Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

erland om du trycker på www under mitt inlägg så på sid 40 har jag mina mina flödessiffror dock med areor anpassade för 2,3l och org ventiler, min bänk är också kalibererad mot dina plattor.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

41 sidor att gå igenom. Jag ska göra det i veckan. Jag har en son här som tycker att vi ska göra annat idag. Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag hade dina plattor en sväng men han aldrig få ihop bänken.
Är inte så insatt i bänkar och kan inte själv.

Skalorna som skall göras nu fattar jag mig inte på.
Det är ju tryck över ett 6" hål hit och dit osv..

Känns som att en färdig bänk vore nått för mig.
Tydligen orkar jag inte sätta mig in i det heller, då hade den varit klar för längesedan, står halvklar i garaget nu och bara finns.

är det nått mer du vill veta om 16v toppen Erland så slå en signal eller pm:a

Har gjort allt med den toppen snart tro jag hehe :)

Nästa steg är en billet topp
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Tommy Luhr skrev:jag hade dina plattor en sväng men han aldrig få ihop bänken.
Är inte så insatt i bänkar och kan inte själv.

Skalorna som skall göras nu fattar jag mig inte på.
Det är ju tryck över ett 6" hål hit och dit osv..
Du kan ju inte ge upp!
Känner du så här, så är mitt tips att gå in på Tractorsport och helt enkelt handla deras nya mätenhet. En gammal dator har du väl stående?
Den kostar runt 325$ med frakt, och det är inte mycket!

Här har du iaf en början, den är inte färdigutvecklad när det gäller programvara, men du får ut flödet/trycket och pitot direkt på datorskärmen, sen är det bara att knacka in i Excel, funkar fint för mig. Dock har jag ju mitt egna mätsystem, men principen är samma!

http://www.flowbenchtech.com/ptsdm.html

Så slipper du skalorna och kör allt i datorn. Det enda du behöver är en vertikal skala att kalibrera undertrycket med skulle jag tro. Samt en platta som du vet flödar en viss volym då!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ronnie har lagt upp lite 16V bilder på min sida: http://www.topplocksverkstan.se/volvo16vrc.html . Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland Cox skrev:Ronnie har lagt upp lite 16V bilder på min sida: http://www.topplocksverkstan.se/volvo16vrc.html . Erland
Ser trevlig ut, inget dåligt jobb du lagt ner.

Blev det några porer i taket på svetsen?
Dom är små svin som ställer till en del annars.

Tjänar du nått på att göra om förbränningsutrymmet på det viset?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej!Det blev helt porfritt. Jag kan inte svetsa snyggt men när det är bearbetat syns det inte. Jag vet inte om det ger något med förbränningsrummet. Jag hoppas på lite högre flöde, lättare att få högt komp och större klämspalts ytor. Kanske lite mindre korsdrag ut genom avgas också. Jag skulle ändå byta säten och då tänkte jag att jag kunde prova. Jag måste svarva till en 97mm:s cylinder också till flödesbänken. Min är 95 och jag tror i och för sig att det inte gör så mycket eftersom ventilerna öppnar inåt. Förbränningsrummets närhet till ventilen påverkade flödet från 6 till 10 mm mer än jag trodde. Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

intressant, skulle du gjort samma förbränningsutrymmen på en mettis/ nitro motor?

Intressant när folk verkligen lägger ner sig och testar olika saker :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Halloj,
Jag tänkte bidra med ett par bilder på förbränningsrum som jag har gjort,
det är den volvo 16V toppen som flödade så mycket på avgas, på bilderna
så ligger det org ventiler i och sätena är inte monterade, poleringen är
bara för skojs skull....
Och ett par bilder på en Audi topp jag håller på med nu.
Jag tror inte på alltför uppsvetsade förbränningsrum på en hårt laddad
motor. Volvon´s förbränningsrum gjordes om innan den sattes ihop
men flödades som på bilderna. Audi´n har jag lagt ut mer ,och dom ser
inget vidare ut org, ska bli roligt att se vad den flödar.
Volvo.

Bild
Bild
Bild

Audi
Bild
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag pratade med min kompis motorcykeltrimmaren. Han kör 87% in och 86% ut under ventilerna. Han märkte en effektförsämring bara av att gå upp till 89% på insug. 2 hästar bort på 140 bakhjulshästar. Det är mycket om man tävlar i en klass där alla har samma grundförutsättningar. Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Jag pratade med min kompis motorcykeltrimmaren. Han kör 87% in och 86% ut under ventilerna. Han märkte en effektförsämring bara av att gå upp till 89% på insug. 2 hästar bort på 140 bakhjulshästar. Det är mycket om man tävlar i en klass där alla har samma grundförutsättningar. Erland.
Knappast har du flödes förändring både rätt och fel väg på insug mellan 87% och 89%?

Eller har nån testat, jag skall göra några test så småningom i flödesbänken med en cylinder med kolv i nära öd (kolvens läge vi överlapp) och suga genom insug från avgas eller trycka från avgas genom insug.


Beror det på den sänkta hastigheten ut i förbränningsrummet eller att kanalen flödar mer bakvägen med större hål under sätet?



/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

När jag gjorde flödestävlingstoppen så provade jag massor med saker. Efter att toppen var portad vad det gick så ökade maxflödet med större sätesringar. Det hjälpte inte att ta upp minsta arean men att sänka gashastigheten in i förbränningsrummet gjorde underverk. Jag tappade upp till ca 12mm men vann över. Erland.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Så nu är avgas flödat också. Jag fick lite väl bra siffror hos Peter
tyckte jag så jag skickade den till mcx för att jämnföra då jag ändå
skulle skicka toppar dit för uppsvetsning och Mats hade inte bråttom med att få den. Det visade sig stämma bra med Peter´s bänk i alla fall.
Ingen svets, org 31,5mm ventiler ,rörförlängning vid flödning, 28" vatten


MM Flöde i cfm
2 64,8
4 146,3
6 220,5
8 264,6
10 284,8
12 294,2
14 300,5
16 301,8

MVH/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det verkar som avgas flödar otroligt bra på 16V topparna. Jag låter kanalen luta i långa radien och plattar ut styrningen utan att gå upp i höjd eftersom kanalen är väldigt bred. Jag fick ett liknande avgasflöde med rör.
Flöde in och ut vid 28". 39mm ventil in och 33mm ventil ut.
2mm 72,7 72,7
4mm 134,5 157,5
6mm 195,0 224.0
8mm 246,5 269,5
10mm 286,8 290,7
12mm 310,5 299,7
14mm 321,9 301,8

Avgas är så otroligt mycket lättare att få flöde i eftersom man får full tryckåtervinning med rör efter. Insug ska dumpa flödet i en cylinder med stora flödesförluster. Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Vad flödar dom utan rör? brukar ligga på 260-270 utan rör på 14mm för mej.

Skall fixa till ett rör som passar b234.

/Andre'
power
Skriv svar