Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:har sett 531 toppar som har svetsat igen förbräningstumen ca 10mm och svetsat på ytan mot toppackningen ca 5mm för att få bättre innerradier.


anders N kanse har mer info om den :)
Är det Gunnars topp du tänker på?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är den jag tänker på, skulle vilja turbo trimma på en sån motor med 98x80slag och låta den sjunga till 9000rpm på 2.5bar :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Brukar ni förresten läsa den här killens hemsida?
http://mototuneusa.com/thanx.htm

funkar itne länken så gå till:
http://mototuneusa.com/
och knappa in din mailadress så vips är du inne.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Jorå, det är samma tankar som flera har dvs. att ha så hög hastighet på gaserna som möjligt. En flödesbänk är bra, men har man inte hög gashastighet så är man tvåa i mål! http://mototuneusa.com/think_fast_intake_porting.htm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du ska ha rätt gashastighet, inte max gashastighet för då blir det inte bra heller.

jag gillar erland cox hemsida bättre än den där länkad ovanför, käns mer seriös och ricktig.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Portar man 16v toppar finns mycket info på mototunes sida.

men jag gillar båda sidorna, jag tar in info från alla.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Jens Gustavsson skrev:du ska ha rätt gashastighet, inte max gashastighet för då blir det inte bra heller.
Precis, jag sa så hög gashastighet som möjligt, och i min värld så är det rätt gashastighet!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blownharley skrev:
Jens Gustavsson skrev:du ska ha rätt gashastighet, inte max gashastighet för då blir det inte bra heller.
Precis, jag sa så hög gashastighet som möjligt, och i min värld så är det rätt gashastighet!
:? fårstår inte ricktigt hur du menar?

jag vill inte ha för liten kanal även om den flödar tilräckligt mycket för enn viss effekt.

jag använder minsta canal aria formeln som tex fins på erlands sida.

jag har läst om skräckexempel där mycket effekt har försvunint om man inte har tilräckligt stor aria.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag tror ni är inne på samma sak båda två.

man räknar fram en kanalarea man är ute efter.
i krokiga partier kan man behöva ändra utseende på kanalen för att bibehålla flödet.

vad som är noga då är att man letar 'döda' areor som man kan fylla med exempevis modellera för att se om man kan fylla ut dessa areor utan minskat flöde.

för har man döda areor får man sämre gashastighet där.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Här finns det också mycket nyttig information

http://www.profblairandassociates.com/G ... _Main.html
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ett litet portningstips till alla.
den här killens Audi topp flödar nästan 290Cfm vid 12.5mm ventillyft.
han har testat spetsa till delaren som en kniv mellan portarna. men testade även med runda kanter,som han har nu.
han tjänade några CFM på det lilla handgreppet.

bra att tänka på för många som vill spetsa där.

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Man kan få skapligt flöde på en gammal haschmoppe oxå, kolla en bit ned på sidan... :shock: http://www.edryanracing.net/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:flödning 6 :snyft: mer filning i plasten, inget mer ditlagt från första plastningen i test 4.

börjar tro att det vart för trångt i kanalen genom svängen??

men det går sakta åt rätt håll i varje test :) , rätt valigt att det blir bakslag nu och då vid sånna här test.

men man lär sig ibland lika mycket om flöde när det blir mindre :wink:



jag har dock inte förstört mycket låg och mellan flöde sen test 1 så jag känner mig rätt nöjd med flödet över de olika lyften.

bara synd att jag inte har nåra flöden att jämföra med där mot pacman och cox som vann med 202cfm och 215 vid xxmm lyft/28" .


2mm 49
4mm 97
6mm 135
8mm 167
10mm 190
12mm 202
14mm 208
16mm 210cfm/28"



test 7 lite mer portnig i tak runt styrning, ingen större skilnad men lite bättre runt 8-10mm lyft.

2mm 50
4mm 97
6mm 136
8mm 170
10mm 192
12mm 203
14mm 208
16mm 211cfm/28"
har testat och plasta effter styrningen och det var tydligen inte bra då jag tappa över hela registret :cry: kanse la dit för mycket?


2mm 45

4mm 94

6mm 131

8mm 163

10mm 186

12mm 197

14mm 202

16mm 197



sen började jag och exprimentera lite djupare med en 405 topp med samma 44 ventil och rätt extrem portning. syftet är att öka flödet på boströms topp sen.

boström har dock 46mm ventil så jag ska fixa ett sånt säte lite senare (teflon mats har lånat den till sina monky toppar) och flöda vidare målet är på rätt sida 250cfm men dit har bara rullarns B20 topp nått än av volvo 8v topparna jag testat :wink:

toppen har nu bara 0.868 under ventilen, jag vill upp till 0.90-0.91 så där fins det en del flöde kvar hoppas jag.




lägger in boströms grövre 531 med 46mm ventiler(som var för snäv i innerradien) efter expriment 405toppen och freddes värstig topp som jag porta för ett par år sen även den med 46mm ventil.




expriment 405/ bostr 531/ freddes 405.


2mm xx 48 45

4mm 99 98 90

6mm 137 138 135

8mm 171 169 172

10mm 198 195 218

12mm 211 213 233

14mm 225 225 243

16mm 233 xxx xxx
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons mar 21, 2007 10:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

jag kastar upp en bild på en RC 531 topp som jag tittade på idag.. flödar 277cfm. ej svetsad eller plastad kanal endast förbränningsrum...
Bild
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har hört talas om den toppen förut tror jag, jag har nåra timmar test kvar innan jag är där :lol:

vem har portat den? (nicklas (järnet) polare, jag och namn :x )

vilka ventiler?

vart är den flödad? och går det att få se nåra siffror?
Skriv svar