Betongfyllning av motorblock
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: ons apr 29, 2009 8:14 pm
Re: Betongfyllning av motorblock
nei var bare et spørsmål siden jeg ikke er så kjent med bettongfylling, bremset 460hk i år, men har byttet turbo og ska preppe toppen så målet var og bremse 600hk neste år,, da dropper jæ bettong, kjør tell det smell og heller rigger opp den andre blokka te 2,5l og bettongfylling:P
spinner det ikke! så prøv igjenn da vell:)
Re: Betongfyllning av motorblock
Då är det väll bättre att montera små bultar som på bilderna tidigare och dra väldigt löst, då lär du ej "behöva" borra, och kanske ej "behövs" med betong heller även om det är säkrast.
Dock lite trist att borra o gänga hål om man måste plocka isär hela motorn för att få dän metallspån då hade jag hellre byggt en ny motor på sidan om istället, dessutom går det säkert köra med 600hk utan betong också förutsatt att allt fungerar som det ska eller så bygger du en ny motor, säljer den gamla innan du kör sönder den eller bara säljer vev, stakar o kolvar om du vill ha 2,5L ist.
Dock lite trist att borra o gänga hål om man måste plocka isär hela motorn för att få dän metallspån då hade jag hellre byggt en ny motor på sidan om istället, dessutom går det säkert köra med 600hk utan betong också förutsatt att allt fungerar som det ska eller så bygger du en ny motor, säljer den gamla innan du kör sönder den eller bara säljer vev, stakar o kolvar om du vill ha 2,5L ist.
Re: Betongfyllning av motorblock
Det brukar röra sig lite har jag för mig efter betångning, åt båda håll.
Kommer inte ihåg hur mycket mitt block ändrade sig, varken bmw eller volvoblocket tyvärr.
Vet att en del bara honar efterråt, så det borde väl inte vara så mycket..
Kommer inte ihåg hur mycket mitt block ändrade sig, varken bmw eller volvoblocket tyvärr.
Vet att en del bara honar efterråt, så det borde väl inte vara så mycket..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Re: Betongfyllning av motorblock
En honing repar ytan något för att oljan ska ha ett bättre grepp under inkörningen
och förändrar inte cylinderns rundhet vad jag vet.
och förändrar inte cylinderns rundhet vad jag vet.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
http://www.v8volvo.se/
Betongfyllning av motorblock
Jo, om du honar med justerbar hon och stressplatta. Är faktisk så dom flesta "stressborrar": borra som vanligt först utan stressplatta, montera plattan och hona upp dom sista hundradelarna.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
Re: Betongfyllning av motorblock
Vad använder ni för epoxi för att försegla "betongen"?
Betongfyllning av motorblock
Ingen, vi ville inte at större bitar skulle komma lös och enda upp i vattenpumpen. Vi satsade till slut på packningsklister...typ samma som på båda sidor om topplockspackningen.
Bra eller inte, vet jag inget om.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Bra eller inte, vet jag inget om.
Mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Betongfyllning av motorblock
bara för kännedom så syratvättade(fosforsyra) jag mitt block innan betong(armerat golvspackel)fyllning
senare när motorn var i drift så fuktade eller tryckte ut lite fukt runt frostpluggarna!
jag kände inte för att försöka byta dom på plats,speciellt när det är massiv betong bakom
så jag körde ner en flaska motorsvets och har sedan inte sett nått läckage!man kan ju undra om betongen
är förseglad nu!?
ang ovalitet efter fyllning så blev mitt block några hundringar ovalt men när jag värmde blocket
till närmare 90gr så blev det nästan som innan!
hursomhelst har jag inga tecken på ovala cylindrar även fast dom var borrade före fyllningen!
/Fredde
senare när motorn var i drift så fuktade eller tryckte ut lite fukt runt frostpluggarna!
jag kände inte för att försöka byta dom på plats,speciellt när det är massiv betong bakom
så jag körde ner en flaska motorsvets och har sedan inte sett nått läckage!man kan ju undra om betongen
är förseglad nu!?
ang ovalitet efter fyllning så blev mitt block några hundringar ovalt men när jag värmde blocket
till närmare 90gr så blev det nästan som innan!
hursomhelst har jag inga tecken på ovala cylindrar även fast dom var borrade före fyllningen!
/Fredde
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
Re: Betongfyllning av motorblock
Var o handlade Fiberförstärkt golvspackel, o han som jag handlade av sa att jag skulle försegla med nån form av epoxy så att det inte hade direktkontakt med kylvattnet.
Några förslag? finns det kanske någon färg som kan klara av förhållandet?
Några förslag? finns det kanske någon färg som kan klara av förhållandet?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Betongfyllning av motorblock
har inte läst hela tråden än, skulle göra det men de hinner jag nog inte. Men är det värt att förstärka blocket om man ska köra drifting?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Betongfyllning av motorblock
Varför använder man inte den produkt som är avsedd för ändamålet?
Det finns ju raggargrejor som bevisligen funkar. Unitek & ST byggde en B234 motor åt mig för 6 år sedan med epoxifyllt block. Den var borrad 98,10 och hade 98 slag (2965 cc). Den drog jag regelbundet till 8000 utan problem.
Om man ändå måste försegla golvspacklet så är det väl en signal att man valt fel produkt?
Å andra sidan finns det säkert såna som använder tubsockar som luftfilter också, så jag vet inte vad som är rätt eller fel...
Det finns ju raggargrejor som bevisligen funkar. Unitek & ST byggde en B234 motor åt mig för 6 år sedan med epoxifyllt block. Den var borrad 98,10 och hade 98 slag (2965 cc). Den drog jag regelbundet till 8000 utan problem.
Om man ändå måste försegla golvspacklet så är det väl en signal att man valt fel produkt?
Å andra sidan finns det säkert såna som använder tubsockar som luftfilter också, så jag vet inte vad som är rätt eller fel...
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Betongfyllning av motorblock
Huvet på spiken Per!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Betongfyllning av motorblock
vad användes för epoxy?
epoxy är nog mer ett samligs namn fins 1000 olika sorter? många epoxy sorter är helt värdelös då det värms upp lite. nått liknade JB weld skulle doch säkert fungera om det expanderar skapligt bra?
nå andra nyheter i betonga block branschen nån som testat nått bra i sina turbo motorer?
mvh jens
epoxy är nog mer ett samligs namn fins 1000 olika sorter? många epoxy sorter är helt värdelös då det värms upp lite. nått liknade JB weld skulle doch säkert fungera om det expanderar skapligt bra?
nå andra nyheter i betonga block branschen nån som testat nått bra i sina turbo motorer?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Betongfyllning av motorblock
Jens!
Det finns produkter som är speciellt avsedda för att användas i motorer. Jag har inte fördjupat mig i vilka namn dom har, men sånt säljs säkert av raggarföretag typ Persåkers. Det ska tydligen vara ett rätt vanligt ingrepp på vinkeljärnen, så man behöver inte uppfinna hjulet igen.
Nu var det ingen turbomotor som jag hade, men med tanke på att många påstår att man inte kan borra en B230 till mer än 97 mm så borde blocket inte hålla tätt. Detta i kombo med 98 i slag, så skulle blocket svikta rejält utan fyllning. Skulle man fylla en liten 2,3:a, så skulle det blocket tåla vad som helst i laddtryck nästan.
Nackdelen med motorepoxyn är att den ska härda väldigt länge. Jag tror att Unitek & ST har några färdiggjutna block. Dessa står nog och väntar på en ny ägare till en vettig peng.
Det finns produkter som är speciellt avsedda för att användas i motorer. Jag har inte fördjupat mig i vilka namn dom har, men sånt säljs säkert av raggarföretag typ Persåkers. Det ska tydligen vara ett rätt vanligt ingrepp på vinkeljärnen, så man behöver inte uppfinna hjulet igen.
Nu var det ingen turbomotor som jag hade, men med tanke på att många påstår att man inte kan borra en B230 till mer än 97 mm så borde blocket inte hålla tätt. Detta i kombo med 98 i slag, så skulle blocket svikta rejält utan fyllning. Skulle man fylla en liten 2,3:a, så skulle det blocket tåla vad som helst i laddtryck nästan.
Nackdelen med motorepoxyn är att den ska härda väldigt länge. Jag tror att Unitek & ST har några färdiggjutna block. Dessa står nog och väntar på en ny ägare till en vettig peng.
Där du har seglat, där har jag rott!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Betongfyllning av motorblock
raggar produkterna är mer åt betong hållet än epoxy känns det som?? hard block värkar minst dåligt, men för billigt för att va epoxy är nog mer åt värme golvs spackel hållet. moroso fyllning tål inte glykol mm så det värkar kasst.
det är provat det mesta i turbo värden på 96mm volvo block och det håller inte men nu snackar vi extrema motorer på 1200+hk för 1000hk eller under 3 bar i en väl komponerad och väl mappad alkohol motor så är det inga stora problem tror jag.
det är provat det mesta i turbo värden på 96mm volvo block och det håller inte men nu snackar vi extrema motorer på 1200+hk för 1000hk eller under 3 bar i en väl komponerad och väl mappad alkohol motor så är det inga stora problem tror jag.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/