E100

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Hejsan, jag frågar gärna..
Ang. bränslepumpar, gäller det att de havererar alltså för vanliga bosch pumpar och dyl. (walbro ex.) då menar du?

Har du upplevt att det fräter på insug o toppar etc?

Några rekomendationer ang. olja?

Jag har hört att det ska kunna bli problem med de vanliga oljorna för att alkoholen inte blandar sig, utan bildar droppar där man blir utan smörjning i lager etc.

Tror jag hörde något om castrol racing30 och 40 (osäker på namnet, var castrol och 30 samt 40 i alla fall) som skulle vara baserade på vegetabiriska oljor, och skulle då vara lämpligare.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

toxic ant skrev:Hejsan, jag frågar gärna..
Ang. bränslepumpar, gäller det att de havererar alltså för vanliga bosch pumpar och dyl. (walbro ex.) då menar du?

Har du upplevt att det fräter på insug o toppar etc?

Några rekomendationer ang. olja?

Jag har hört att det ska kunna bli problem med de vanliga oljorna för att alkoholen inte blandar sig, utan bildar droppar där man blir utan smörjning i lager etc.

Tror jag hörde något om castrol racing30 och 40 (osäker på namnet, var castrol och 30 samt 40 i alla fall) som skulle vara baserade på vegetabiriska oljor, och skulle då vara lämpligare.
Pumpar:
Som sagt, jag vet inte, men det verkar som att pumpar av genomflödestyp är olämpliga. Har själv kört sönder 2 av den lilla nos-pumpen (som en vanlig boschpump fast i ministorlek) det är motorn som gått sönder, inte pumpdelen. Kan vara smörjrelaterat...alt korrosion. Sen så är det väl kinaproducerat crap dessutom så det kanske bara skall hålla 5 minuter som sladdlösa borrmaskinerna på rusta. :wink: Jag har heller aldrig sett att genomflödespumpar på eftermarkanden står listade som "compatible with alcohol" men det kan vara en slump, vet ej.

Frätskador:
Med undantag av experimentet på moppen i 15-årsåldern, de gånger gånger jag provat met. som drivmedel har jag startat och efteråt renkört motorerna på bensin så då kan man nog inte ens teoretiskt få korrosionsskador. Med met. som N2O tillskott så är detta av naturliga anledningar inget problem efter som de grundmotorer jag provat på har gått på andra häxblandingar och inte ren metanol. Där får man istället leta korrosion i bränslesystemets komponenter. Har inte hittat ngt alarmerande förutom möjligen nos-pumparna (se ovan).

Olja:
2-takt klotz har olika som funkar
4-takt klotz eller andra bra oljor typ castrol etc normala raceoljor.
Problemen du nämner är antagligen bara en ytterligare variant på anti-met skräckpropaganda så vitt jag vet.

Mvh

/Järnet
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ok, känns bara som det där med 2 tankar, en liten för bensin, skulle vara lite bökigt att få till?
Jag menar, slår man över både matning och retur så får man ju resterande metanol som man har kvar i rör och fuel rail etc. i bensintanken, och vise versa i metanoltanken.
Efter några start och stopp borde det ju vara en betydande del.

Vad har du för uppfattning om tändkurvan med metanol i en turbomotor?
Vad jag har hört kommer man få en mycket flackare kurva, lite högre hela vägen, men inte lika mycket sänkning vid vridmomentstopp och så.

Men också att det ska vara besvärligare att mappa för att det som sagt inte spikar så lätt, så man lätt kan få allderles för hög tändning och cyl. tryck därefter som man då inte nödvändigtvis märker innan det är för sent..

Mvh. Jonas
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck

Inlägg av turbo uffe »

:shock: :shock:

Oj..... en mettis fantast har dykt upp!

Och kunnig är han också!

Härligt att du har hittat hit Järnet!

