Design på insug

Diskussioner för erfaret folk
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Inlägg av David L »

Test av olika insug: http://www.elitedubs.com/index.php/topic,2275.0.html

Gäller visserligen insug till VAG, men principen är ju densamma.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

de sågar juh Dahlbäckinsuget rätt hårt:

"They really didnt have anything good to say about it other than the fittings were nice and that it looked well made. They said that the Lehman style, while it may help distribution over stock, kills flow. And that this plenum design didnt do anything that a well thought out plenum and throttle angle couldnt do; basically saying that it was a trade-off that didnt have to be made."

Vilket jag själv också gör genom att bara titta på det.
Har aldrig gillat de här slitsinsugen riktigt.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det var flertal bilder på Dahlbäckinsuget.
Och vill man betala massvis med pengar för en ytterst marginell förbättring mot stdinsuget så är det okej att köpa ett sånt.

men det är inte just det jag är ute och far efter.
utan just det de skrev.
Att det tillför inget som lite eftertanke och design kan ersätta.
Och då med bättre resultat.
just innan turbon spoolar är det viktigt att motorn andas fritt och får dra i sig all luft den kan,,, för att i slutänden spoola turbon hårdare.
Så kan motorn andas friare vid säg 0bar till 0.2bar så är mycket vunnet.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Dahlbäck insuget.

Var jag förstod.

Inte till för stora effekter. Utan till för att få bättre karraktär och mer effekt mot deras koncept.

Insuget var faktist inte så dyrt.
Fanns eller kanske finns på ebay. Såldes ut billig under en längre tid.

Det blir lite som att jämföra en TD04 mot en GT45. Båda är värdelösa om du frågar "fel" person.

Men fungerar alldeles utmärkt om man använder dom till det som dom är tänkt till.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

nkro skrev:Dahlbäck insuget.

Var jag förstod.

Inte till för stora effekter. Utan till för att få bättre karraktär och mer effekt mot deras koncept.

Insuget var faktist inte så dyrt.
Fanns eller kanske finns på ebay. Såldes ut billig under en längre tid.

Det blir lite som att jämföra en TD04 mot en GT45. Båda är värdelösa om du frågar "fel" person.

Men fungerar alldeles utmärkt om man använder dom till det som dom är tänkt till.

Niklas
mm som att uppgradera från TD0414G till en 15G ;)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Patrick nämnde ngt om att luften inte ändrar riktnig utan turbolens.

Det kan man nog vara överens om. Alla riltningsändringar, böjar, ändring av storlek på kanalen gör ett tryckfall vilket stjäl flöde.

Om vi tänker på det sättet måste en plenum design vara helt fel.
Måste vara bättre med en extraktor design med långa fina böjar och fina överångar.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jo,, Vad heter han.. hmm Mike Moran bygde nån vansinnig maskin med typ grenrör för att fördela luften.

Bild

jag vet dock inte om den presterade nåt vidare nån gång.

men hursom.
Får man luften att 'sakta' in och 'stabba' till sig i plenumet så har den lättare för att riktningsändra utan att skapa störande turbulens.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Jag är ingen expert, och tänker inte bli det heller. Men det är roligt att fundera på lite annorlunda teorier.

Hoppas ngn vågar testa och visar resultatet.

Grenrör testades väll på ngn saab. orginal mot extraktor med en given turbo. Resultatet var inte ngn större fördel för extraktor röret.

Tillbaka till plenum. Ska man bygga en riktigt effektiv motor bör man nog tänka på hela insuget från inlopp turbo till förbränningsrum.
Varje liten böj eller area förändring påverkar mer eller mindre.

Med eefektvi motor menar jag inte mkt effekt. Utan hur man utnyttjar det man stoppar in och får ut på hjulen i form av kraft för att skicka bilen framåt.

Med tanke på vad Moran vill uppnå. Snabbast rakt fram.
Med rätt bra resurser och stora investeringar.

Bör han nog kunna bygga lite mer flödesvänligt. Lite väl mkt skarpa böjar och övergångar. Vad det gör på slutresultatet vet inte jag.
Men onödigt att bygga så om man vill vinna.

Niklas
Niklas
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Finnes neppe laminært fløde der fra før, og jeg synes det er litt rart at diffusorplenumer da brukes i motorsport hvis de "bare" lager bra karakter... Jeg vet ihvertfall at mine innvendige arealer er like store som gass-spjellet som skal på, så da ser jeg ikke helt hvor alt tapet i effekt skulle komme hen, heller...

Men det går nok under "your experience may vary". :wink:
-Bjørn
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Som SWR säger så finns det bara turbulent flöde i insuget så det går inte att skapa turbulens. Man kan försöka rikta inloppet till plenumet så mycket som möjligt mot insugningskanalerna och släppa in luften i plenumet tillräckligt långt före första cylindern så att luften hinner vända.

Erland.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Man kanske vill uppnå olika saker. Beroende på vilka förutsättningar man har, och vad man vill uppnå.

http://garage.s14power.com/data/509/medium/IMG_0007.JPG

http://i88.photobucket.com/albums/k185/ ... l1/010.jpg

www.kawellracing.com/engines.html

Varför är inte alla likadana ??

Alla verkar fungera bra till det dom är tänkt.

Moran har en 180 graders böj direkt på turbon.
Ingen skulle sätta en 180 graders böj i slutet på avgasröret.

Niklas
Niklas
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Dubbelkammarplenum har givit sämst fördelning på dom motorer vi
har kört med individuella avgastempar, konstigt nog.
Bäst var limmet´s org M3 plenum där jag la till en liten v-formad vinge
innanför inloppet för att försöka styra bort lite från 3-4:an.
Dom gånger jag provat med dubbelkammarinsug i flödesbänken så
tappa jag över 15% av flödet.
/Christer
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Christer J skrev:Dubbelkammarplenum har givit sämst fördelning på dom motorer vi
har kört med individuella avgastempar, konstigt nog.
Bäst var limmet´s org M3 plenum där jag la till en liten v-formad vinge
innanför inloppet för att försöka styra bort lite från 3-4:an.
Dom gånger jag provat med dubbelkammarinsug i flödesbänken så
tappa jag över 15% av flödet.
/Christer
Udda. Jeg bygde nemlig et sånt til en Cosworth YB og på den hadde vi bare noen prosent forskjell i EGT på alle 4 sylindrene... Virker å være veldig individuelt hvor de virker bra, og ikke..? :scratch:
-Bjørn
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Som SWR säger så finns det bara turbulent flöde i insuget så det går inte att skapa turbulens. Man kan försöka rikta inloppet till plenumet så mycket som möjligt mot insugningskanalerna och släppa in luften i plenumet tillräckligt långt före första cylindern så att luften hinner vända.

Erland.
åjo.. det kan man väl.
man skapar 'hög intensitet' i turbulensen.
Det vill då inte jag ha i onödan.
kräver energi att skapa detta.
energi man kan ha till annat.

länkar till en tråd där det diskuterats mycket och lagts mycket energi på att få flödet bra in i huvudplenumet.
dessutom har det lagts otrolig energi på finishen.

men,, i slutänden hade det gått lika bra med selleri :)

http://forums.hybridz.org/index.php?showtopic=61549
Senast redigerad av Kadett4wd den tis sep 07, 2010 7:40 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar