b30 turbo

Diskussioner för erfaret folk
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

larsat skrev:jag har redan nämnt kkk-k27 den räcker till uppåt 450 häst & mer än så vill du nog inte köra i en B30? Det finns sådana med inbyggda wastegates ja vet en som har en. kkk-k26 klarar 300-350 häst eller om det var 350-400.. tror snarare på det senare..
grenrören är väll inte svårare att bygga än ett vanligt grenrör.. har man separat wastegate så får man väll koppla ihop rören på nå vis, som ja ser d behöver man bara en waste men jens skrev nå om att man behöver dubbla.. det förstår ja inte redigt.. det finns agg iaf & dom är inte dyrare än holsets agg dom drar laddar kommer som en td03 turbo ungefär

kan man hitta ett kkk -k27 agg för runt 5k?

vart sitter dom org?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vet ej vart dom sitter orginal men det sitter kkk turbos i nyare volvo bilar iaf.. TROR det sitter k24 i s60 t5 & k26 i R modellen av samma bil.. kan kolla på polarn sen om han vet han som har en k27a, fråga mig om det på msn senare, är inte hemma förrens efter 8 ikväll, man kan nog få ett nytt k27 agg för 6000 iaf.. kanske 5000
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

nu har jag kollat upp det ang kkk k-27. det fanns såna som sitter på lastbilar med inbyggd WG och skulle absolut inte funka på personbilsmotorer med bensinmotorer.

men den med sep WG skulle det funka bra med.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vem sa att det var absolut omöjligt? nästan ingenting är omöjligt ;)
nämen skämt åsido du kan montera en fjäder som går att spänna på armen till wastegaten och då kan du få turbon att ladda mindre.. problemet är att wasten är för liten & så den kommer ladda omkring 2 bar på en bensinmotor med minsta ladd.. du får göra som jag skrev så kan du få den att ladda mindre.. funkar alltså med org waste om man moddar lite
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

kan man ha org grenrör om man bygger sugturbo b30? är det som b20 att man bara bygger en adapter från org grenrör?

kan ni metoden så man slipper koltäta att man borrad i lagerhuset i stället osv?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du kan nog ha orginal grenrör men det sitter väll dubbla gasare eller insprutning d-jet/k-jet på motorerna så det blir ju mer modifierat än B20 grenröret isåfall.. du får lixom dra ihop båda öppningarna & sätta turbon där.. så du klarar dig inte utan att svetsa & krångla & då kan du lika gärna bygga eget grenrör..
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

sedan gäller det kolvar o stakar.ungefär vad långt räcker org delarna? om man svarar av org kolvarna?

är det bättre delar i b30e än b30a?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du kanske kan svarva en liten grop i kolven som B21ET & B23ET kolvarna.. du vill ju ha kvar klämspalten mot toppens förbränningsrums kanter.. :oops:
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

b30 turbo

Inlägg av Madrace »

Aha.. fler som kör b30 turbo. Inte så vanligt ens med vanlig sugtrimmad b30 ser man ju.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: b30 turbo

Inlägg av Johan »

Madrace skrev:Aha.. fler som kör b30 turbo. Inte så vanligt ens med vanlig sugtrimmad b30 ser man ju.
ja det är synd.få har insett fördelarna med denna stora manliga stötstångsrovan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan nordling i sävar hadde en frän 164 med 3 weber 45 ,steg 4 topp, kg extraktor och h3 cam ca320 grader. den vägde 1800kg och gick 15.3 med låg profilare i piteå.
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Johan ja visst är dom härliga o fin sång ur men att man har fördelar när man ska trimma har jag svårt o hålla med om.
Jens de är 3st dellorto som han körde med o inte weber, annars har du nog rätt.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Madrace skrev:Johan ja visst är dom härliga o fin sång ur men att man har fördelar när man ska trimma har jag svårt o hålla med om.
Jens de är 3st dellorto som han körde med o inte weber, annars har du nog rätt.
b30= 1 liter större motor än b20 = större grund effekt samt bättre respons med stor turbo

är det stor skilldnad på ljuden i en b30 jämfört med b20?
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Johan jo visst har du rätt i de men menar att stötstångsmotor är ingen fördel. Har du inte hört någon vanlig 164:a? De är ganska stor skillnad på ljudet ur den vridstarka 6 cylindriga motorn. Kör man dessutom trimmat o med t.ex 3st weber så blir det fruktansvärt härligt ljud ur den.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Madrace skrev:Johan jo visst har du rätt i de men menar att stötstångsmotor är ingen fördel. Har du inte hört någon vanlig 164:a? De är ganska stor skillnad på ljudet ur den vridstarka 6 cylindriga motorn. Kör man dessutom trimmat o med t.ex 3st weber så blir det fruktansvärt härligt ljud ur den.
jag har faktiskt aldrig hört en b30
Skriv svar