Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 17, 2018 1:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 21, 2009 2:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
jo det gör säkert en 2-3cfm på en sån topp också då den mättes med samma cylinder vad jag minns

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 21, 2009 2:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
Erland, jo den flödar mycket ,därför skickade jag den till MCX för
att jämföra ,den flöda lika mycket där.
När jag flöda den hos kompisen så testa jag en del olika saker med
modellera, det som gav mest var att "plasta" igen utsvängen på höger sida i kanalen, efter det ökade flödet kanske 15-20cfm och den blev
väldigt stabil.
/Christer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 22, 2009 2:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 352
Ort: Piteå
Jens Gustavsson skrev:
jo det gör säkert en 2-3cfm på en sån topp också då den mättes med samma cylinder vad jag minns


Hej Jens jag gör för att få samma värde varje gång jag mont,
upp samma topp är insugningstratt vid ingången om man gör med
modelera vet jag att det kan skapa turbolens vid ingången och det
kan inte bli turbolens två gånger på samma luft så med andra ord
rullar man modelera vid ingången kan toppen flöda mera än om du
har en riktig insugningstratt, med tratt får du ingen turbolens vid
ingången och då flödar toppen sämre,och he du av och på toppen flera gånger och rullar du ny modelera varje gång så kan du får du olika värden
varje gång. jag har en solex tratt kapad snett så att kanalen är
in line mont på en 10mm tjock plexiglasplatt fastsatt med modelera
då jag har skruvat fast tratten så modelerar jag eventuella kanter
på insidan, i början körde jag med modelera men jag fick så många
olika värden att jag höll på att bli tokig.

Häls Lacke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 22, 2009 3:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
så sant lacke, jag ska fixa en tratt till den hära typen av portade toppar så det blir en parameter mindre som kan strula och ge felaktiga flöden när man testar nått annat.

jag har svarvat om ett gammalt PRV cylinder foder nu till 96.2mm som jag i fortsätningen ska använda.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 22, 2009 10:20 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Hej Christer! Jag håller på med en sån 5 cylindrig topp som du la upp bilder på. Var det inga problem med att kapa styrningarna så mycket på den? Körde du gjutjärn eller brons? Sen ser det ut som om din kanal är helvetes stor jämfört med vad jag räknade ut till 9000 varv till en 500 cc cylinder. Hela min styrning sticker inte upp genom aluminiumet i taket. Hur stor minsta area hade du? Jag räknade fram motsvarande 2 st 28,5mm:s runda hål. På den 531 toppen som jag har lekt med tror jag att jag fick 250 cfm med 46mm:s ventil men jag är inte helt säker. Jag har plastat en hel del i kanalen men jag ska prova lite med lera när jag får tid över. Jag hittar gärna 15 till 20 cfm till, det hade varit en fin julklapp. Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 23, 2009 9:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
Erland Cox skrev:
Hej Christer! Jag håller på med en sån 5 cylindrig topp som du la upp bilder på. Var det inga problem med att kapa styrningarna så mycket på den? Körde du gjutjärn eller brons? Sen ser det ut som om din kanal är helvetes stor jämfört med vad jag räknade ut till 9000 varv till en 500 cc cylinder. Hela min styrning sticker inte upp genom aluminiumet i taket. Hur stor minsta area hade du? Jag räknade fram motsvarande 2 st 28,5mm:s runda hål. På den 531 toppen som jag har lekt med tror jag att jag fick 250 cfm med 46mm:s ventil men jag är inte helt säker. Jag har plastat en hel del i kanalen men jag ska prova lite med lera när jag får tid över. Jag hittar gärna 15 till 20 cfm till, det hade varit en fin julklapp. Erland.


hade varit skoj att se vad du kommer fram till ja har en 5cyl topp med 34 30.5mm ventil som är ganska fin... den har ca 28.5mm runda hål som minst har flödesvärden fast detta är den äldre generationens topp med hydrauliska tryckare..
vad är de för topp ämne du utgår ifrån? enkel vvt dubbel eller ännu äldre?

//Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 23, 2009 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
Kan ju lägga upp sifror på en 531 med 46mm ventil och 41mm under som jag håller på med nu, den skall på 93 borr så förbrännigsrummet är 1mm förstorat vid ventilen inte mera, toppen skall flyttas längsmed. Epoxy i golvet för att få till hastigheten, inga andra modifieringar, har testat räta ut kanalens högra sida men det har ingen skillnad i detta fall. Det ända toppen svarar på är större hål under ventilen, fick 5-7 cfm till med 41mm istället för 40mm i sätet från 10mm och uppåt, under 10mm oförändrat.

2mm 49cfm
4mm 94cfm
6mm 136cfm
8mm 173cfm
10mm 200cfm
12mm 215cfm
14mm 228cfm
16mm 235cfm


/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 23, 2009 9:26 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Hej Daniel! Det är en topp från en V70 02. Jag har fått toppen tom så jag vet inte riktigt vad den haft för utrustning. Jag ska lägga upp flödesvärden så fort jag kommer så långt.
Norrback, din flödesbänk verkar vara ordentligt kalibrerad. Jag får slipa rejält mycket för att få 235cfm och slipa hål för att få över 250cfm. Eller så visar min för lite och i så fall din också. Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 23, 2009 10:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
Erland Cox skrev:
Hej Daniel! Det är en topp från en V70 02. Jag har fått toppen tom så jag vet inte riktigt vad den haft för utrustning. Jag ska lägga upp flödesvärden så fort jag kommer så långt.
Norrback, din flödesbänk verkar vara ordentligt kalibrerad. Jag får slipa rejält mycket för att få 235cfm och slipa hål för att få över 250cfm. Eller så visar min för lite och i så fall din också. Erland.


