sk flödesprepp av turbo
Re: sk flödesprepp av turbo
Jag har använt mig av givare som borras in kompressorhuset. (hade nog inte klarat en flow prep-granskning)
Sen ett litet interface som också frekvensdelade. Funkade för fast installation också.
Givare och rubbet satt i fordon. Körde closed loop vartalskontroll.
I ett annat projekt så påtade vi ihop lite mjukvara mätte luftflöde och beräknade korrigerat massflöde. Mätte P1/P2 T1 och T2 över både kompressorstegen.
Hade kompressormapparna som indata i systemet och styrde split mellan kompressorerna baserat på verkningsgrad.
I det läget gått hade det nog funkar att ha med vartalslinjer som indata för en indikation på varvtal under körning.
Aja, hamnade lite OT.
Men gick igång lite på turbovarvtalsmätningen.
Sen ett litet interface som också frekvensdelade. Funkade för fast installation också.
Givare och rubbet satt i fordon. Körde closed loop vartalskontroll.
I ett annat projekt så påtade vi ihop lite mjukvara mätte luftflöde och beräknade korrigerat massflöde. Mätte P1/P2 T1 och T2 över både kompressorstegen.
Hade kompressormapparna som indata i systemet och styrde split mellan kompressorerna baserat på verkningsgrad.
I det läget gått hade det nog funkar att ha med vartalslinjer som indata för en indikation på varvtal under körning.
Aja, hamnade lite OT.
Men gick igång lite på turbovarvtalsmätningen.
Re: sk flödesprepp av turbo
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: sk flödesprepp av turbo
ja, betydligt billigare än vad man nu vill ha för den jag har...269 USD dvs. runt 2100:- Har för mig att den var svindyr då den köptes för drygt 12 år sedan. Fördelen med elektronik är att den brukar bli billigare och/eller bättre med åren...
Re: sk flödesprepp av turbo
Man vill ju kunna mäta med ev luftburk på.
klara den ebaymätaren av varvtalen som det blir?
klara den ebaymätaren av varvtalen som det blir?
Re: sk flödesprepp av turbo
Jag testade idag lite löst på bänken en standard Festo M8 induktiv givare, dvs en av de vanligaste lägesgivarna som finns inom industrin. Den klarar 5000Hz men har ett läsavstånd på endast 1,5mm. Jag vet flera andra dyrare modeller, bl.a Balluff, som klarar både 4mm och 6mm läsavstånd som jag ska titta mer på senare.
Det intressanta jag testade idag var att den läser även på aluminium så man kan läsa direkt på impellerbladen. Med sex blad klarar man då bara 50.000rpm men det är vad man får för 300:-
Det intressanta jag testade idag var att den läser även på aluminium så man kan läsa direkt på impellerbladen. Med sex blad klarar man då bara 50.000rpm men det är vad man får för 300:-
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: sk flödesprepp av turbo
Problemet med större avstånd på induktiva industrigivare typ IFM, Festo, Balluf , etc är att detaljen
som givaren skall känna av måste nästan hela biten vara mitt för givaren.
Har man nästan inget spel mellan givare och detalj så kommer givarsvaret ungefär när
halva givare är påverkad.
som givaren skall känna av måste nästan hela biten vara mitt för givaren.
Har man nästan inget spel mellan givare och detalj så kommer givarsvaret ungefär när
halva givare är påverkad.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: sk flödesprepp av turbo
Jag undviker industrigivare för motorapplikationer.
De brukar bara vara specade för 85degC. Har varit med om flera gånger att givare slutar fungera när de blir varmt.
De brukar bara vara specade för 85degC. Har varit med om flera gånger att givare slutar fungera när de blir varmt.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: sk flödesprepp av turbo
Kan inte se...
Men.. hur mättes spelet?
Men.. hur mättes spelet?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: sk flödesprepp av turbo
Hur mkt gjorde 0.09mm i bänken? Det är fort inom Borg warners toleranser, vem vet dom kanske testat?
Jonas Almqvist
Re: sk flödesprepp av turbo
Kjenner igjen disse tallene fra Bilsport 25/2017 som er ut nå. Leser der at RimboMartin har det som ingen andre har, shim til å justere inn klaringen mellom kompressorhjul og hus. Helt klart tillitsvekkende for originalt er dette uakseptabelt varierende synes jeg.Big Al skrev:Borg Warner EFR7670 där spelet mellan kompressorhjul och kåpa mäts. Efter mätning av 2st EFR 7670 så var ena spelet på 0.55mm och andra hade 0.46mm. Flyttades kåpan mellan dem så ändrades spelet 0.01mm (till 0.47 på den andra).
Synes i grunnen at det er for dårlig at ingen av de andre som selger trimturbos tilbyr dette, men, men....
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: sk flödesprepp av turbo
Garrett t03 och t04 har papperspackning mellan gavel och kompressorkåpa, där kan man klippa till en egen och shimsa som man vill ha det.
Gjorde det runt -05 på en turbo jag hade.
Samtidigt justerade jag även axialmåttet mellan exduxern på impellern mot diffusorplattan(gaveln).
Men det får inte ligga för tajt, mått ändras med värmen.
Varför turbotillverkarna inte gör en del grejer är pga de bestämt att delar ska hålla sig inom vissa toleranser, för de vill inte betala för detaljer utan tolerans(de blir dyrare att tillverka)
Då accepterar de lite 'småfel'(variationer) vad de anser och nöjer sig med prestandan det trots allt ger, och specar turbon lite lägre.
Precis som med allt annat det är bearbetning på, flyg/rymdindustrin samt Formel1 kanske har råd med perfekta detaljer, och man ser ju hur priser drar iväg då
Gjorde det runt -05 på en turbo jag hade.
Samtidigt justerade jag även axialmåttet mellan exduxern på impellern mot diffusorplattan(gaveln).
Men det får inte ligga för tajt, mått ändras med värmen.
Varför turbotillverkarna inte gör en del grejer är pga de bestämt att delar ska hålla sig inom vissa toleranser, för de vill inte betala för detaljer utan tolerans(de blir dyrare att tillverka)
Då accepterar de lite 'småfel'(variationer) vad de anser och nöjer sig med prestandan det trots allt ger, och specar turbon lite lägre.
Precis som med allt annat det är bearbetning på, flyg/rymdindustrin samt Formel1 kanske har råd med perfekta detaljer, och man ser ju hur priser drar iväg då
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: sk flödesprepp av turbo
Man takkar.Big Al skrev:Det stämmer han har tagit fram egna shims för just detta.
Är du intresserad av att köpa så kan jag hjälpa till att slussa dig till rätt instans, säg bara till.
Är mycket som när man granskar noggrannare inte förstår varför turbo-tillverkarna gör som de gör, speciellt när det inte är en extrakostnad
Problemet for øyeblikket er at jeg har mellom 0,55 og 0,60 mm klaring, men hvis jeg bommer og dreier av for mye, så skal jeg huske på dette.
Jeg regner ikke med at det finnes shim til å legge mellom kompressorhjul og aksiallager eller mellom aksling og aksiallager for å redusere klaring til kompessorkåpe og turbinhus?
Det handler vel om at tid er penger og at noggrannare arbeid tar lang tid.