Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Jens Gustavsson skrev:jag har alldrig sett elelr flödat en sån men jag har sett 531 toppar som har svetsat igen förbräningstumen ca 10mm och svetsat på ytan mot toppackningen ca 5mm för att få bättre innerradier.

om inte minnet sviker så flödade den ca 285 in och 190 ut eller nått liknande med stora 50x39mm ventiler.

gick vist jämt ellerr bättre än EVO topparna.

priset för en sån var dock ca 45000kr men de gjordes bara om man bestälde en komplett motor.

anders N kanse har mer info om den :)
Gunnar gjorde några toppar så. Svetsades hos SMT i Umeå.
Ett enormt jobb Hela förbrännings rummet fylldes igen och sen svetsades det på mer än 10mm med tiggsvets.
Några timmar senare så portade Grottis till det hela.
Ett problem är kylningen eftersom man flyttat förbränningsrummet. Men en 402 repa är ju som en Varmkörning för en rallycrossmotor...*ler*

Vad är 45000 jämfört med en Evo topp...om man inte vunnit den förståss...

närmare 270Hk @ 2.4 liter har GL Racing kört i sin bänk. med korrigerade siffror. Luft o temp.

Måste tillägga att flödet måste ställas i förhållande till arean. eller förhållande till en viss yta i kanalen.
Anders
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

Grottis har porta.. sen har janne rönnkvist varit på den en sväng som synes.
jag minns inte vad han sa att det var för ventil, :(
det är visst viktigt med förbränningsrumet att det är "rätt" runt ventilen. :?: dom hade bara svetsat med alu-mig och inte härdat om toppen eller nå :)
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

johanedstrom skrev:Grottis har porta.. sen har janne rönnkvist varit på den en sväng som synes.
jag minns inte vad han sa att det var för ventil, :(
det är visst viktigt med förbränningsrumet att det är "rätt" runt ventilen. :?: dom hade bara svetsat med alu-mig och inte härdat om toppen eller nå :)
skulle gissa på 50mm insugnings ventil men jag fattar inte att det går att få så mycket flås ändå utan att plasta/svetsa om den??

sen ska man inte gämföra siffror heller om de inte är i samma bänk eller i bänkar som är seriöst kalibrerade.

jag säger inte att det är omöjligt men jag är ändå lite skeptisk tills jag får se den med egna ögon eller höra fackta utan mellan händer.


jag har också testat med omgjorda förbräningsrum utan att hitta spesielt mycket flödesökning men det lär visst märkas i dyno bänken enligt darin morgan.
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån okt 31, 2005 11:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av johanedstrom »

jag ska fara förbi janne nån mer dag och prata lite, han har hållt på massor med volvo RC toppar. jag kommer med mer fackta och bilder på denna topp.
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

johanedstrom skrev:jag ska fara förbi janne nån mer dag och prata lite, han har hållt på massor med volvo RC toppar. jag kommer med mer fackta och bilder på denna topp.
låter bra!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har monterat större 46mm ventil och portat upp sätet mm till 0.89 räknat på 46mm istället för 0.86 på 44mm.

men det vart inte så bra som jag hoppats på, flödet vart bara lite högre på låga lyft sen svara den fint på de viktigaste flödet kring 10-12mm men sen bottna bara flödet?? ska testa lite mer sen.

man skulle fått samma ökning som på 12mm även på 14 och 16mm lyft tycker jag men det krävs mer tester.



44mm och 46mm




4mm 137 139

6 137 139

8 171 173

10 198 205

12 211 230

14 225 230

16 233 232
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

hur mycket påverkar snedplaning flödet likt evotopparna? (jag vet att det är för att höja och centrera tändstiftet)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mhr144 skrev:hur mycket påverkar snedplaning flödet likt evotopparna? (jag vet att det är för att höja och centrera tändstiftet)
jag vet inget om evo topparna igenteligen då jag aldrig flödestestat en sån. men mindre vinkel i insugningskanalen och mer av volymen i förbräningsrumet hamnar närmare stiftet och det borde va bra?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:har monterat större 46mm ventil och portat upp sätet mm till 0.89 räknat på 46mm istället för 0.86 på 44mm.

men det vart inte så bra som jag hoppats på, flödet vart bara lite högre på låga lyft sen svara den fint på de viktigaste flödet kring 10-12mm men sen bottna bara flödet?? ska testa lite mer sen.

man skulle fått samma ökning som på 12mm även på 14 och 16mm lyft tycker jag men det krävs mer tester.



44mm och 46mm




4mm 137 139

6 137 139

8 171 173

10 198 205

12 211 230

14 225 230

16 233 232
testade med en plattare ventil på samma portning och då blev det lite bättre men jag är inte nöjd än då det fortfarande är störningar i flödet mellan 10-16mm??

flödar då ca 247cfm nu på 15-16mm utan att tappa på lägre lyft.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Testar du nåt med grovlek på ventilskaft?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Testar du nåt med grovlek på ventilskaft?
det var faktiskt tunnare skaft på den första 46mm ventilen som flöda mindre (KL-racing).

jag har sett ett par cfms ökning då smalare skaft används på samma typ av ventil men i det här fallet så var det vinkeln på baksidan ventilen som inte trivdes med kanalen i övrigt.

jag testade nu att porta kanalen större fram till början av svängen som det är på boströms topp men det gjorde ingen skilnad som jag nästan förstod då problemen är i svängen och förbi ventilen.

ska jobba om inner svängen lite mer sen, jag ger mig inte före 250cfm är paserat :evil:

det är också klara störningar på vissa lyft som inte är bra för motorns effekt.

flödet ökar jämt och fint till ca 12mm sen vid 13mm så minskar det med 10cfm :? sen jobbar det sig upp mot 246cfm vid 17mm.

klart turbulens problem i innersvängen!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har juh inte sett hur toppen ser ut.. men kör du golvet 'platt' i botten i innersvängen?
Likt D-portning?

Det kan ta undan mycket turbulens om det är rätt utfört.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Jag har juh inte sett hur toppen ser ut.. men kör du golvet 'platt' i botten i innersvängen?
Likt D-portning?

Det kan ta undan mycket turbulens om det är rätt utfört.
jag ska fixa en bild sen men den är bred i svängen och radien är betydligt mycke längre men det blir ändå ruskiga problem vad 230cfm än fast canalen nu är rätt långsam (grov).

jag har också gjort kanalen bredare mer fyrkantig med höjt golv men det fungerar inte heller?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är nåra bilder och den är ju som sakt var rätt grov i botten så det är skumt att det inte hinner svänga ned mot ventilen :?

fyllningen i botten gör varken till eller från. (vvs uni-gum :wink: )

ska försöka göra längre innerradie i morron det gjorde ju allt förut.

en rätt portad 405 med tilsnyggat runt styrningen och lite bredare mm flödar ca 200cfm, sen så gör en längre innerrade ca 25-30 cfm till över 10mm men sen blir det svårt!



Bild

Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis mar 27, 2007 10:59 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

och när du är klar med den där har du bara 3 kvar :lol:
Skriv svar