Spikningsproblem 1.1bar 8.7:1 i komp på en modern 16v
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tack för påpekandet om avgas in. ska spana längre in i agget samma gäller kanske även för kompressor ut? Måste kolla längre in där med. Återkommer med mer korrekta siffror. Dock så ska kompressor in och turbin ut stämma. Lite lättare att mäta....
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
så här mätte ja på min
kollar man längs de röda strecket så ser man precis fläktbladen... läääängst in/ner
mätte ungefär vid det blåa och det verkar stämma rätt bra, där det värsta har smalnat av, sedan är det ju ytterliggare en båge.. kan ju se helt annorlunda ut på ditt agg, du har väll twin-entry oxå?
kollar man längs de röda strecket så ser man precis fläktbladen... läääängst in/ner
mätte ungefär vid det blåa och det verkar stämma rätt bra, där det värsta har smalnat av, sedan är det ju ytterliggare en båge.. kan ju se helt annorlunda ut på ditt agg, du har väll twin-entry oxå?
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
en praktisk erfarenhet:
Åkte förra året med B23+dellorto40+Garrett T3/T04+940-grenrör och 8.5 i grundkomp fast tändning 25° Började ladda hyggligt tidigt med fullt ladd på 3000-3500v
Med nya motorn: B230 eftermarknadsprut/tändn Holset HX 40 (14 avgashus) riktigt grenrör samt mer låg kompat runt 7.5 så laddar det endast helt grovmappat nästan lika tidigt som med den mindre turbon i förra motorn.
Knappt man tror det själv, holseten är ju för tusan dubbelt så stor, kan säga att med endast 0.6 i ladd så går det redan bättre än med 1.4 i den gamla.
Nu är det ju visserligen andra saker som skiljer lite som kam och topp + lite annat, men ändå!
MVH Jonas T
Åkte förra året med B23+dellorto40+Garrett T3/T04+940-grenrör och 8.5 i grundkomp fast tändning 25° Började ladda hyggligt tidigt med fullt ladd på 3000-3500v
Med nya motorn: B230 eftermarknadsprut/tändn Holset HX 40 (14 avgashus) riktigt grenrör samt mer låg kompat runt 7.5 så laddar det endast helt grovmappat nästan lika tidigt som med den mindre turbon i förra motorn.
Knappt man tror det själv, holseten är ju för tusan dubbelt så stor, kan säga att med endast 0.6 i ladd så går det redan bättre än med 1.4 i den gamla.
Nu är det ju visserligen andra saker som skiljer lite som kam och topp + lite annat, men ändå!
MVH Jonas T
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
När grundvridet i motorn kommer så får du laddtryck nästan oavsätt storlek. Altså du får inte laddtryck vid ett senare varv för att du har större turbo, Om du därimot ligger på 4000rpm (mitt i vridet) Släpper gasen så du tappar laddtrycket och stämplar igen (responcen) Så kan den påverkas av agregatest storlek.
Men ett förlitet agg kan kväva motorn och ge sämre responce än ett för stort agg....
Sen måste man ju alltid ta hänsyn till surgegränsen på agget också.
Tänk så här. 50hp motsvara en luftmängd på typ 30-40liter/sekund. Det sätter snurr på det mesta.....
Men ett förlitet agg kan kväva motorn och ge sämre responce än ett för stort agg....
Sen måste man ju alltid ta hänsyn till surgegränsen på agget också.
Tänk så här. 50hp motsvara en luftmängd på typ 30-40liter/sekund. Det sätter snurr på det mesta.....
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag såg ett fint honda turbo grenrör på denna sida http://www.hytechexhaust.com/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/