var placera dumpventil ? hört många storys.

Diskussioner för erfaret folk
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

var placera dumpventil ? hört många storys.

Inlägg av ragge_c »

tänkte fixa till ic o rör nu, har hört många alternativ till placering av dumpventil, vissa säger så nära spjället som möjligt för att inte få nån puls somstudasar mot spjället, men i sin tur blir det en luftfjäder bakom som bromsar upp turbon lite, sätter du dump innan ic vid turbon så får du studsen mot spjället istället, men behåller bra spinn på turbon, du får även ut varm luft som har större volym,
vad är era åsikter? var bör dumpen placeras ?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Så nära turbon som möjligt. så luften kommer snabbast möjliga väg. Är det en plastdump så tål den dock inte värmen och bör sättas efter intercoolern
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Jag har hört att den ska va så nära som möjligt insuget..
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av ragge_c »

Jonas CRX VTi 94 skrev:Så nära turbon som möjligt. så luften kommer snabbast möjliga väg. Är det en plastdump så tål den dock inte värmen och bör sättas efter intercoolern
plastdump.. vad tror du om mig ? :) är en kolvdump,,, modell homemade, bör väl klara lite värme antar jag,,
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Det är ju vid spjället som tryckstöten börjar därför är det bättre att sätta den så nära spjället som möjligt, när man stänger spjället börjar tryck byggas från spjället och sen bakåt i systemet, sätter man dumpen vid spjället slipper man trycksätta rören och intercoolern innan man dumpar ut luften.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har oxå hört endel olika saker, har funderat på det och kommit fram till både nackdelar och fördelar med båda alternativen tycker fler ska spekulera i detta, inte för att det kanske spelar så stor roll i verkligheten men är ju intressant, kan ju även skilja sig mellan olika laddtryck/aggregat ev. och diverse annat
jag har ju oxå gjort en egen dump i alu med o-ringar och vet inte hur den skulle funka direkt efter turbon då det kan vara hyffsat varmt där.. därför var jag inne på att ha den efter intercoolern men jag har ju fram till tryckrören skall tillverkas på mig att ändra mig igen :)
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av ragge_c »

tycker oringaran borde klara värmen, lr ?!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo den ska nog funka bra, men jag resonerar lite såhär:
om den sitter direkt efter turbon kommer mottrycket genom IC tryckrör spjäll insug toppkanaler osv försvinna när den dumpar... även om det varierar hela tiden och man kanske bara ska se till ic'n motstånd som antagligen är nått större problem, hur som hellst måste det vara lättare för turbon att trycka luft ut i atmosfären istället för in i motorn, det beror ju oxå på hur snabbt dumpen tömmer, hur stora hål man har och hur många, totala arean osv.. låt säga att det är lättare, då bör turbon öka i varv, och när man sedan gasar igen så har man rörelseenergin till godo..
men om moståndet genom IC är litet, så skulle den lika gärna kunna sitta efter IC, då bygger turbon tryck i tryckrören som dumpas ut efter ic.. fördelen med att den skulle sitta vid spjällhuset är isåfall att om dumpen har ett motstånd i sig, så kommer ju turbon bygga tryck i tryckrör och IC för att sedan åka in i motorn ungefär som på turboladdade rallybilar utan dump med hållbara aggregat, det funkar ju till en viss del med normala agg oxå, men å andra sidan så slöar det ju ner turbons hastighet....
så vad är eg bäst att låta turbon snurra vidare eller tom öka i hastighet, eller att låta den komprimera luft..... sedan hur motståndet är i IC & dump har jag ingen alls koll på .... fan va man skrev nuda :twisted:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

före ic:n, för att då värms inte ic:n upp av luft som ändå kommer att dumpas efter ic. lika bra att släppa ut den före ic:n då.
Minos
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: tor dec 25, 2003 11:55 pm
Ort: Bakom ingenstans (Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Minos »

Alltså om man kollar på bilen Itsfun2 så har han 2 dumpar direkt på IC:n (Den ligger ner) Är det bättre eller är det mest för show?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Tänk så här
när spjället stänger bildas vakum då öppar dumpen. Det hinner inte bli några tryckstötar.
Men när det börjar dumpa så måste luften ut så fort som möjligt för att det inte ska ligga kvar tryck som stannar upp agregatet. Då är det bättre om luften går från turbon direkt ut genom dumpen. Om den ska behöva tryckas igenom alla tryckrör och IC och sen ut så kommet turbon hinna stannat innan övertrycket är borta.
I det stora hela tror jag dessutom inte att det spelar någon som helst roll.
Gissar på icke mätbar skillnad.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

och man vill ju inte dumpa ut kyld luft så sätt den före ic.n
Skriv svar