när är det dags att göra något att ventilmekanismen och stötstängerna i en b30?
har ni i sävar bytt ut era?
b30 turbo
Läs informationen om Jens B20-motor som han har i senapsgula 142:an här. Det bör gälla för B30 också när man kommer upp i samma effekt/liter.
Det står iof inte var gränsen går, alltså när man måste "uppgradera" för att motorn ska klara sig, och det beror också på vilka varvtal man har effekt att hämta.
Det står iof inte var gränsen går, alltså när man måste "uppgradera" för att motorn ska klara sig, och det beror också på vilka varvtal man har effekt att hämta.
"Stötstängerna är byggda av 10 mm 4340 stål rör med på svetsade original-ändar."
"dubbla bugpack ventilfjädrar (art nr 4046) med ca 65 kg i sätes-tryck och 125 kg vid max lyft"
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
man skall inte ha heltäckande brygga på b30`n.. eftersom toppen är så lång, så kan toppen spricka. Vipparmsmekanimsen ska vara lite flexibel, annars kommer toppen vrida sig med bryggan. Kunninga i ämnet säger även att motorn blir mer varvvillig med org.bryggan. Några grövre stötstänger, lär nog heller inte behövas, då det räcker med volvos gulmärkta fjädrar (sitter org på -74e).
Vad gäller grenrör, isug etc, så kan ni ju ta en titt på mina senaste idéer..
det återstår att se hur detta koncept fungerar, men jag lovar att rapportera.. om inte annat, så kommer jag nog visa mig i bilsport...
intresserade av bilder? gå in här: http://www.danielstrindberg.com/upload/ ... FSimons164
eller kontakta mig via icq, om den är nere..
Vad gäller grenrör, isug etc, så kan ni ju ta en titt på mina senaste idéer..
det återstår att se hur detta koncept fungerar, men jag lovar att rapportera.. om inte annat, så kommer jag nog visa mig i bilsport...
intresserade av bilder? gå in här: http://www.danielstrindberg.com/upload/ ... FSimons164
eller kontakta mig via icq, om den är nere..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
skippa den andra länken och gå in här: http://81.229.26.216/upload/index.php?d ... FSimons164
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
- Ort: Umeå
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Det sitter samma stakar i b30, som i b20. skillnad mellan årsmodellerna finns dock. -73, så sitter det smidda stakar med 22mm kolvbult, 54.1mm vevlager (32mm breda). 74-75, så sitter det en stake med samma mått som m-staken, som inte är smidd.. ser ut att komma direkt från sovjet... rena skiten... dom gamla stakarna är hållbara och lite lättare än m-stakarna, men inte lika hållbara. Ska man bygga en hållbar b20/b30, som inte kostar en förmögenhet, så är mitt tips att använda den nya veven, samt m-stakar.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
johan org stötstängerna håller hyfsat med snälla camar och låga varv.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ett par trevliga stötstångsmotorer
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/wr ... sp?id=1891
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=155
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/wr ... sp?id=1891
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=155