Allt är korrekt som är skrivet och ett litet inlägg i frågan om mettistillskott;

Jag har nu haft 2 jänkare med V6 Turbo och har använt mettistillskott med färdigbyggda saker ifrån USA som även finns som "passar allt" och jädrar anamma vad man kan gå upp i tändning och laddtryck!

Bilen vi nu håller på och bygger kommer att gå på ren mettis likt en annan 3000 hästars bil i garaget.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

toxic ant skrev:Ok, känns bara som det där med 2 tankar, en liten för bensin, skulle vara lite bökigt att få till?
Jag menar, slår man över både matning och retur så får man ju resterande metanol som man har kvar i rör och fuel rail etc. i bensintanken, och vise versa i metanoltanken.
Efter några start och stopp borde det ju vara en betydande del.

Vad har du för uppfattning om tändkurvan med metanol i en turbomotor?
Vad jag har hört kommer man få en mycket flackare kurva, lite högre hela vägen, men inte lika mycket sänkning vid vridmomentstopp och så.

Men också att det ska vara besvärligare att mappa för att det som sagt inte spikar så lätt, så man lätt kan få allderles för hög tändning och cyl. tryck därefter som man då inte nödvändigtvis märker innan det är för sent..

Mvh. Jonas
2 tankar:
Då de flesta maskiner jag provat på har varit snöskotrar och motorcyklar så har man inte riktigt det problem du beskriver. På en crosshoj så sätter man alltså dit en liten bensintank på 0,3-1 liter kanske sen kopplar man vanliga tanken, nu innehållande mettis , och den nya lilla bensintanken till en "väljarkran". Denna ventil med 2 valbara ingångar och en utgång kopplas till förgasaren. På en skoter gör man ungefär likadant med skillnad att man har ett större antal vacuumdrivna mikunipumpar som då suger ur "väljarkranen" och sedan direkt till förgasarna. Ingen tryckreg i dessa fall alltså.
Problemet med recirkulationen som du beskriver kan åtgärdas på minst 2 olika bra sätt om det gäller efi etc.
1) Man använder sig av dead-head regulatorer utan återcirkulering, schema:
två tankar->Väljarkran->Pump->Regulator->EFI/alt carb. (+ filter och annat som bör sitta i linjen)
2) Man använder sig av återcirkulerande regulator och en bufferttank i motorutrymmet på ~1 liter, högtryckspumpen (helst placerad under och bakom bufferttanken i färdrikningen) suger ur bufferttanken och trycker in i regulatorn som skickar överkottet tillbaka i bufferttanken. Man avänder sig av >lågtryck/stort flöde< matningspumpar från de lite större mettis och bensintankarna i bagaget, man sätter en väljarkran alt 2 separata ventiler/kranar direkt på bufferttanken. Sedan bör man ju också ha en 3-lägesströmbrytare som växlar mellan matningspumparna för mettis eller bensin eööer slår av dem.
3) Man kör ett konventionellt system med lågtycksmatarpump och catchtank, högtryckspumpen suger ur catchtanken och tryckreg skickar överskottet till catchtanken. Man sätter en brytare på kretsen till lågtryckspumpen och ett tanklock och nivårör på catchtanken. När man skall renköra stänger man av matarpumpen och kör upp mettisen i catchtanken tills den är tom (nivåröret) öppnar tanklocket och slår i förslagsvis 2-6dl bensin. Kör sedan motorn tills bensinen nästan är slut (nivåröret igen) klart... Detta är absolut enklaste och bästa metoden. Lite slabb med vätskor dock...

Jag rekommenderar nog metod 2) även om den är mera "materialintensiv"... Tänk också på att inte fylla catch/bufferttanken alltför full, man vill ju fylla den med lite bensin för att renköra motorn då man skall avsluta körningarna, sedan skall det som är kvar i catchen räcka till att starta med också (bara i kallgrader behövs det) innan man står på mettisen igen ( inte för mycket dock tänk på att du inte vill köra upp typ 2 liter med extremt fetställd motor, man får snabbt upp känslan för hur länge man måste köra bensinmatarpumpen för att få tillräcklig volym. Är också bra med ett nivårör utanpå bufferttanken.
Skall man på en dragracingtävling behöver man max renköra motorn varje kväll. Räcker med om man gör det vid hemfarten om maskinen skall på trailer.

