b30 turbo
b30 turbo
sitter här och funderar lite på överladdad b30. b30in har ju 1 liter mer volym och borde därför vara lättare få högre effekt och mkt bättre respons.
nu kommer frågorna: kan man varva b30 med b21et kolvar och m-stakar till 7000rpm? håller veven?
det måste väl vara lättare att nå 400hp med b30 än b20?
kan man ha dubbla dellorto 45or eller måste man ha trippla dellorto 45or?
eller är det lättare med sugturbo anläggning?
nu kommer frågorna: kan man varva b30 med b21et kolvar och m-stakar till 7000rpm? håller veven?
det måste väl vara lättare att nå 400hp med b30 än b20?
kan man ha dubbla dellorto 45or eller måste man ha trippla dellorto 45or?
eller är det lättare med sugturbo anläggning?
om du ska gå på b30 med turbo så finns ju varken insug eller grenrör.. många 6'or har ju biturbosystem och det borde ju funka rätt bra på b30in oxå om du bygger egna insugsrör & kör med dubbla gasare som du skrev.. sen kan du ju ta 2 små turboagg & mixtra ihop borde inte bli så dyrt.. men ju fler cylindrar desto mer soppa drar ju skiten.. eller så kör du med en turbo & 3 gasare då är det ju samma insugsrör som till b20..
3 små gasare & en halvstor turbo me inbyggd wastegate skulle ju bli bra
3 små gasare & en halvstor turbo me inbyggd wastegate skulle ju bli bra
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
B30
Du kan varva 7000,men inte nå mera. veven går inte av men den börjar själv svännga med andra bekymer som följd, tex tappat svänghjul. jag tycker du ska ha 3 st derlorto eller weber 40-45 mm förgasare, B20 insug passar inte, men spesiella B30 finns att köpa hos ronwil eller kg-volvo trim. jag tycer också att du ska satsa på en stor dissel turbo typ hx 40
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
turbo
Nu vet jag inte vad johan riktigt ska ha B30 till men han säger han vill ha en varv villig motor (upp mot 7000rpm) med ca400hp, med grejena jag redan nämt och en typ F cam, laddkylare, ca 8.2:1 i komp,1.1bar laddtryck, och en mindre sorts hx40 (ca57in 65 ut) kommer responsen bli mer än tillräcklig(fästes problem), och fullt tryck från ca 3000-7000rpm. dubbla turbos med dubbla westgats betyder oftast dubbla bekymmer med lägre effekt+en krångligare instalation.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
larsat skrev:varför kör du inte med en kkk k27 turbo med inbyggd wastegate istället? den passar ju på 940 grenröret oxå om ja inte e ute & cyklar.. då kommer du undan billigt, men tänk på att om du ska bygga på en b30 & byta kam & böka så lär du få lägga ner en massa jobb.. tid är pengar det inser du oxå en dag
men 940 grenrör på b30? b30 e ju 6 cylindrig
det jobbigaste måste ju vara att bygga grenröret samt få plats med det och insuget med trippla dellorto/weber
larsat skrev:jaja men förut snackade du om att du skulle köpa en b23et ja bollar alla idéer åt dig
jovisst det är riktigt.b23:an ska ju bli verklighet.men b30 är ju riktigt långttida projekt.bara lite funderingar.
är man 17år och inte har några pengar eller garage så kan man inte bygga en 10sek bil
tack larsat för att du är med och bollar med ideer
klart du kan köra 3 weber 45or?
som jens skrev är det inte samma insugsrör men det lär inte vara så svårt att fixa.. det är inte så svårt att bygga grenrör heller! alla kan punkta ihop lite rör med vilken MAG svets som hellst, sen tar du med det till ett gymnasium & ber nån svetselev svetsa skiten, hans lärare ser ju förhoppningsvis till att det blir bra & tätt.. dom brukar bara bli glada när folk kommer me grejjer åt dom, kostar typ ingenting heller nästan eftersom dom gör det i skolan.. jag skulle iaf testa biturbo om ja byggde på en 6a, B30 e ju inte så vanliga precis.. men om ja hade en skulle ja kanske bygga på en sån..
som jens skrev är det inte samma insugsrör men det lär inte vara så svårt att fixa.. det är inte så svårt att bygga grenrör heller! alla kan punkta ihop lite rör med vilken MAG svets som hellst, sen tar du med det till ett gymnasium & ber nån svetselev svetsa skiten, hans lärare ser ju förhoppningsvis till att det blir bra & tätt.. dom brukar bara bli glada när folk kommer me grejjer åt dom, kostar typ ingenting heller nästan eftersom dom gör det i skolan.. jag skulle iaf testa biturbo om ja byggde på en 6a, B30 e ju inte så vanliga precis.. men om ja hade en skulle ja kanske bygga på en sån..
jag har redan nämnt kkk-k27 den räcker till uppåt 450 häst & mer än så vill du nog inte köra i en B30? Det finns sådana med inbyggda wastegates ja vet en som har en. kkk-k26 klarar 300-350 häst eller om det var 350-400.. tror snarare på det senare..
grenrören är väll inte svårare att bygga än ett vanligt grenrör.. har man separat wastegate så får man väll koppla ihop rören på nå vis, som ja ser d behöver man bara en waste men jens skrev nå om att man behöver dubbla.. det förstår ja inte redigt.. det finns agg iaf & dom är inte dyrare än holsets agg dom drar laddar kommer som en td03 turbo ungefär
grenrören är väll inte svårare att bygga än ett vanligt grenrör.. har man separat wastegate så får man väll koppla ihop rören på nå vis, som ja ser d behöver man bara en waste men jens skrev nå om att man behöver dubbla.. det förstår ja inte redigt.. det finns agg iaf & dom är inte dyrare än holsets agg dom drar laddar kommer som en td03 turbo ungefär