Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är skönt att va sjuk som du säger då hinner man fundera och greja i lugn och ro, jag lästen en bok i förgår om cosworths historia från 60 talet till mitten av 90 talet :thumbright:

jag har portat och flödat rätt många "gat/street stripp" toppar på slutet bland annat till hahlinarnas 9.43/243km/t super seven samt till tjoffes super seven sen till en kille söderut. jag ville nu fantisera iväg lite nu och prova större ventiler och lite mer vilda portningar som på en riktigt frän sugmotor, men jag har inte laggt till nått i förbräningsrummet och den är bara plastad i golvet på canalen+ på ett ställe där det gick hål.. försökte lägga tillbaka så mycket så det skulle kunna gå att porta likdant i en riktig topp. sen är inte toppen flyttad i sidled mer än vart original sot-kanten va iallafall.

men jag skulle nog inte våga porta lika mycket om jag gjorde den till en kund och ingen skulle nog va intresserad av den heller då timmarna skulle bli sjuka för en komplett sån motor.

jag håller sen med dig i alla kommentarer under erland om att 48-49mm ventil blir för stort på många vis - men som sagt det är en test topp så det är mer expriment som gäller :)
Erland Cox skrev:Det är väl skönt att vara sjuk så man kan vara hemma och leka, nästan som när man gick i grundskolan. Jag ska också göra ett ryck med en 531 topp när jag hinner. Fast den ska inte vara en racing special utan mera gatanpassad och flöda så mycket som möjligt upp till 12mm:s lyft samt passa till originalinsug. Jag ska nog behålla 44mm:s ventilen för jag tror diametern på insuget gör att man förlorar effekt med större ventil. Inloppet på runnern ska helst vara större än diametern under ventilen. Det märker jag sen när jag testar. Jag hade nog inte gått upp till 48mm på insug utan att flytta toppen. Problemet är att det inte finns gods i korta radien till att göra en bra kanal med stora ventiler. Eftersom det gick att få till så bra flöde med 42mm:s ventil på min B18 topp så vill jag se vad jag kan få till med 44mm på en 531. Korta radien är ofta nyckeln till flöde och ju större ventil desto sämre blir den eller så går det hål. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo mina 46mm toppar som går att sälja med gott samvete angående vattensjuka och som går att porta för en vettig peng brukar också hamna kring eller lite över 220cfm. det blir som du säger väldigt svårt sen. men en sån turbo topp redan på 2 bar ger ju säkert 700+hk och på 3 bar så hade det blivit 150 till minst 8)
(meste justeras in nåra dagar i bänk innan man är där dock)

jag känner mig rätt nöjd med denna som nosar på 240cfm men den skulle alldrig gå att sälja till en kund av både ekonomiska och driftsäkerhets skäl.

men jag tror att jag kanske har lärt mig lite mer nu så man kan sälja en som flödar 230cfm om man extrem portar den men ändå med lite sans :)
men den blir nog väldigt dyr, de det blir många timmar, men vilken fin 2150 topp det hadde kunnat bli :thumbright:

jag ska börja räkna på ventil arean i stället då blir det lättare att jämföra.

nu har jag mirrat samma säte fast på 48mm ventil blir kul att se om man portar hål nu när den ska snyggas till under ventilen.

flöden kommer efter middagen

norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev:46mm ventil och 40.8mm under som minst = 0.886.

1.96kvadrat tum under ventilen inräknar 7.0mm ventilskaft, 236/1.96= 120.4 cfm per kvadrat tum.

236x2.4/1.96= 288Fps i snitt flöde i arin under ventilen norrback vad tror du om det är det någolunda högt? ligger en stor del av strypningen här nu eller?

ska jag flytta toppen i sidled nu eller ska jag smacka dit en 48mm ventil tror du? jag har 5.5mm från 46mm ventilen till kanten nu.
jag kan inte seja hur en sån topp reagerar på lägre hastighet i sätet, har laborerat för lite med dom där jävlarna :).

Jag brukar inte få ut mera än 220cfm med 46mm utan att kämpa. Har en test topp som flödar 255cfm med 48mm men den har hål. Och är flyttad 2.5mm, så det finns mera rum i förbränningsrummet.


Med 97mm borr och flyttad max, då skall du ha 48mm, flytta gärna med 46mm också. Det där flödet räcker ju bra till 270hk.