Tändning:
Detta blir ju som vanligt väldigt individuellt för den motor man jobbar med... Generellt måste man ha mera förtändning eftersom det tar längre tid att bygga maxtryck i cylindern med mettis och man vill oftast, oavsett bränsle, ha maxtrycket ca 15-20 vevaxelgrader efter TDC för att det skall göra mest nytta.
Säg att en hot bensinmotor med turbo vill ha 10-15° vid tomgång ökande till 28-35° vid säg 2500RPM och sedan plockar man bort ca 10° för varje bar i laddtryck. (brukar väl funka bra)
Motsvarande mettismotor vill (kanske) ha 14-20° vid tomgång ökande till 34-55° vid 2500rpm, plocka sedan bort 5-15° för varje bar laddtryck...
Skaffa knacksensor oavsett bränsle är mitt råd.

Mappning och cylindertryck etc:
Jag ser inte hur det skiljer sig mot bensindrift...? Mettisen är ju helt enkelt "mindre brydd" så att säga så det är ju isåfall enklare som jag ser det...

Alcohol power!!!

Mvh
Järnet
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är ju inte utan att man blir sugen :wink:
Kan man handla metanol för vettiga pengar någonstans då?
På fat eller något sådant antar jag..
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

Betalade 1800:- (var det + moms kanske) för ett vanligt fat sist...~200L så inte är det så dyrt...

Try it you will never go back...

/Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant läsning järnet! om man skulle gämföra etanol och metanol vad är för och nackdelarna?

+ det jag kommit fram till är att det inte behövs lika fet blandning med etanol.

+ Det räcker tex med 4 st 1600cc spridare till ca 600-700hk och 2 st stora K-jet pumpar.

+ Det blandar sig inte lika lätt i oljan?

+ kräver inte dyra spesial metanol motor olja?

+ sen är väll etanolen lite mindre frätande?

- lite lägre oktan (men ingen större skildnad)

- svårare att få tag i

vad rekomenderar du för ökning av Bränsle mängden på dessa bränslen mot bensin på en dragrace turbo motor?

vad kostar medlet man blandar i metanolen för att få den mindre frätande?
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Järnet skrev:Betalade 1800:- (var det + moms kanske) för ett vanligt fat sist...~200L så inte är det så dyrt...

/Niklas
Vart köper man då?

Fick en fundering om att man kunde köra 2 sprut helt och hållet.
Ett som går på bensin med små standardspridare som används på tomgång och lite till, sedan fasar man in mettisen i mellanregistret, på fullt får den gå på ren metanol.
Kanske kunde vara något?
Bara låta den gå lite på tomgång innan man stänger av.

I och för sig har man ju då metanol i spridare och slangar etc. hela tiden..
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

Tjena Jens, kommentarer följer:

+ det jag kommit fram till är att det inte behövs lika fet blandning med etanol.

...Och det är väl ett fet - eftersom du alltså sätter till mycket mindre av ett bränsle med mycket mindre värmesugande egenskaper, dvs kan du aldrig köra med ens nära lika högt komp eller boost som med metanol. Mycket mindre power alltså

+ Det räcker tex med 4 st 1600cc spridare till ca 600-700hk och 2 st stora K-jet pumpar.

Ja, man behöver fruktansvärt med pumpkap. och spridare med mettis. Bäst är nog att använda en stor holley eller liknande lågtryckspump till catchtank och en typ enderle eller hilborn etc mek. motordriven högtryckspump på motorn. En möjlig nackdel, men de där stora pumparna är ju så fräna att man får ribba, vet ej om nackdel :wink:

+ Det blandar sig inte lika lätt i oljan?

