Intercooler S/S vs T/B?

Diskussioner för erfaret folk

S/S eller T/B

S/S
2
29%
T/B
5
71%
 
Antal röster: 7

volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Intercooler S/S vs T/B?

Inlägg av volvosmurfen »

Det börjar bli dags att lägga upp planen för intercoolern.
Jag behöver en IC som skall kunna kyla för 550hk.
Jag vill ha så lite tryckförluster som möjligt.
Jag vill ha så bra kylning som möjligt.
Jag måste ha in/ut på samma sida.

Valet ligger alltså mellan en S/S (side 2 side) där luften flödar in på vänster sida vänder i bälgen på höger sida och flödar ut på vänster sida igen, eller en T/B (Top 2 bottom).

För att T/B skall vara ett alternativ så förses bälgarna med styrplattor på insidan för att fördela flödet jämt.

Vilket märke på IC flödar bäst? (Lämpligt val för S/S)
Vilket skulle ni ha valt för T/B?

Lägger till en omröstning för skojs skull :twisted:

Jag gillar Spearco (Turbonetics) men det finns så många märken att välja mellan. :shock:

Så, S/S eller T/B?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Måste du verkligen bygga så att både inlopp/utlopp är på samma sida?

Hur bred får den vara? Bygger du själv av en lastbils-IC kan det vara svårt att hitta tillräckligt smala för att bygga en T/B som skulle vara flödesmässigt bäst. Det är mycket jobba att korta bredden..

Jag skulle bygga in vänster och ut höger, kanske inte så hög - dubbelmacka av två st kanske? Sen lägga ett tryckrör från höger till vänster eller tvärtom, istället för att luften ska vända inne i ena gaveln på kylaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp en mersedes kylare (med lodrätta celler) som jag och peter högdhal kör med den går att bygga så in/ut blir på samma sida + att det blir mycket flödes area= lite tryckfall.

http://savarturbo.se/?sida=content/gall ... ns_garage3

laddlufts kylare som går fram och tillbaka (vågrätta kylceller) blir det mycket tryckfall i rent generellt (liten flödesaria).
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Tackar för svaren. :)
Mattias> Jag har funderat på en vanlig S/S med tryckrör tillbaka men vill ha det så rent och snyggt som möjligt alltså faller den idén.

Jens> Det är den linjen jag är inne på men kände att jag ville få det bekräftat att jag var på rätt väg.

Hade tänkt runda inloppen till cellpaketet samt svetsa i små "plåtar" för att styra luften i gavlarna. -> Bra flöde och homogen luftströmning över hela IC'n.

Jag har sneglat lite på ett Spearco 2-115 cellpaket. Tydligen skall det hålla för 760hk och flöda 1080cfm med endast 1,5psi tryckfall vid det flödet.
Tryckfallet bör bli lägre för mig då jag inte tänkt anstränga den till gränsen. Har som absolut max tänkt ta ut 540hk ur motorn vid 1,5bar laddtryck. Sannolikt så blir det lägre effektuttag, ca. 400hk och 400cfm. (Teoretiskt dvs, verkligheten kan ju se ut lite hur som helst när man är klar)

Om ni har andra förslag på cellpaket som är billigare/bättre/lättare att få tag på så är jag intresserad.

Är inte Mercedes IC tube and fin? Jag hade tänkt mig bar and plate...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvosmurfen skrev:Tackar för svaren. :)
Mattias> Jag har funderat på en vanlig S/S med tryckrör tillbaka men vill ha det så rent och snyggt som möjligt alltså faller den idén.

Jens> Det är den linjen jag är inne på men kände att jag ville få det bekräftat att jag var på rätt väg.

Hade tänkt runda inloppen till cellpaketet samt svetsa i små "plåtar" för att styra luften i gavlarna. -> Bra flöde och homogen luftströmning över hela IC'n.

Jag har sneglat lite på ett Spearco 2-115 cellpaket. Tydligen skall det hålla för 760hk och flöda 1080cfm med endast 1,5psi tryckfall vid det flödet.
Tryckfallet bör bli lägre för mig då jag inte tänkt anstränga den till gränsen. Har som absolut max tänkt ta ut 540hk ur motorn vid 1,5bar laddtryck. Sannolikt så blir det lägre effektuttag, ca. 400hk och 400cfm. (Teoretiskt dvs, verkligheten kan ju se ut lite hur som helst när man är klar)

Om ni har andra förslag på cellpaket som är billigare/bättre/lättare att få tag på så är jag intresserad.

Är inte Mercedes IC tube and fin? Jag hade tänkt mig bar and plate...
alla lastbils kylare har rör med kylflänsar modellen, vad jag sätt. vad kostar den där kylarn du funderat på? måste säga att kl racings kylare är helt ok också desutom billiga. om du svetsar i hop 2-3st såna där korta (lodrätt) som han säljer så får du också en bra kylare.

http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=534

här står det lite läsbart också http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10648
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Mmmm, Spearco har två nackdelar...
1) Luriga att få tag på
2) Dyyyyr

Färdigsvetsad med gavlar $550, men jag behöver ha gavlarna lösa så det blir säkert inte billigare att köpa delarna löst.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför vill du har platt modellen??
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Vet inte riktigt? Kanske bara blivit lurad...
Har fått för mig att tryckförlusterna är störe i den "vanliga" (tube/fin) modellen. Säger ingenting om kylningen för där har jag hört både och.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvosmurfen skrev:Vet inte riktigt?
Har fått för mig att tryckförlusterna är störe i den "vanliga" (tube/fin) modellen. Säger ingenting om kylningen för där har jag hört både och.
det är nog sant men om man rymmer en stor rör kylare så spelar det ingen roll då den inte heller blir tyngre. spesiellt om man väljer en med lodrätta kylrör.
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag. :oops:
Alla påstår ju att deras är bäst och har mer eller mindre troliga förklaringar. :doh:

Men nej, jag har hört för mycket dåligt om lastbilskylare. Jag gillar dock tänket med att billigt också kan vara bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvosmurfen skrev:Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag. :oops:

så är det med det mästa här i livet, jag känner så ofta när jag försöker fördjupa mig i portning/flödes djungeln.

jag pratade också en gång med en forskare på universitets sjukhuset här i umeå om djupa motor teorier och han skratta och sa att det var så för hann också att man ibland fatta mindre eller blev mindre säker på saker ju mer man sätter sig in i de, men då är man på väg att komma ett steg längre i tankarna/teorierna och det bruka klarna lite senare :) .

jag vet också att de som låter mest säker på sin sak offtast är de som har testat och tänkt själv minst :wink:

inget i en race motor är så enkelt som man först tror, man lärsig nytt hela tiden.

att en lastbils ic är dålig kan du dock glömma direkt då de är de som är marknads ledande på utväckligen, dock kan de va svåra att rymma då man offta vill ha hela. jag bruka säga att man ska ha lika stor ic som på den lastbil man plocka turbon ifrån (då är man nära en optimal storlek)
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Jag känner att det börjar bli dags för lite mätningar.
Har som bekant en 242... måste se hur mkt plats jag har för IC'n
volvosmurfen
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: tor dec 08, 2005 10:23 pm

Inlägg av volvosmurfen »

Det gäller att tänka utanför lådan...
-> Det blir nog vattenkyld IC istället. :eclipsee_steering:
Skriv svar