Pinto billet toppen, du minns? den har 121.5cfm/sq.in i sätet. Men den har för stort hål i sätet, och du har mindre då blir det automatiskt mera cfm/sq.in. På ventilarean blir det 100cfm/sq.in., jag använder alltid bara ventilarean.


/Andre'
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T3 har kört upp till 48mm nu och fixat till lite försiktigt under sätet också så det ser bra ut mot det större sätet.
jag tog upp lite mer i förbränningsrummet en bit ned där ventilen har ca 3mm lyft men inget upp mot där toppackningen sitter där är det fortfarande original sotkanten än (4.5mm mellan ventil och sotkanten)



lyft 2008 2009-T2--T3

2mm 51---50--53--53

3mm 76

4mm 98---94--95--100

5mm 117

6mm 138---135--136--137

7mm 157

8mm 175---174--172--174

9mm 191---193--187--192

10mm 207---208--201--208

11mm 217---220--212--221

12mm 217---223--222--232

13mm 220---227--228--240

14mm 225---233--233--245

15mm 230---234--236--248

16mm 235---236--239.5-248.5


man se att det inte vart den ökning som det borde bli men det vart åt rätt håll i allafall på högre lyft.

man ser tydligt att det är förbränningsrummet som skärmar av speciellt mellan 2-12mm.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Frågan är vad storleksökningen från 46 till 48mm ger i en bromsbänk. Du ökar flödet 5% på 14mm lyft men du går upp i ventilarea 8,9%. Undrar hur det med ventil verkningsgrad eller effektivitet påverkar i en bromsbänk? Det hade varit intressant att testa toppen i bromsbänk med båda ventilstorlekarna så man såg skillnaden. Jag tycker inte det tar så mycket mer tid att slipa upp toppen i storlek det mesta jobbet är att få det snyggt. En 46-38 topp som flödar 230cfm tar jag 5000:- för jobbet på + material och styrningar. Har man bara ordentliga filar så sprutar aluminiumet rätt snabbt ur toppen. Sen går jag inte på flödet heller utan jag räknar ut areorna och formar så gott det går. Sen får flödet bli det det blir, toppen blir inte bättre av att man gör den för stor för att den ska flöda mer. Ska den hålla så finns det en gräns man inte bör gå över. Det är inte mycket man behöver göra på avgas så det blir mer tid över till insug. Erland.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Halloj.
Nedanstående fick jag ur en 531 som jag gjorde till en kompis
med 48-40mm ventiler.

28" vattenpelare
Lyft IN UT
2mm 44 42,4
4mm 91,4 86,4
6mm 122,6 116,5
8mm 166,5 139,7
10mm 201 165,4
12mm 228 187,4
14mm 249 207,9
16mm 264,6 224,9
18mm 279 228,7 (17mm)
19mm 283,2
Siffrorna från MCX´s SF600 bänk.

Den är gjord enligt Erland´s koncept med 9mm höjd mynning
bortportad "hängmage" tillbakalagd kortradie plastad överallt...
Men när jag plasta igen utsvängnigen på höger sida så ökade flödet
markant och blev helt stabilt. Det är ju ett jävla jobb att göra en sån
topp för hand, jag har funderat på att scanna av den. Då skulle man
kunna svetsa plasta i förväg och låta fräsen gör resten. Det ju klart
mycket lättare när man vet var det ska svetsas och plastas och man
gör det innan det har gått hål.
Toppen är nu klar efter projektet stannat av ett flertal gånger,
och kommer hamna på en 2,5litare med en S400 turbo, ska bli roligt
att se hur den går.
/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo du hadde presis rätt i vad du sa före testet :thumbright:

jag skulle också vilja se två sånna olika toppar köras i bänk och det kanse kommer senare i vinter.

nu har jag inte tid nå med med detta expriment men nästa gång jag filar lite i den så ska jag testa ett par olika ventilutformningar för att se om man får lite bättre ventil verkningsgrad om inte det räcker så ska jag testa att flytta toppen lite åt sidan och se om ventil verkningsgraden förbättras eller om det är mer canalen som inte klarar den högre hastigheten.

ska fixa ihop en ny hastighets mätnings utrustning (annan tråd på avanserade) också innan jag fortsätter så man får en djupare insikt vart luften är snabbast.

sen om jag lyckas få upp flödet mot 255-258/16mm på 48mm ventilen så ska jag lägga tillbaka mer matreal där det är tunnast nu så man få se hur mycket man tappar i en eventuell värklig topp.

synd att det är så svårt att mäta arian i denna topp som inte är rund längre men jag tror inte den är så jäkla stor ändå, kanse som ett 42mm runt hål på den raka delen in mot svängen??

kanalen är "bara" höjd 3-4mm i golvet och mest gjort bredare och mer liggande D form nu, inte så mycket högre .

denna topp är en prottotyp expriment topp för boströms gamla 8v motor som jag nu äger resterna av så jag har ett insug som passar, sen om jag bygger en ny topp till den eller lagar den gamla får vi se framöver.
målet är nog framöver att utmana skelefteå 8v grabbarna, men det kommer dröja även om bottendelen och alla grejor finns.

Erland Cox skrev:Frågan är vad storleksökningen från 46 till 48mm ger i en bromsbänk. Du ökar flödet 5% på 14mm lyft men du går upp i ventilarea 8,9%. Undrar hur det med ventil verkningsgrad eller effektivitet påverkar i en bromsbänk? Det hade varit intressant att testa toppen i bromsbänk med båda ventilstorlekarna så man såg skillnaden. Jag tycker inte det tar så mycket mer tid att slipa upp toppen i storlek det mesta jobbet är att få det snyggt. En 46-38 topp som flödar 230cfm tar jag 5000:- för jobbet på + material och styrningar. Har man bara ordentliga filar så sprutar aluminiumet rätt snabbt ur toppen. Sen går jag inte på flödet heller utan jag räknar ut areorna och formar så gott det går. Sen får flödet bli det det blir, toppen blir inte bättre av att man gör den för stor för att den ska flöda mer. Ska den hålla så finns det en gräns man inte bör gå över. Det är inte mycket man behöver göra på avgas så det blir mer tid över till insug. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland jag har funderat mer, man kan väll ändå inte förvänta sig att flödet ska öka rakt av lika mycket som ventilaria ökningen bara man sätter dit en större ventil och portar upp 15mm under ventilen ?

inte på höga lyft iallafall?

i så fall skulle man väll fått öka resten av insugningscanalens aria lika många % för att kunna jämföra hur mycket det beor på avskärmnigen i förbräningsrummet.

vart ska man dra linjen att ventilvärknings graden blir för dålig?

kan man snacka om tex ett vist flöde per kvadrat tum ventil aria?

jänkarna sätter ju 2.02" (51.3mm) ventiler på en sb topp direkt det ska trimmas även om toppen inte flödar mer än 220cfm. (ligger ju på nästan 51% av borren, lika som en 48.8mm ventil på 96mm volvo borr)

intresant detta :thumbright:

Erland Cox skrev:Frågan är vad storleksökningen från 46 till 48mm ger i en bromsbänk. Du ökar flödet 5% på 14mm lyft men du går upp i ventilarea 8,9%. Undrar hur det med ventil verkningsgrad eller effektivitet påverkar i en bromsbänk? Det hade varit intressant att testa toppen i bromsbänk med båda ventilstorlekarna så man såg skillnaden. Jag tycker inte det tar så mycket mer tid att slipa upp toppen i storlek det mesta jobbet är att få det snyggt. En 46-38 topp som flödar 230cfm tar jag 5000:- för jobbet på + material och styrningar. Har man bara ordentliga filar så sprutar aluminiumet rätt snabbt ur toppen. Sen går jag inte på flödet heller utan jag räknar ut areorna och formar så gott det går. Sen får flödet bli det det blir, toppen blir inte bättre av att man gör den för stor för att den ska flöda mer. Ska den hålla så finns det en gräns man inte bör gå över. Det är inte mycket man behöver göra på avgas så det blir mer tid över till insug. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ska prova att simulera de två topparna i EA pro i kväll få vi se vad den tror?

datorn har inte alla rätt alla gånger men det är kul att se vad den säger iallafall.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är ju mycket teori det här med ventilstorlekar och inte mycket riktiga tester. Får man mer effekt med en 48 ventil så är det ju bättre men får man det? Det borde vara bättre med en kam med mer lyft till mindre ventil istället. Den enda jag vet som har testat och skrivit om det är Pipemax Larry Meaux som skrev att han fick mer effekt om han gick upp från 2.19 till 2,25" på BBC toppar. Tror det var ovalport och max .060" överdimension. Det är 52% av borret men ventilen öppnar 4 grader inåt så det är nog beroende på toppen. Det hade varit kul med ett test där man bromsar med 46mm och sen byter till 48mm samt portar toppen till den ventilen. Efter det kör man en bromsning till och jämför. Det största problemet med Volvotopparna är att det inte går att porta kanalen till stora ventiler som man vill. Fördelen med större ventil är att gashastigheten ut i förbränningsrummet minskar så att flödet ökar. Nackdelen är att ventilen kommer närmre cylindern så att flödet inte ökar så mycket som det borde och att ventilens verkningsgrad då minskar. Minskar eller ökar effekten? Jag tror inte att den ökar men säker är man först när man testar och jämför. Erland.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

Erland Cox skrev:Det är ju mycket teori det här med ventilstorlekar och inte mycket riktiga tester. Får man mer effekt med en 48 ventil så är det ju bättre men får man det? Det borde vara bättre med en kam med mer lyft till mindre ventil istället. Den enda jag vet som har testat och skrivit om det är Pipemax Larry Meaux som skrev att han fick mer effekt om han gick upp från 2.19 till 2,25" på BBC toppar. Tror det var ovalport och max .060" överdimension. Det är 52% av borret men ventilen öppnar 4 grader inåt så det är nog beroende på toppen. Det hade varit kul med ett test där man bromsar med 46mm och sen byter till 48mm samt portar toppen till den ventilen. Efter det kör man en bromsning till och jämför. Det största problemet med Volvotopparna är att det inte går att porta kanalen till stora ventiler som man vill. Fördelen med större ventil är att gashastigheten ut i förbränningsrummet minskar så att flödet ökar. Nackdelen är att ventilen kommer närmre cylindern så att flödet inte ökar så mycket som det borde och att ventilens verkningsgrad då minskar. Minskar eller ökar effekten? Jag tror inte att den ökar men säker är man först när man testar och jämför. Erland.
Hej Erland och Jens jag gör som så att om du tar en 50mm ventil
minus ventilskaft i tum och 100cfm per kvadrat tum så får du
303cfm med 50mm 278cfm med 48mm och 249cfm med 46mm
och det jag har mickstrat och räknat har jag kommit fram till
att om du tex dividerar 303 med 278 får du 1,0899 allså 8,99 procent
och om du inte får den ökningen vid 2mm och upp till ca 7-8mm
är ventilen för mycke avskärmad av förb,väggen så då blir det lite
mera kärlek där sedan börjar du att få ventilen ur förb,rummen
så då är det som det inte har någon betydelse,men det är som om
du tex,kör med radiestål 4043b så kan inte luften svänga förbi
ventilen förrän man har ca, 8mm ventillyft ock då börjar det att
flöda på allvar och det jag har sett är att flödet ökar med de 8,99
procent hela vägen upp till de lyft då du får problem med
turbolens i kanalen för ju större ventil ju mera problem med kanalen
ventilen kräver mera luft,Jag tror att om du får en flödeökning hela vägen
kommer snurran att känna som om den har fått en rollerkam
den sista 50-40 toppen jag gjord ökade i flöde från 45 till 50cfm vid
2mm i lyft och 279cfm vid 15mm osvetsad och 210cfm vid 10mm
då jag går upp i ventil tex, från 48-50 så räknar jag vid
2-4-6-8-10-11-11,5-12-12,5-13-13,5-14-14,5-15 de olika flödena
och lägger ihop det och dividerar vid antal rader och då får jag ett
snitt i flöde tex, 175cfm till 184cfm nu har jag ingen minräknare
i handen så jag gissar bara, så tror jag det är?

Häls Lacke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har aldrig gjort några jämförande tester men jag har en känsla av att all N/A 230 motorer stoppar på runt 275 hästar men att körbarhet och register blir bättre med 46-38 ventiler. Sen skiljer ju bromsbänkar också men på en kalibrerad bänk med Din eller nyare SAE. Vad har ni andra för erfarenheter? Just 40mm avgas tappar massor förutom på riktigt höga varv. Känns inte direkt som om stora avgas behövs när motorerna går bäst med mindre duration på avgas än på insug. Ska motorn lämna nån effekt så måste den fortsätta flöda så som Christers J:s flödesvärden även om de verkar lite höga jämfört med min bänk. Jag tror mycket av oroligheten i kanalen på höga lyft beror dels på att ventilen kommer närmre cylinderväggen och att korta radien blir tvärare med större ventil. Erland.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Inlägg av Baxman »

Erland Cox skrev:Det är ju mycket teori det här med ventilstorlekar och inte mycket riktiga tester. Får man mer effekt med en 48 ventil så är det ju bättre men får man det? Det borde vara bättre med en kam med mer lyft till mindre ventil istället. Den enda jag vet som har testat och skrivit om det är Pipemax Larry Meaux som skrev att han fick mer effekt om han gick upp från 2.19 till 2,25" på BBC toppar. Jag tror inte att den ökar men säker är man först när man testar och jämför. Erland.
Vil påpeke at BBC har lavt stakeforhold og veldig lite ventilareal i forhold til motorvolum så den vil vel svare uvanlig positivt når man setter i større ventiler?
2,25 ventil på en 454 CID gir jo bare 2,47 mm2 for hver ccm motorvolum.
46 mm ventil i en B230 gir 2,87 mm2 pr. cm3. I tillegg har Volvo mye høyere stakeforhold.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jo det är ju sant. Ju större varje cylinders volym är desto mindre blir ventilarean. Kubik kvadratlagen kallas det. Volymen växer med kubiken medan ytorna så som borrarean där ventilerna sitter bara växer med kvadraten. Arean är tvådimensionell och tiden endimensionell? Det gör dubbelt så mycket att öka arean som att öka tiden, dvs durationen? Jag tänkte på det idag, att en tvåventilare med lång duration hade mycket tid borta från positiv kolvrörelse jämfört med en fyrventilare. Vad jag menar är att tvåventilaren på insug har öppet mycket längre efter att någon energi tillförts gasen i insuget än motsvarande fyrventilare. Det syns rätt bra på registret. Med större ventil får man mer area och borde kunna köra mindre duration men det vill ju till att man inte tappar någon annan stans. Volvo topparna största problem är för lite metall och för mycket vatten. Henrik Rosengrens 2.8 med Evo topp hade bara 49mm:s ventil men ändå 75 hp mer än en motsvarande topp gjord på ett originalämne, Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och kjell persson har gämfört samma topp i våra bänkar och konstigt nog så stämde det inte ricktigt än fast de är kalibrerade med samma plattor och efter många timmars sömnlöshet hos kjell så kom han fram till att det kanse är cylinder loppet som skiljer, jag har haft en ej så fin grej där man har ett rör som ej va 100% runt och med en slipad svets skarv som inte heller va 100% fin och då hastigheten ut från ventilen speciellt med 48mm ventil och större så vart det en störning för luften.

så idag med kjells 96.6mm svarvade fina cylinder, ärligt centrerad mot orginal plaserigen så mättes T4 upp utan att nått på toppen ändrades 261 cfm :thumbright:

sen så måste jag prova mer säten och ventiler då jag har dåligt flöde under 10mm mot andra toppar och det hörs också att det låter dåligt där. men över 13mm nu så vart det bara ett tyst väsande än om jag ökade undertrycket över 40" pelare.



kul att hitta sånna hära fel då flöderna på endel liknande toppar har varit bättre än vad jag mätt fram förut.

Allt i och runt sånna hära toppar vid dessa flöden blir så jäkla känsligt så man tror knappt det är sant :!:

Kjell och zinken de använder indekator klocka i fräsen för att kolla att kanalerna är raka, det säger ju en del :hihi: men deras flöden är inlåsta i bank fack :lol:

lyft 2008 2009-T2--T3--T4

2mm 51---50--53--53--53

3mm 76

4mm 98---94--95--100--99

5mm 117

6mm 138---135--136--137--137

7mm 157

8mm 175---174--172--174--175

9mm 191---193--187--192--193

10mm 207---208--201--208--207

11mm 217---220--212--221--221

12mm 217---223--222--232--232

13mm 220---227--228--240--242

14mm 225---233--233--245--249

15mm 230---234--236--248--256

16mm 235---236--239.5-248--261 :thumbright:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör nov 21, 2009 2:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Se där!
Kul att hitta sånnadär enkla saker som gör så stor skillnad..

Då kanske min 199,5cfm topp egentligen var en 200 då.. ;) haha
Gustav Sundberg
Skriv svar