KAMPROFIL TILL B30 TT?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

KAMPROFIL TILL B30 TT?

Inlägg av marmander »

Hej, nu är det hög tid att få till en bra kamprofil till min b30 tt. Mitt mål är så småningom att plocka ut 500hk ur järnet. Jag har nu två st mitsu 15g #7:ans turbinhus. motorn är på org 3.0l. Toppen är portad och bearbetad i förbr. utr. Har 36mm avgas (rostfria) och 44 på insug. Insuget är ett resonansinsug med två separata resonanskammare och två resonansrör (enligt mina små beräkningar kommer resonans att uppkomma vid runt 3000rpm.. resultatet beror ju iofs på fler faktorer än jag har att tillgå, men man får ju chansa lite ;))
målet är att få effekttoppen vid ca 6000rpm (rimligt ? kansk tom tidigare?). Vridet vill jag hellst ha på rätt låga varv (2000-3500rpm eller ngt likn.). Om det inte funkar tillfredställande kan det bli ett byte till enkel turbo med dubbla inlopp.
Jag har funderat lite på vad man ska ha för kamprofil, men kan för lite inom detta område för att avgöra några exakta värden. En duration runt 260 grader på insug(borde inte behövas mer med tanke på turbon och insuget), 290 grader på avgas (så att det blir lite snurr på turbinerna, lyft runt 11mm kan det va något?? Nockvinkel på 110 grader (eller vad kan va rimligt med dessa turbiner? mottrycket borde inte bli så högt, kanske kan ha lite mer överlapp tom. ?)eller ngt likn kanske?

Snälla turbogurus, här har ni chansen att hjälpa en som vill bevara "gjutgärnstrimning"!

MKT tacksam för teorier och svar! (kammen skall i motorn om drygt en vecka!) :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Prova en vanlig K-kam (ca 270-280 grader 10.5 mm lyft, 110 nock). Sen om effekten inte räcker till så går det att special beställa en vassare. Jag skulle nog köra med ca en sådan här 280/11mm in. 295 11.5mm ut /110nock. Men med ditt special insug så är det svårt att avgöra hur vrid kurvan blir.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack för svaret :) Jag ska kolla lite med kamsliparna och se vad man kan komma fram till. Sen återstår det att se hur väl insuget fungerar.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

marmander : Är det detta insug du pratar om?
http://81.229.26.216/upload/index.php?b ... G_0719.jpg
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Japp!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens..
värdena på kammen du angav, verkar stämma hyffsat med ellemanns teorier.. lär nog inte va några problem att få snurr på aggregaten med denna kam ;) :
Idag var jag hos Janne Ellemann.. Han ska nu slipa en kam med följande värden:
285 grader på insug, 300 grader på avgas, 112 nock och 11.5 i lyft
Denna kammen skulle funka bra till min motor sa han..
rätt vass, men en k-kam skulle bara räcka till ca300hk, vilket är för lite för mitt mål. Kommer kanske inte plocka ut mer än så till en början, men det är lika bra att ha riktiga grejor direkt! (någon som vill köpa en k-kam till b30?)
Enligt Janne E, så skulle det funka bra med org. vipparmsmek, gulmärkta fjädrar och org stötstänger..
Vad gäller min topp, så ska Janne Johansson på Kent Karlsson motordesign, utvärdera och se om det finns något att förbättra. Om så är fallet, så fixar jag det!
Till alla som är intresserade, så kommer jag skriva om resultaten av mitt bygge.. Om jag får igång den nu eller till hösten, vet jag inte...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar