Spikningsproblem 1.1bar 8.7:1 i komp på en modern 16v

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Tack för påpekandet om avgas in. ska spana längre in i agget :wink: samma gäller kanske även för kompressor ut? Måste kolla längre in där med. Återkommer med mer korrekta siffror. Dock så ska kompressor in och turbin ut stämma. Lite lättare att mäta....
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det är ju helt omöjligt att se fram till det trängsta stället... Måste man plocka i sär turbon eller? Trängsta stället ligger ju typ 1 "varv" in
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

så här mätte ja på min
kollar man längs de röda strecket så ser man precis fläktbladen... läääängst in/ner
mätte ungefär vid det blåa och det verkar stämma rätt bra, där det värsta har smalnat av, sedan är det ju ytterliggare en båge.. kan ju se helt annorlunda ut på ditt agg, du har väll twin-entry oxå?
Bild
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jävligt fet bild Larsa ha ha ha :lol:
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

en praktisk erfarenhet:

Åkte förra året med B23+dellorto40+Garrett T3/T04+940-grenrör och 8.5 i grundkomp fast tändning 25° Började ladda hyggligt tidigt med fullt ladd på 3000-3500v

Med nya motorn: B230 eftermarknadsprut/tändn Holset HX 40 (14 avgashus) riktigt grenrör samt mer låg kompat runt 7.5 så laddar det endast helt grovmappat nästan lika tidigt som med den mindre turbon i förra motorn.

Knappt man tror det själv, holseten är ju för tusan dubbelt så stor, kan säga att med endast 0.6 i ladd så går det redan bättre än med 1.4 i den gamla.

Nu är det ju visserligen andra saker som skiljer lite som kam och topp + lite annat, men ändå! :D

MVH Jonas T
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

När grundvridet i motorn kommer så får du laddtryck nästan oavsätt storlek. Altså du får inte laddtryck vid ett senare varv för att du har större turbo, Om du därimot ligger på 4000rpm (mitt i vridet) Släpper gasen så du tappar laddtrycket och stämplar igen (responcen) Så kan den påverkas av agregatest storlek.

Men ett förlitet agg kan kväva motorn och ge sämre responce än ett för stort agg....

Sen måste man ju alltid ta hänsyn till surgegränsen på agget också.

Tänk så här. 50hp motsvara en luftmängd på typ 30-40liter/sekund. Det sätter snurr på det mesta.....
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag såg ett fint honda turbo grenrör på denna sida http://www.hytechexhaust.com/
Skriv svar