var placera dumpventil ? hört många storys.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 121
- Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
- Ort: Falköping
- Kontakt:
var placera dumpventil ? hört många storys.
tänkte fixa till ic o rör nu, har hört många alternativ till placering av dumpventil, vissa säger så nära spjället som möjligt för att inte få nån puls somstudasar mot spjället, men i sin tur blir det en luftfjäder bakom som bromsar upp turbon lite, sätter du dump innan ic vid turbon så får du studsen mot spjället istället, men behåller bra spinn på turbon, du får även ut varm luft som har större volym,
vad är era åsikter? var bör dumpen placeras ?
vad är era åsikter? var bör dumpen placeras ?
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det är ju vid spjället som tryckstöten börjar därför är det bättre att sätta den så nära spjället som möjligt, när man stänger spjället börjar tryck byggas från spjället och sen bakåt i systemet, sätter man dumpen vid spjället slipper man trycksätta rören och intercoolern innan man dumpar ut luften.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
072-316 26 91
jag har oxå hört endel olika saker, har funderat på det och kommit fram till både nackdelar och fördelar med båda alternativen tycker fler ska spekulera i detta, inte för att det kanske spelar så stor roll i verkligheten men är ju intressant, kan ju även skilja sig mellan olika laddtryck/aggregat ev. och diverse annat
jag har ju oxå gjort en egen dump i alu med o-ringar och vet inte hur den skulle funka direkt efter turbon då det kan vara hyffsat varmt där.. därför var jag inne på att ha den efter intercoolern men jag har ju fram till tryckrören skall tillverkas på mig att ändra mig igen
jag har ju oxå gjort en egen dump i alu med o-ringar och vet inte hur den skulle funka direkt efter turbon då det kan vara hyffsat varmt där.. därför var jag inne på att ha den efter intercoolern men jag har ju fram till tryckrören skall tillverkas på mig att ändra mig igen
jo den ska nog funka bra, men jag resonerar lite såhär:
om den sitter direkt efter turbon kommer mottrycket genom IC tryckrör spjäll insug toppkanaler osv försvinna när den dumpar... även om det varierar hela tiden och man kanske bara ska se till ic'n motstånd som antagligen är nått större problem, hur som hellst måste det vara lättare för turbon att trycka luft ut i atmosfären istället för in i motorn, det beror ju oxå på hur snabbt dumpen tömmer, hur stora hål man har och hur många, totala arean osv.. låt säga att det är lättare, då bör turbon öka i varv, och när man sedan gasar igen så har man rörelseenergin till godo..
men om moståndet genom IC är litet, så skulle den lika gärna kunna sitta efter IC, då bygger turbon tryck i tryckrören som dumpas ut efter ic.. fördelen med att den skulle sitta vid spjällhuset är isåfall att om dumpen har ett motstånd i sig, så kommer ju turbon bygga tryck i tryckrör och IC för att sedan åka in i motorn ungefär som på turboladdade rallybilar utan dump med hållbara aggregat, det funkar ju till en viss del med normala agg oxå, men å andra sidan så slöar det ju ner turbons hastighet....
så vad är eg bäst att låta turbon snurra vidare eller tom öka i hastighet, eller att låta den komprimera luft..... sedan hur motståndet är i IC & dump har jag ingen alls koll på .... fan va man skrev nuda
om den sitter direkt efter turbon kommer mottrycket genom IC tryckrör spjäll insug toppkanaler osv försvinna när den dumpar... även om det varierar hela tiden och man kanske bara ska se till ic'n motstånd som antagligen är nått större problem, hur som hellst måste det vara lättare för turbon att trycka luft ut i atmosfären istället för in i motorn, det beror ju oxå på hur snabbt dumpen tömmer, hur stora hål man har och hur många, totala arean osv.. låt säga att det är lättare, då bör turbon öka i varv, och när man sedan gasar igen så har man rörelseenergin till godo..
men om moståndet genom IC är litet, så skulle den lika gärna kunna sitta efter IC, då bygger turbon tryck i tryckrören som dumpas ut efter ic.. fördelen med att den skulle sitta vid spjällhuset är isåfall att om dumpen har ett motstånd i sig, så kommer ju turbon bygga tryck i tryckrör och IC för att sedan åka in i motorn ungefär som på turboladdade rallybilar utan dump med hållbara aggregat, det funkar ju till en viss del med normala agg oxå, men å andra sidan så slöar det ju ner turbons hastighet....
så vad är eg bäst att låta turbon snurra vidare eller tom öka i hastighet, eller att låta den komprimera luft..... sedan hur motståndet är i IC & dump har jag ingen alls koll på .... fan va man skrev nuda
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tänk så här
när spjället stänger bildas vakum då öppar dumpen. Det hinner inte bli några tryckstötar.
Men när det börjar dumpa så måste luften ut så fort som möjligt för att det inte ska ligga kvar tryck som stannar upp agregatet. Då är det bättre om luften går från turbon direkt ut genom dumpen. Om den ska behöva tryckas igenom alla tryckrör och IC och sen ut så kommet turbon hinna stannat innan övertrycket är borta.
I det stora hela tror jag dessutom inte att det spelar någon som helst roll.
Gissar på icke mätbar skillnad.
när spjället stänger bildas vakum då öppar dumpen. Det hinner inte bli några tryckstötar.
Men när det börjar dumpa så måste luften ut så fort som möjligt för att det inte ska ligga kvar tryck som stannar upp agregatet. Då är det bättre om luften går från turbon direkt ut genom dumpen. Om den ska behöva tryckas igenom alla tryckrör och IC och sen ut så kommet turbon hinna stannat innan övertrycket är borta.
I det stora hela tror jag dessutom inte att det spelar någon som helst roll.
Gissar på icke mätbar skillnad.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana