga av plenumet. Han skrev att detta skulle motsvara 80MPH på en ZX9R.
Han skriver också det som jag skrev med att se spjället eller ingången på plenumet som en restriktor. Om man har en restriktiv ingång så är ett stort plenum bättre då det blir ett jämnare flöde förbi restriktionen.

Han provade att bygga större plenum och det blev bara fördelar på effekten, speciellt på höga varv.

Kan man inte bygga det sista plenumet du visar med en konad slits så att den konar upp från förplenumet upp till det andra plenumet? Borde bli mindre flödesförluster och lägre hastighet när luften kommer in i det andra plenumet?

SWR.
Nu har jag gjort den sista simuleringen på ditt plenum :)
Flödet blev mittemellan den första varianten och den andra.

cyl1 208cfm
cyl2 249cfm
cyl3 289cfm
cyl4 301cfm

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Gjorde en snabb simulering på en 2D modell av en Porsche, inte så exakt men resultat stämde rätt bra mot andra tester.

Bild

Bild
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Kristoffer skrev:Jag hoppas det är en myt med förlorad respons för jag hade också tänkt bygga stort plenum, med spjället före plenum.
Jeg har aldri klart å kjenne noen negativ forskjell i respons på trimmede motorer med stort vs lite... de gangene jeg har merket forskjell har de virket bedre med stort enn lite.
SWR.
Nu har jag gjort den sista simuleringen på ditt plenum :)
Flödet blev mittemellan den första varianten och den andra.

cyl1 208cfm
cyl2 249cfm
cyl3 289cfm
cyl4 301cfm
Høyere masse-fløde til #4 selv om den har "minst" tilgang til luft..? Det hadde jeg ikke trodd... men man lærer stadig noe. Takker! :thumbright:
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Kristoffer skrev:Gjorde en snabb simulering på en 2D modell av en Porsche, inte så exakt men resultat stämde rätt bra mot andra tester.
Lite OT egentligen, men jag måste fråga, är det över eller undertryck i hjulhuset? det ser ut som att det finns stor risk att det är ordentligt övertryck?
Anledningen att jag frågar är för att jag vill få ut luft bakom kylaren... och om det är övertryck i hjulhuset måste det vara bra avskärmat mot vinden där.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
MaZ
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av MaZ »

Frågan är väl om det är högre eller mindre tryck än framför kylaren? Jag tror inte för ett ögonblick att det är högre tryck i hjulhuset än i fronten på bilen. Det är ju inte direkt normaltryck i motorrummet heller för den delen.
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Följer tråden med intresse :)

En kompis byggde plenum till sin audi på liknade sett som beskrivs med diffusor, jag ritade upp ett liknande insug för att passa min 1.8l 4:a. tillägger att han får ut bra med mos, S400 turbo 7A kam, stödgördel. Jonas som mappar både Karlssons "Silver S2" och Öhmans bil uppskattar 750hk. Så nog lirar det :)

Hur skulle en sådan modell flöda tro? teorin är att öppningarna är lika stora som trottelarean och på så vis fördelar luften på ett bra sätt.

Bild

Bild

Bild
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

MaZ skrev:Frågan är väl om det är högre eller mindre tryck än framför kylaren? Jag tror inte för ett ögonblick att det är högre tryck i hjulhuset än i fronten på bilen. Det är ju inte direkt normaltryck i motorrummet heller för den delen.
Jag vill ha maximal tryckskillnad framför och bakom.. och att då överladda bakom genom hjulhusen kan därför vara riktigt illa och minska flödet. Har sett lite tester för detta, men inget relaterat till hjulhuset.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Vad händer med ett diffusor plenum om första kammaren är lika stor som den andra, eller kanske till och med större?
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

peppe skrev:Vad händer med ett diffusor plenum om första kammaren är lika stor som den andra, eller kanske till och med större?
Jag provade tidigare med att ha 76mm på diffusor-plenumet hela vägen. Då blev volymen större men dock inte så stor som andra kammaren. Kan prova med en större för-kammare imorron.
1.
På diffusorplenumet har jag testat att ha ett rör som är 76mm hela vägen istället för som innan kona ner till 40mm. Då tappade det 14cfm per runner.
Större slits har jag inte provat men med 10mm radie runt slitsen så flödade det 30cfm mer per runner.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

tobiasw skrev:
Kristoffer skrev:Gjorde en snabb simulering på en 2D modell av en Porsche, inte så exakt men resultat stämde rätt bra mot andra tester.
Lite OT egentligen, men jag måste fråga, är det över eller undertryck i hjulhuset? det ser ut som att det finns stor risk att det är ordentligt övertryck?
Anledningen att jag frågar är för att jag vill få ut luft bakom kylaren... och om det är övertryck i hjulhuset måste det vara bra avskärmat mot vinden där.
Det kan jag inte se i denna modellen. Men jag vet det skrivits mycket om det på rejsa.nu, prova sök där.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jag tycker det cnc frästa som var i länken till hybridz-forumet ser bäst ut hittils.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ett sådant i 4cyl version :thumbright:
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Big Al skrev:Om ni vill testa CFD flöda ett riktigt bra plenum försök rita ett som ser ut exakt som detta http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=15914&page=2
Om jag inte minns fel så hade MIS insuget endast 4% flödesskillnad som sämst
:)

Finns det någon formel eller tummregel som kan ge mått på konade rörets utformning?

Bild
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Skriv svar