okey ska bli intressant!lite bättre utgångsläge än min topp... flöda gärna den orörd med! kan va roligt jämföra har flödat samma utgåva av topp

Mvh Daniel

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 24, 2009 12:34 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Orörd är för sent nu. Jag har ofta bråttom att komma igång med portningen och har ingen större lust att stå och flöda standard toppen. Egentligen borde jag flöda alla standard toppar jag utgår ifrån åtminstone en gång. Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 24, 2009 12:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
Citera:
Hej Christer! Jag håller på med en sån 5 cylindrig topp som du la upp bilder på. Var det inga problem med att kapa styrningarna så mycket på den? Körde du gjutjärn eller brons? Sen ser det ut som om din kanal är helvetes stor jämfört med vad jag räknade ut till 9000 varv till en 500 cc cylinder. Hela min styrning sticker inte upp genom aluminiumet i taket. Hur stor minsta area hade du? Jag räknade fram motsvarande 2 st 28,5mm:s runda hål. På den 531 toppen som jag har lekt med tror jag att jag fick 250 cfm med 46mm:s ventil men jag är inte helt säker. Jag har plastat en hel del i kanalen men jag ska prova lite med lera när jag får tid över. Jag hittar gärna 15 till 20 cfm till, det hade varit en fin julklapp. Erland.

Citera:

Halloj
Nej det va inga problem med styrningarna,har gjort ett flertal på så vis
och inte fått bekymmer med det. Toppen på bilderna har dock styrningar
från röd 16V och dom är mycket längre så uppsticket på ovansidan
är mycket högre och dom stack in i kanalen rejält , kan nog vara därför
dom är flush med porttaket.
Jag använde 34-30,5mm ventiler från BMW M3 3,0
som är mycket längre, då fick jag göra distanser till fjädrarna som var
ca 14mm höga , och kunde köra med tryckare från nya volvo 6:an
som har samma diameter men är lite längre och styr bättre i brunnarna
vidare slipade jag in skaftlängden så att jag slapp lashcaps.
Jag tror inte jag hade så mycket större tvärsnitt, kan mäta på
avgjutningarna imorrn.
Vad det gäller 531:an vet jag inte vad jag ska säga mer, den flöda
runt 220cfm (kommer inte ihåg vid vilket lyft det var) efter jag "plasta"
högersidan så den blev rak så flöda den runt 240cfm vid aktuellt lyft
Kompisens Avellan bänk är kalibrerad med plattor enligt din modell som
jag dessutom testat på jobbet i en mångmiljon klimatkompenserad
flödesbänk och sedan i MCxpress SF600 bänk.
/Christer




Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 24, 2009 2:46 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Tack för svaret Christer. Jag är lite ny på vitmotorer så det är bra att få tips om vilka delar som passar. Min bänk visade lite för lite nu när jag testade med plattorna för ett tag sen. Dom är utlånade just nu och jag hann inte rätta till det. Jag har gått upp till 300mm:s stigning på den lutande skalan från 200mm som jag hade tidigare. Jag ska justera till det så gott det går så fort jag hinner. Problemet är att den visar lite för mycket på lägsta lyftet också. Jag ska ta min 531 special och flöda den på en SF 600 så jag kan jämföra mot min bänk. Det är nog inte fel att göra det ibland. Sen är rätt dimension på cylinder och exakt rätt placering av cylinder kritiskt. Man skulle haft stifthål och adaptrar till alla toppar. Erland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 24, 2009 3:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
Erland Cox skrev:
Hej Daniel! Det är en topp från en V70 02. Jag har fått toppen tom så jag vet inte riktigt vad den haft för utrustning. Jag ska lägga upp flödesvärden så fort jag kommer så långt.
Norrback, din flödesbänk verkar vara ordentligt kalibrerad. Jag får slipa rejält mycket för att få 235cfm och slipa hål för att få över 250cfm. Eller så visar min för lite och i så fall din också. Erland.


Hade en annan portare på besök för nån dag sen. Han hade lånat PTS Flowbench sharp oriface testplattor av nån... en 100cfm en 200cfm en 300cfm. Nu till det roliga, 300cfm plattan visade 287 cfm på min bänk, 200cfm plattan visade 192cfm. 100cfm plattan visade 102cfm.

Provade direkt på plenumet i bänken och med cylinder, samma resultat.

Min är kalibrerad men Erlands plattor. Och dessa stämmer med 2 cfm mot Flowquiks kalibrerings rör.


/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 25, 2009 1:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Inlägg: 202
Ort: Göteborg
Citera:
Hur stor minsta area hade du?


På avgjutningen mäter minsta stället 28 x 29,5mm,precis före styrningen.
Vid körningar där turbon inte var bottnad peaka effekten kring 9200rpm
vill jag minnas.

En fråga Erland ,för en motor som ska gå på ren metanol, kompenserar
Du nått för bränslevalet m.a.p minsta arean?

/Christer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 02, 2009 2:42 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Det här med kompensering för metanol har jag funderat på tidigare men jag kommer inte ihåg exakt vad jag kom fram till. Jag tror att själva volymen bränsle är så liten att endast en minimal area ökning är nödvändig. Vikt förhållandet är runt 7:1 men volymförhållandet är enormt. Mer bränsle är inte svårare att svänga än mindre, allt bränsle måste klara av att svänga. Det är väl dags att tänka över det igen när jag gör den här toppen. Erland.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 487 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010