Injekterar du bränslet i vevhuset? Det är väl inte 2-takt? :wink: Allvarligt talat så uppstår de problemen endast om man har problem med kallstart etc så snapsa motorn med eter, bensin, aceton eller nått som lättare säger "boff".

+ kräver inte dyra spesial metanol motor olja?

Inte nödvändigtvis se ovan.

+ sen är väll etanolen lite mindre frätande?

Definiera frätande...Många har aldrig sett tendenser till frätning med metanol, sen finns det folk som påstår sig ha fått förgasare och toppar uppfrätta (aluminium alt zink) till vitt pulver på nolltid. Jag körde min moppe på mettis i åratal och körde aldrig ens rent motorn, inga problem. Vänner som är involverade i glödstiftsracing kör på mettis&nitroinblandning, inga korrosionsproblem. Teoretiskt sett ska det vara stora problem med korrosion enligt formeln "6CH3OH + 2Al → 2Al3+ + 6CH3O− + 3H2" men jag tror att "ägge borta katta" ligger i ett annat fenomen läs nedan.

- lite lägre oktan (men ingen större skildnad)

Nä, om man antar det är relevant med oktantal -överhuvudtaget- för en modern racemotor så stämmer det...Annat kanske spelar in...

- svårare att få tag i

T-röd finns tom på konsum?

vad rekomenderar du för ökning av Bränsle mängden på dessa bränslen mot bensin på en dragrace turbo motor?

2.25ggr är en bra utgåndspunkt. Det är väl ganska vedertaget att man får ut mest effekt ur bensin med ca 20% fetare blandning än stokiometriska punkten, ca 12.3:1 (=14,7/120%) med metanol får man effektökning till ca 40% fetare blandning än stokiometriska punkten, ca 4,6:1 (=6.45/140%) men detta beror alltså mest på de "inter-kylande" egenskaperna. Så ut-maxat om du har maxpower mappat för bensin kan man behöva ca 2.65ggr bensinmängden... :shock:

vad kostar medlet man blandar i metanolen för att få den mindre frätande?

10kr/m3 :shock: Kranvatten 0.5% = "ägge borta katta", det är nästa 100% säker att de som inte haft korrosionsproblem har varit oförsiktiga och ialla fall låtit mettisen absorbera en del fukt ur luften. Man vill dock inte få i mycket mer fukt så att avvända "vattenlås -avfuktaren" som jag beskrev tidigare är nog smart...

Mvh

/Järnet
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Järnet skrev:Tjena Jens, kommentarer följer:

...Och det är väl ett fet - eftersom du alltså sätter till mycket mindre av ett bränsle med mycket mindre värmesugande egenskaper, dvs kan du aldrig köra med ens nära lika högt komp eller boost som med metanol. Mycket mindre power alltså

/Järnet

jag håller med att det är en nackdel då det kyler sämre, men det blir så ruskigt inväcklat allt om man ska bygga om hela bränslesystemet med matar pumpar extra tankar mekaniska monster pumpar och montera 8 st spridare som ska ge lika mycke soppa till alla cylindrar + extra antal slutsteg i insprutningen till spridarna.

sen angående effektskilnaden så är det nog som du säger men i tex (tror det heter Top alkohol) så körde vinnar teamet 2003 på etanol istället för metanol i usa :?: det brukar ju va rätt tajt i dessa klasser i och det kan ju inte varit så stor skilnad för dem då de ändå vann hela serien?

sen borde väll skilnaden mellan vanlig 98oktan mack soppa (som man själv använder i nuläget) och ren etanol va grymmt stor motför skilnaden mellan metanol och etanol?

vist är det 1.6-1.8 gg mer soppa som gäller för etanol ungefär?
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

jag håller med att det är en nackdel då det kyler sämre, men det blir så ruskigt inväcklat allt om man ska bygga om hela bränslesystemet med matar pumpar extra tankar mekaniska monster pumpar och montera 8 st spridare som ska ge lika mycke soppa till alla cylindrar + extra antal slutsteg i insprutningen till spridarna.

