plastbrist för turbo

Diskussioner för erfaret folk
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

plastbrist för turbo

Inlägg av Nitrolarse »

hej jag undra om ni här på forumet har något förslag på et grenrör som man kan använa utan att kapa ur inneskärmana ur bilen skall också få plats med plenium och förgasarna och jag tycker det värkar bli redigt trångt... så om ni har några förslag om detta eller bilder på ett bygge så skriv gärna mvh nitrolarse
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu har jag inte byggt något grenrör någonsin, så ta mina ord med en nypa salt.

Jag skulle försöka bygga med lite längre primärrör fram till turbon som du placerar långt fram till höger i motorutrymmet. Här är ett extremt exempel från Jonas Sandströms Amazon med B21-motor, så långa primärrör menar jag _inte_ att du ska använda.
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Vad är det för motor? Är det en B21/B23 så är det inga prblem att rymma med innerskärmarna kvar. då är det bara bromsservon som är ivägen för insuget/förgasarna.
Är det en b20 så går det faktiskt att bygga ett fint grenrör, om du plaserar turbon ungefär som bilden på jonas amazon.Eller om du tittar på nån bild var jag har min turbo eller var boström hade sin när han körde med b20.

/simon
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ett alternativ är ju att dra insuget över ventilkåpan och på så sätt få plats med ett större grenrörsbygge..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

motorn är ju en b20.... men de skulle kanke kunna funka med ett sådant grenrör som johan har på amazonen... eller om jag använder kortare insug te dellortona så att det blir lite mera plats... så kanke det kan gå att ha turbon upp via ineskärmen men jag vet inte får kolla lite hur det blir men tack för tipsen



tipsa gärna mer om ni kommmer på nött mvh nitrolarse
Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

plats

Inlägg av Simon Jonsson »

Om du ska köra med b20 så kan du plasera turbon som jag eller boström gjort. Det är nästan ett måste att ha turbon så långt fram för att sedan kunna rymma avgassystemet under pleniumen/förgasarna.
Det är bra om du kör med korta insug, annars blir det ruggit trångt.
Det är även bra att göra några avskärmningsplåtar för värmens skull, mellan förgasare och grenrör /avgassystem + linda det.

Det är inge bra att dra insuget över ventilkåpan, det blir ju så svårt att justera ventilerna och det får man göra ofta på en turbo b20 som man varvar mycket + om man kör med orginal stänger så är dom lätt att kröka. Så det måste vara sevice vänligt.

/simon
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag är mkt väl medveten om detta, men det går ju tänka lite längre än att bara svetsa hela rör över kåpan... man kan ju faktiskt fixa en skarv av valfri sort.. kolla in "midnight blower"- amazonen... han körde ju iofs med en weber 45:a på sugsidan.. men det ska väl inte va några problem att plocka över förgasarna på andra sida..? Rören blir ju inte allt för långa, så någon större droppbildning/kondensering av dimman lär det inte bli.. Långa insug ger ju bättre vrid på låga, och kanske tom en liten tryckökning(pga resonans.kommer nog iofs inte förän vid mkt höga varv dock)..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

men simon du har ingen bild på ditt grenrör så jag kan se på ett ungefär hur det skall svetsas eller likande iaf .... jag har kollat lite på ditt bygge å de får bli något liknade med grenröret men jag ser inte så mycket av det så en bild hade var finnt... sen har jag ju långa insug men jag kanske kan bygga om dom till en kortare läng så det blir mera plats.. och en fråga till om förgasare... säljer KG satser för att bygga om dellorto 40:ior till turbo förgasare??? tack för tipsen mvh nitrolarse
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag har bara dom bilderna som finns i min länk... grenröret ligger i skåpet på bilden.. tror inte du har så stor nytta av dom bilderna, eftersom det är byggt till en 164:a med dubbla mitsu 15g.. Om du kollar under denna länken, så kan du se lite hur jag tänkte att man kunde bygga insuget: http://xpress.mine.nu/volvov2/public/wr ... asp?id=254
Om du konstruerar en fläns till förgasarna, där han har satt plenumet och sedan sätter ett plenum efter förgasarna (alltså behöver du inga andra insug), så borde du kunna knåpa ihop ett grenrör som passar i 140`n ! Något som liknar mitt b21-grenrör borde funka... Bara att kapa, nästa, slipa och fixa... osv...
Lämpligt är att först göra en hel fläns till både insug och avgas, svetsa insuget. Sedan sätta fast nån form av konsoll så att turbon sitter fast i flänsen och sedan börja knåpa ihop grenröret! en liten parentes.. pulssplitten är inte svetsad i det grenröret.. Vad ska du har för turbo föressten? enkelt inlopp?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

ja det ser ju bra ut å plats för turbon blir det ju också.. men jag undra om jag får plats med förgasarna på den sidan så det inte tar i bromsservon men sen men det borde kunna gå .... men sen hade han som heter 144turbo en lösning kanske men det hade vart kul å se hans grenrör hur det är byggt ..... men din lösning låter bra och ser väldigt bra ut... jag hade ju tänkt mig en hx40 eller något liknade men för det första vill jag veta om det får plats :lol: men det värkar ju finnas några olika lösningar du får ha ett stort tack för tipsen Mvh Nitrolarse
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

En liten sak att tänka på vid användning av HX40.. den har dubbelt inlopp och bör därför ha ett "4-1/2-3 grenrör".. inte som det b21 grenrör jag byggt..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

okej men det är ett bra aggregat eller ??? jag få bygga ett sådant grenrör då för jag har ett sådant aggregat på gång för en billig peng men tack mvh nitrolarse
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det ska va ett bra agg.. om du använder anpassade kammar... Får va rätt vassa kammar för att få snurr på grejorna..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar