Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Christer J »

Erland ,det låter liknande hur jag portar 16V avgas ,men jag försöker nog
få taket i grytan lite bågformat, men som du så höjer jag inte taket kring
styrningen speciellt mycket. Kanalutformningen på röd volvo 16V och
volvo vita RN motorer samt BMW 3,0 och 3,2 M3 motorer liknar varandra
mycket och alla 3 flödar väldigt bra på avgassidan.
/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:När jag gjorde flödestävlingstoppen så provade jag massor med saker. Efter att toppen var portad vad det gick så ökade maxflödet med större sätesringar. Det hjälpte inte att ta upp minsta arean men att sänka gashastigheten in i förbränningsrummet gjorde underverk. Jag tappade upp till ca 12mm men vann över. Erland.

det står lite mer om sätes % på flödes tävligs tråden.

jag kom där fram till att man ska hålla igen lite på storleken under ventilen för att få fint flöde genom hela lyft kurvan. men som erland skrev så begränsade det flödet något över ca 11mm.

min topp var flödning 6
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=225

jag vann medel grenen och erland max grenen.

kul att du lägger upp bilder och info om dina toppar crister, mycket fina jobb som vanligt :shock:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor nov 12, 2009 12:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

norrback skrev:Vad flödar dom utan rör? brukar ligga på 260-270 utan rör på 14mm för mej.

Skall fixa till ett rör som passar b234.

/Andre'
Det står någon sida tillbaka, 256 CFM vid 14mm. Jag gjorde lite förbränningsrumsförändringar innan jag flödade med rör men kollade inte flödet utan. Kom just på att den flödningen utan rör nog var med BMW ventiler som är något mindre Erland.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

16v

Inlägg av johan johansson »

en polare hade en lite konstig 16v topp för några år sen,tror det var en marin topp.
där var delningen i insugskanalen nästan hela vägen upp till insugs flänsen är det någon som har portat eller flödat en sådan topp,undrar om det skulle vara bättre eller sämre än en vanlig topp
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Magnus Söderlund kör med en sån topp i sin mattsvarta pv. Jens har kanske lite info om den.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 16v

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan johansson skrev:en polare hade en lite konstig 16v topp för några år sen,tror det var en marin topp.
där var delningen i insugskanalen nästan hela vägen upp till insugs flänsen är det någon som har portat eller flödat en sådan topp,undrar om det skulle vara bättre eller sämre än en vanlig topp
som fredde säger det är en sån magnus i sävar har på sin pv.

vi har jobbat med den och flödat den säkert fem gånger i vinter och vad jag sett är den lite sämre än den vanliga bil toppen, inte så mycket men lite.

magnus topp flödade ca 285cfm med 36mm ventil som bäst med liknande arbetsinsats på en bil topp hadde man landat på ca 295-305cfm skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag skakar liv i den hära gamla intresanta tråden igen och fortsätter med utvärderigarna med 405an och 46mm ventil.

det va väll här jag gav upp 2007.
Jens Gustavsson skrev:nu är sista flödningen på denna 46mm svanhals topp gjord.

filat mer som erland cox raggar topp + högre tak helt utan hängmage.
lyft 2008 2009
2mm 51---50

3mm 76

4mm 98---94

5mm 117

6mm 138---135

7mm 157

8mm 175---174

9mm 191---193

10mm 207---208

11mm 217---220

12mm 217---223

13mm 220---227 :thumbright:

14mm 225---233 :thumbright:

15mm 230---234

16mm 235---236

17mm 240cfm/28"

jag är besviken att det inte blev mer! kommer nog att vidare utväckla konseptet på 398/530 toppen med större 46mm ventil och se om den inte kommer upp mot nästan samma flöde med mycket mindre kanal aria= högre hastighet och mesttroligt mer effekt spesiellt på lite lägre rpm men jag skulle inte bli förvånad om det blir hela vägen heller.

jag tror jag fick lite svin influensa :thumbdown: så jag orkar inte jobba(har lite astma också så lungorna vart helt kass känner jag :thumbdown: ), men man blir ruskigt less på att inget göra så jag har smitit till garaget för att dra in lite aluminium damm också :wink: .

jag har blivit lite inspererad av kjel perssons och zinkens flödnings expriment på svanhalsarna så jag har nu filat lite mer på min 405 expriment topp(jag törs inte skriva nå siffror om det testet då det är så hemliga :hihi: .


vilar en kvart portar sen fem minuter :) men en ricktig portare helar sig med lite mys portning i lugn och ro :) .

man kan säga att den är svin portad denna topp nu :)


jag kommer med en uppdaterig om det blev nå bättre siffror än den gamla sista flödningen (om nån timme)

har gjort om förbränings rummet och fin putsat lite.

ska flödes testa med 46mm ventil först sen ska jag mirra dit en 49mm ventil.

5.5mm mellan 46mm ventil till toppens kant.

enligt min egna 253cfm kalibrerigs platta så visar min bänk bara 247cfm nu så det blir extra tufft att komma till nya rekord men jag ska göra ett försök.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor nov 12, 2009 12:26 am, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har flödat nu, fylde i citat inlägget ovanför från 2008 då det är lättare att gämföra skilnaden från sista testet 2008.

vart helt klart bättre och det va ovanligt lite turbulens nu :thumbright:

ventilen va en helt stock Kl racing 46mm och där går det nog att hitta lite mer också.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor nov 12, 2009 12:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

46mm ventil och 40.8mm under som minst = 0.886.

1.96kvadrat tum under ventilen inräknar 7.0mm ventilskaft, 236/1.96= 120.4 cfm per kvadrat tum.

236x2.4/1.96= 288Fps i snitt flöde i arin under ventilen norrback vad tror du om det är det någolunda högt? ligger en stor del av strypningen här nu eller?

ska jag flytta toppen i sidled nu eller ska jag smacka dit en 48mm ventil tror du? jag har 5.5mm från 46mm ventilen till kanten nu.

jag ska sen pröva med en 49mm citra ventil och flytta toppen mer i sidled.


en cheva topp med 2.08ventil(0.886x2.08=1.84 /2 =0.921x 0.92x pi= 2.66kvadrat tum (minus 0.09 skaftet= 2.57X 120.4= 309cfm?? håller på va trött nu, stämmer den beräkningen värkligen? det lät mycket.

med 49mm ventilen skulle det om man fick samma hastighet på luften under ventilen bli 267cfm (men det är inte möjligt förståss då kanalen bromsar för mycket även om minsta arian ligger under ventilen på denna topp iallafall med 46mm ventil och 0.886)
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor nov 12, 2009 12:31 am, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vist ville erland helst ha 12% som mins mellan ventilen och borret.

jag har det nu och jag tror jag nästan har toppen på orginal stället nu ?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 11, 2009 11:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

eller ska jag prova ärliga 0.90 under ventilen först? var mycket att fundera på :hihi:

jag tar en kopp kaffe och inväntar norrback eller erlands komentar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om jag drar den till 44" vattenpelare och räknar om till 28" flöde så ligger den fortfarande på 237cfm/16mm och låter bra :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag körde upp lite större under ventilen så nu har jag just över 0.90 sen lite smalare 45graders säte.

flödes test T2 vart lite bättre på höga lyft men lite sämre runt 10-11mm, men jag klassar det som lyckat.

körde upp till 44" på 16mm lyft och den ökade 1 cfm till 240.5 nu också så den värkar tåla lite fart ännu.

jag ska köra upp till 48mm ventil i morron om jag fortfarande är sjuk? då jag har tid över :)

Jens Gustavsson skrev:
lyft 2008 2009 T2

2mm 51---50--53

3mm 76

4mm 98---94--95

5mm 117

6mm 138---135--136

7mm 157

8mm 175---174--172

9mm 191---193--187

10mm 207---208--201

11mm 217---220--212

12mm 217---223--222

13mm 220---227--228

14mm 225---233--233

15mm 230---234--236

16mm 235---236--239.5



.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är väl skönt att vara sjuk så man kan vara hemma och leka, nästan som när man gick i grundskolan. Jag ska också göra ett ryck med en 531 topp när jag hinner. Fast den ska inte vara en racing special utan mera gatanpassad och flöda så mycket som möjligt upp till 12mm:s lyft samt passa till originalinsug. Jag ska nog behålla 44mm:s ventilen för jag tror diametern på insuget gör att man förlorar effekt med större ventil. Inloppet på runnern ska helst vara större än diametern under ventilen. Det märker jag sen när jag testar. Jag hade nog inte gått upp till 48mm på insug utan att flytta toppen. Problemet är att det inte finns gods i korta radien till att göra en bra kanal med stora ventiler. Eftersom det gick att få till så bra flöde med 42mm:s ventil på min B18 topp så vill jag se vad jag kan få till med 44mm på en 531. Korta radien är ofta nyckeln till flöde och ju större ventil desto sämre blir den eller så går det hål. Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:46mm ventil och 40.8mm under som minst = 0.886.

1.96kvadrat tum under ventilen inräknar 7.0mm ventilskaft, 236/1.96= 120.4 cfm per kvadrat tum.

236x2.4/1.96= 288Fps i snitt flöde i arin under ventilen norrback vad tror du om det är det någolunda högt? ligger en stor del av strypningen här nu eller?

ska jag flytta toppen i sidled nu eller ska jag smacka dit en 48mm ventil tror du? jag har 5.5mm från 46mm ventilen till kanten nu.
jag kan inte seja hur en sån topp reagerar på lägre hastighet i sätet, har laborerat för lite med dom där jävlarna :).

Jag brukar inte få ut mera än 220cfm med 46mm utan att kämpa. Har en test topp som flödar 255cfm med 48mm men den har hål. Och är flyttad 2.5mm, så det finns mera rum i förbränningsrummet.


Med 97mm borr och flyttad max, då skall du ha 48mm, flytta gärna med 46mm också. Det där flödet räcker ju bra till 270hk.

Pinto billet toppen, du minns? den har 121.5cfm/sq.in i sätet. Men den har för stort hål i sätet, och du har mindre då blir det automatiskt mera cfm/sq.in. På ventilarean blir det 100cfm/sq.in., jag använder alltid bara ventilarean.


/Andre'
power
Skriv svar