Joda, du har en point där...

sen angående effektskilnaden så är det nog som du säger men i tex (tror det heter Top alkohol) så körde vinnar teamet 2003 på etanol istället för metanol i usa det brukar ju va rätt tajt i dessa klasser i och det kan ju inte varit så stor skilnad för dem då de ändå vann hela serien?

Om man räknar med att de har kört med samma uppfetning från stokiometri som med bensin och helt bortser från den extra kylefekt som mettisen ger så är skillnaden endast decimaler av procent mellan etanol och metanol...helt rätt. Ca 3,5-5% mer effekt än bensin för bägge alkoholerna. Men endast om mettisfolket inte utnyttjat möjligheterna fullt ut...Metanolen svarar som bekant bättre på uppfetning från stokiometri än vad bensin och etanol gör, man få i mer luft i cylindrarna helt enkelt, samt att man kan kan köra ännu mer komp -> högre verkningsgrad/effektivitet...

sen borde väll skilnaden mellan vanlig 98oktan mack soppa (som man själv använder i nuläget) och ren etanol va grymmt stor motför skilnaden mellan metanol och etanol?

Metanol kan ge, max uppfetad och utan komp eller laddtryckshöjning ~21% mer effekt än bensin vid A/F 4.6=40% fetare än stokimetri...Motsvarande siffra för etanol är ~12% vid A/F 6.9....=~30% fetare än stokimetri. Dessa värden räknat endast på ökningen av tillgänglig värmeenergi från bränslena. Kyleffekten hos metanol och etanol gör att den verkliga ökningen kan bli ännu större.
Återigen, eftersom både etanol och metanol ger möjlighet till komp och laddtryckshöjningar i större utsträckning än vad oktantalen indikerar så finns det optimerat ngt jävulskt att hämta... :)
...Speciellt vid överladdning...

vist är det 1.6-1.8 gg mer soppa som gäller för etanol ungefär?

Ja 1,6-1,75ggr bensinmängden

Mvh
/Niklas
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

toxic ant skrev:
Järnet skrev:Betalade 1800:- (var det + moms kanske) för ett vanligt fat sist...~200L så inte är det så dyrt...

/Niklas
Vart köper man då?

Fick en fundering om att man kunde köra 2 sprut helt och hållet.
Ett som går på bensin med små standardspridare som används på tomgång och lite till, sedan fasar man in mettisen i mellanregistret, på fullt får den gå på ren metanol.
Kanske kunde vara något?
Bara låta den gå lite på tomgång innan man stänger av.

I och för sig har man ju då metanol i spridare och slangar etc. hela tiden..
Köper gör man hos Kemikaliegrossister typ "Tord Ohlsson" eller här i Piteå har vi KEMEK. Dessutom brukar bensinmackarna ha 5l dunkar då lastbilsåkarna använder det som antifreeze i tryckluftsbromsarna tror jag.

Ja, eller ett sprut med funktionalitet typ dual table så att man kan ha säg 2 spridare per cyl, den ena bensin och den andra mettis, över ett visst BMEP kör man enbart metanolsidan. lysande bra lösning, :D finns säker sprut idag som klarar det utan probs. Megasquirt har väl dual table t.ex...
Hmmm... :idea: :idea: :idea:

/Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

http://www.kemetyl.se/sv/pages/prod/pro ... \Alkoholer

det står ju där att man måste ha inköpstillstånd av läkemedelsverket? för att handla 90-100% sprit.

eller vad ska man använda?

man behöver ju ett fat nu och då? skulle gissa att preem i sävar har ett liter pris på 30-50kr/l :cry:
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck

Inlägg av Järnet »

eller vad ska man använda?

Mettis! :P
Skriv svar