b30 turbo

Diskussioner för erfaret folk
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

när är det dags att göra något att ventilmekanismen och stötstängerna i en b30?

har ni i sävar bytt ut era?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Läs informationen om Jens B20-motor som han har i senapsgula 142:an här. Det bör gälla för B30 också när man kommer upp i samma effekt/liter.
Det står iof inte var gränsen går, alltså när man måste "uppgradera" för att motorn ska klara sig, och det beror också på vilka varvtal man har effekt att hämta.
"Stötstängerna är byggda av 10 mm 4340 stål rör med på svetsade original-ändar."
"dubbla bugpack ventilfjädrar (art nr 4046) med ca 65 kg i sätes-tryck och 125 kg vid max lyft"
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

man skall inte ha heltäckande brygga på b30`n.. eftersom toppen är så lång, så kan toppen spricka. Vipparmsmekanimsen ska vara lite flexibel, annars kommer toppen vrida sig med bryggan. Kunninga i ämnet säger även att motorn blir mer varvvillig med org.bryggan. Några grövre stötstänger, lär nog heller inte behövas, då det räcker med volvos gulmärkta fjädrar (sitter org på -74e).
Vad gäller grenrör, isug etc, så kan ni ju ta en titt på mina senaste idéer..
det återstår att se hur detta koncept fungerar, men jag lovar att rapportera.. om inte annat, så kommer jag nog visa mig i bilsport... :wink:
intresserade av bilder? gå in här: http://www.danielstrindberg.com/upload/ ... FSimons164
eller kontakta mig via icq, om den är nere..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

skippa den andra länken och gå in här: http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
Ort: Umeå

Inlägg av haylakeracing »

är det bättre stakar i B30 och i B20? jag läste i ett inscannat reportage på amazonklubben att det var nån som bytt till b30 stakar i en b20.
Är det samma eller skiljer det i vikt, hållbarhet osv?
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det sitter samma stakar i b30, som i b20. skillnad mellan årsmodellerna finns dock. -73, så sitter det smidda stakar med 22mm kolvbult, 54.1mm vevlager (32mm breda). 74-75, så sitter det en stake med samma mått som m-staken, som inte är smidd.. ser ut att komma direkt från sovjet... rena skiten... dom gamla stakarna är hållbara och lite lättare än m-stakarna, men inte lika hållbara. Ska man bygga en hållbar b20/b30, som inte kostar en förmögenhet, så är mitt tips att använda den nya veven, samt m-stakar.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan org stötstängerna håller hyfsat med snälla camar och låga varv.
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Skriv svar